Vientiprosessin 
seuranta

TEKSTI digimag/Heta Jyrälä KUVA pixabay
Viennin käynnistämisen jälkeen on tärkeää myös muistaa seurata tuloksia.
VINKIT SEURANTAAN

Ole suunnitelmallinen. Mieti mitä haluat palautteen avulla selvittää ja miten saat sen selville. 
Käytä oikeita kanavia. Mieti miten toteutat palautteen keräämisen ja missä tavoitat kohderyhmäsi parhaiten.
Kehitä toimintaa. Hyödynnä kerätty tieto toiminnan kehittämisessä.
Julkaise tulokset. Kiitä asiakasta ja kerro, miten palaute on huomioitu ja mitä konkreettisia vaikutuksia sillä oli. Muista kertoa palautekyselyn tulokset myös yrityksen sisällä.
Älä tee kaikkea itse. Palautteen kerääminen ja hyödyntäminen on taitolaji. Mikäli et itse osaa tai ehdi tehdä sitä kunnolla, hyödynnä ammattilaisten osaaminen.

 

Jatkuvalla ja säännöllisellä asiakaspalautteiden keräämisellä voidaan tarkkailla laatua ja selvittää tavoitetaanko oikeat kohderyhmät.

Palautteen keräämisen jälkeen ryhdytään kehittämistoimenpiteisiin. Uusien toimenpiteiden toimivuutta puolestaan tarkkaillaan uudella asiakaspalautekierroksella. Ympyrä sulkeutuu ja toiminta kehittyy jatkuvasti.

YRITYSTEN TULEE pitää tarkkaa tilastoa viennin avulla saaduista myyntituotoista.Tuottoja tulee verrata käytettyihin panoksiin. Näitä summia ja toimenpiteitä tarkastellaan yleisen kehityksen valossa, jolloin nähdään, ollaanko menossa oikeaan suuntaan.

 

nmt
kuopio
digimag
Suomi

Saatat tykätä myös näistä jutuista