Vinkkejä

verkko-

markkinointiin 

Teksti: Saara Heiskanen Kuvat: All free download
Yritykset käyttävät yhä enenevässä määrin sosiaalista mediaa markkinoidessaan palveluitaan ja tuotteitaan. Kanavia on tarjolla lukuisia ja yritysten kannattaakin käyttää aikaa ja harkintaa päättäessään mihin niistä lähtee mukaan. Verkkomarkkinoinnissa ei pidä myöskään unohtaa toimivien ja säännöllisesti päivitettyjen nettisivujen ja hakukoneoptimoinnin tuomia hyötyjä.

Sosiaalinen media, tuttavallisemmin some, on nykyisin monelle meistä oleellinen osa arkea. Parhaimmillaan siellä vieraillaan useasti päivässä, aina silmien avaamisesta niiden sulkemiseen saakka. Yksityishenkilöiden lisäksi yhä useammat yritykset ovatkin ottaneet somen omakseen. Eikä ihme. Läsnäolo auttaa verkostojen ja suhteiden luomisessa, helpottaa markkinoinnin kohdentamista sekä kommunikointia asiakkaiden kanssa. Somen kautta saa myös tervetullutta lisäliikennettä yrityksen verkkosivuille.

Sosiaalisen median palveluita on lukuisia. Yritysten kannattaakin käyttää aikaa ja harkintaa päättäessään mihin niistä lähtee mukaan.

- Liikkeelle tulisi lähteä kohderyhmän määrittämisellä ja markkinointisuunnitelman luomisella. Se, keitä haluaa tavoittaa, määrittelee sen missä kanavissa ja miten markkinointia kannattaa tehdä. Oikeaa kanavaa valitessa kannattaa ottaa lisäksi huomioon sisältö, jota haluaa jakaa, kertoo Markus Aho Funlus Oy:stä.

MIKÄLI HALUAA luoda ja käydä keskustelua kohderyhmän kanssa, on Twitter oiva valinta. Sen avulla voi tuoda esiin muun muassa asiantuntijuutta, verkottua ja oppia uutta muilta asiantuntijoilta. Kanavassa painottuvatkin erityisesti uutiset, teknologia, politiikka, urheilu ja tiedottaminen. Google+-palvelussa mukana oleminen vaikuttaa puolestaan positiivisesti hakukonelöydettävyyteen.

Instagram on kuvien ja videoiden jakopalvelu. Tämän kanavan käyttäjäkunta on nuorehkoa ja sitä on järkevää käyttää Facebookin rinnalla. Kuvien laatuun ja ideoihin on syytä panostaa: kanava sopiikin erityisen hyvin esimerkiksi ammattikuvaajille.

Pinterestissä voi jakaa internetistä löytyviä kuvia, videoita ja musiikkia ”pinnaamalla”. Tämä kanava sopii hyvin muotiin, harrastuksiin ja life- styletyyppisten palveluiden markkinointiin.

MUISTA MYÖS NÄMÄ!

Blogi

Blogikirjoituksia eli postauksia voi jakaa muussa sosiaalisessa mediassa ja ne ovat oiva tapa luoda yrityksen brändiä. Olennaista on käydä keskustelua lukijoiden kanssa ja vastata kommentteihin. Laadukkaan ja hyvin toteutetun blogin pariin palataan yhä uudelleen, joten sisältöön panostaminen kannattaa.

Uutiskirje

Uutiskirjeiden avulla tavoitetaan mitä luultavammin yrityksestä aidosti kiinnostuneet asiakkaat - kuka haluaisi tarpeetonta postia sähköpostilaatikkoa tukkimaan? Uutiskirje kannattaa muotoilla niin, että siitä löytyy yleishyödyllistä tietoa yrityksen markkinoinnin lisäksi. Muista myös säännöllinen ja oikea aikaväli. Liian usein ilmestyvä kirje saattaa karkoittaa lukijat.

Lähde: Funlus ja Crealab

LinkedIn sopii asiantuntijuuden korostamiseen, verkottumiseen, työnhakuun, rekrytointiin ja BtoB-yrityksille markkinointiin. Myös yrittäjällä kannattaa olla kanavassa henkilökohtainen profiili, sillä sen kautta on mahdollista saada potentiaalisia asiakkaita ja uusia työntekijöitä.

JOS HALUAA olla mukana vain yhdessä kanavassa, on Facebook varma valinta, sillä sitä käyttää edelleen suuri osa ihmisistä. Sen mainostyökalu, kohdentaminen ja statistiikka ovat omaa luokkaansa. Naamakirja sopii kaikille mainostajille ja toimii hyvänä alusta, jossa voi rakentaa brändiä ja käydä keskustelua asiakkaiden kanssa. Se mahdollistaa monipuolisen sisällön: tekstin, kuvien ja videoiden jaon.

Yrityksen nettisivuja ei pidä unohtaa, ovathan ne oleellinen osa verkkomarkkinointia. Niiden päivittämisestä ja toimivuudesta huolehtiminen on erityisen tärkeää. Mikäli sivut eivät toimi tai informaatio ei ole ajan tasalla, klikataan harvemmin sivuille uudelleen.

Hyvin toteutettuina nettisivut voivat toimia muun muassa käypänä hinnastona, kuvagalleriana, tarjouspyyntöjen kalastajana ja tiedottajana. Lisäksi hyvät nettisivut toimivat päätelaitteesta riippumatta ja ovat hakukoneystävällisiä. Hakukoneoptimointiin kannattaakin panostaa. Sen avulla saadaan maksutta lisäliikennettä sivuille. Käytännössä hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivujen sijoitusten nostamista hakukoneiden hakutuloksissa sekä omien hakutulosten tekemistä houkuttelevammiksi.

some
markkinointi

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva