Yritys tarvitsee somestrategian

Yritys tarvitsee
somestrategian

Teksti Sollertis/Joanna Niininen Kuva Rouva Musta/Tiina Haring
Sosiaalinen media on tehnyt asiakkaan ja yrityksen välisestä viestinnästä vuoropuhelua.

Joanna Niininen (kuvassa oik.) ja muut diginaiset auttavat nostamaan diginäkyvyyden uudelle tasolle. 

Ennen sosiaalista mediaa yritys viesti asiakkaalle esimerkiksi lehtimainoksella. Nyt  somessa kuluttajat keskustelevat sekä keskenään että yrityksen kanssa sen tuotteista ja palveluista. Sosiaalisesta mediasta on tullut niin tärkeä osa ihmisten elämää, että harvalla yrityksellä on varaa jäädä sieltä pois. Tätä vahvistaa myös Googlen vuonna 2015 tekemä tutkimus, jonka mukaan suomalaisista 20 prosenttia on kuullut ostamastaan palvelusta ensimmäisen kerran verkossa.

SOMESTRATEGIAN LUOMINEN auttaa sinua keskittämään markkinointisi harkittuihin toimenpiteisiin. Kuten perinteisessäkin myynnissä, tärkeintä on saada asiakas luottamaan sinuun ja yritykseesi. 

Strategia paperille

Nyt on paras aika kääriä hihat ja valjastaa some yrityksesi käyttöön. Voit hyödyntää sosiaalista mediaa esimerkiksi:

  • uusasiakashankinnassa
  • lisämyynnissä
  • imagon ja brändin rakennuksessa
  • yrityksen sisäisessä viestinnässä
  • asiakaspalvelussa
  • työnantajamielikuvan luomisessa
  • rekrytoinnissa

Toimivan somestrategian tekemisen 
voi aloittaa vastaamalla alla oleviin kysymyksiin:

  • Missä somekanavissa olet mukana?
  • Miten kukin kanava palvelee tavoitteitasi?
  • Kuka yrityksessäsi vastaa somemateriaalin tuottamisesta?
  • Millainen somesisältö kiinnostaa asiakkaitasi? Pohdi kysymystä esimerkiksi harrastusten ja kiinnostuksen kohteiden näkökulmasta.
  • Mitä mittareita hyödynnät sometekemisen seuraamiseen?

Vinkkaajana toimi Diginaisten Joanna Niininen. Niininen julkaisee lokakuussa Somestrategia – opas yrittäjälle -kirjan, josta saat Kuopion omien diginaisten vinkit somen hyötykäyttöön. Kirjan voi ennakkotilata osoitteessa www.somestrategia.fi

Lähikaupan pokeripeli jakaa pikavoitot, mutta somessa asiantuntijastatuksen rakentaminen vie aikaa. Tämän vuoksi strategian luominen on ensiarvoisen tärkeää. Jos pystyy tunnistamaan pienetkin voitot, saa heti lisää puhtia jatkaa eteenpäin.

Luo sosiaalisen median strategia paperille. Strategian luominen helpottaa näkyvyyden rakentamista, koska silloin sinulla on selkeät suuntaviivat, joiden mukaan toimia. Strategiaa kannattaa toki päivittää sitä mukaan, kun huomaat, mikä omassa somessasi toimii ja mikä ei.

Älä tee somettamisesta itsellesi liian vaikeaa. On parempi aloittaa tänään kuin pyrkiä täydellisyyteen ja aloittaa ensi kuussa. Äkkiä ensi kuu siirtyy taas kuukaudella eteenpäin.

Vinkkejä omaan tekemiseen saat seuraamalla alasi vaikuttajia ja kilpailijoitasi. Mikä kiinnostaa kilpailijoidesi asiakkaita? Mitä voit oppia? Poimi hyvät ideat ja toteuta niitä oman yrityksesi strategiaan sopivasti. 

e-Sollertis Oy
Niiralankatu 16, Kuopio
Puh. 020 741 7997
www.sollertis.fi

somestrategia
sosiaalinen media
E-Sollertis Oy
diginaiset

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva