Veneilyssä

arvostetaan 
laatua ja
helppoutta

TEKSTI nmt/heta jyrälä KUVA nmt/mirka happonen, bella-veneet oy
Kuopion keskeinen sijainti ja ympäröivät vesistöt tarjoavat venetehtaille oivan kotisataman. Bellan menestystarina perustuu veneilijöiden kuuntelemiseen sekä malliston aktiiviseen kehittämiseen.
Tsekkaa tämä
Yritys lyhyesti
Perustettu vuonna 1970, Henkilöstö noin 155, Liikevaihto noin 27 miljoonaa euroa Venemallistot Bella, Flipper ja Aquador
Bella-Veneet Oy
Väliköntie 10, 70700 Kuopio, Puh. 017 288 3800, www.bellaboats.fi

Yritystoiminta on limittänyt yhteen Raimo Sonnisen rakkaan harrastuksen ja intohimon veneitä kohtaan. Ensimmäisen kanootin Sonninen rakensi 12-vuotiaana, kun isä ei ostanut hänelle venettä. Vanerikanootissa oli kuitenkin materiaaliongelmia. Seuraavana vuonna hän rakensi uuden kanootin, joka toimi hyvin.

Ennen täysi-ikäistymistä Sonninen harrasti kilpaveneilyä ja halusi rakentaa itse veneen, joka kestäisi silloisia veneitä paremmin aallokkoa ja kulkisi osittain ilmassa. Tuumasta toimeen ryhdyttyään Sonninen alkoi kasata kilpaveneitä autotallissaan. Yhden kilpaveneen myymisestä hän sai maksuksi lasikuituveneen muotit. Muoteilla oli tarkoitus rakentaa vain vene itselle, mutta naapuri ostikin hyvin onnistuneen ajokin. Vasta vene numero 24 jäi Sonniselle.

Pojan harrastuksesta ja intohimosta veneilyä kohtaan syntyi Bella-Veneet Oy – Bella Boats vuonna 1970. Pari vuotta myöhemmin yritys muutti Kuopioon. 1977 vientiin lähtivät ensimmäiset Bella-malliston veneet. Vuonna 1992 Sonninen osti ensin Flipperin ja vuonna 2000 Aquador-malliston. Flipperillä oli kiinnostava brändi, joka nosti yrityskauppojen myötä jälleenmyyjien silmissä myös Bella-veneiden imagoa.

Tällä hetkellä yrityksen veneitä valmistetaan Kuopiossa ja Pohjanmaan Luodossa. Liikevaihdosta noin 80 prosenttia tulee viennistä. Jälleenmyyntiä on 25 eri maassa, joista tärkeimpiä ovat Pohjoismaat sekä Keski-Euroopan maat. Kaukaisimmat maat ovat Kiina ja Grönlanti.

- Vuonna 2003 mukaan tulivat amerikkalaiset, kun maailman suurin venealan konserni Brunswick osti 36 prosenttia Bella-Veneistä, kertoo Sonninen.

VENEMARKKINOILLA KANSAINVÄLISTYMINEN on käytännössä elinehto, sillä pelkät kotimaan markkinat eivät riitä kattamaan kaikkia tuotekehityskustannuksia. Inspiraatiota uusiin mallistoihin on Sonninen on hakenut vierailemalla venetehtailla ahkerasti pitkin maailmaa.

- Vaimo aina tuskaili, että ainako niitä pitää kiertää. Toisaalta sillä tavoin päästiin yhdessä reissuun moniin maihin, joissa ei ehkä muuten olisi tullut käytyä. Venetehtaista on tullut nähtyä lähes kaikki tärkeimmät Pohjoismaiset tehtaat ja Keski-Eurooppa on koluttu tarkkaan. Näiden lisäksi on käyty muun muassa Uudessa-Seelannissa, Australissa, Kiinassa, Japanissa ja jopa parissa Afrikan mantereen tehtaassa, Sonninen kertaa.

Viimeisimmän kahdeksan vuoden aikana venemarkkinat ovat Sonnisen mukaan muuttuneet huomattavasti. Ennen lähdettiin matka-asuttavalla veneellä koko perheen voimin viikoksi reissuun. Nyt lapset eivät enää halua samalla lailla rauhoittua reissuun, vaan pysyä oman nuorisoelämänsä äärellä. Nykyään lyhytkestoisempi päiväveneily avo- ja dc-veneillä on lisääntynyt.

- Markkinoiden lisäksi myös kuluttajat ovat muuttuneet. Ennen vene myytiin ja toivotettiin onnea matkaan, Sonninen pohtii. Nyt koko myynti- ja asiakasprosessin tulee olla kunnossa, jotta veneen hankkiminen on asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja vaivatonta, hän lisää.

Veneen ostoprosessiin sisältyy nykyään asiakkaan ”täysihoito”. Myynnin jälkeen asiakkaalle pidetään veneen luovuttamisen yhteydessä käyttökoulutus ja käydään yhdessä koeajelulla. Syksyn tullen jälleenmyyjä huolehtii veneen huoltamisesta ja talvisäilytyksestä. Keväällä asiakas saa siistin, huolletun veneen takaisin käyttöön. Jälleenmyyjä on muutenkin koko ajan tavoitettavissa ja valmiina auttamaan.
Vaikka veneen ostopäätös perustellaan järjellä, on kaiken takana silti tunne. Veneen pitää olla niin hyvä, että se sykähdyttää. Ennen vene hankittiin kulkemiseen, nykyisin enemmänkin nautintoihin ja elämyksiin. Yhteisiä hetkiä vietetään koko perheen voimin ja ajamisen riemusta nauttivat niin miehet, naiset kuin lapsetkin.

- Veneilijät ovat hyvää porukkaa, sillä he tykkäävät olla luonnossa ja tehdä asioita yhdessä. Tästä hyvä esimerkki on Kuopion pursiseura, jossa tehtiin uuden satama-hankkeen yhteydessä jopa 10 000 tuntia talkootöitä. Kun veneilijät pääsevät yhteisen harrastuksen pariin, tittelit tippuvat pois ja hommia tehdään yhteisen hyvän eteen, Sonninen kertoo.

KUOPIO ON yksi Suomen sisävesien suurimmista satamakaupungeista. Kaupungin satama on kesäisin vilkas paikka ja täällä veneilijän on hyvä olla. Kuopiolaisia Sonninen kuvaa enimmäkseen matkaveneihmisiksi. Hän myös kehuu kaupunkia hyväksi paikaksi yrittää. Jo Bella-Veneiden alkuaikoina kaupunki näki yrityksen potentiaalin ja tuki Sonnista monin tavoin.

Vuonna 2001 Bella-Veneiden myynti nousi räjähdysmäisesti ja edelleenkin menestyksen eteen tehdään valtavasti töitä. Vuonna 2010 aloitettiin Bella- ja Flipper-mallistojen uudistaminen ja Aquadorin  puolestaan vuonna 2015. Yritys tähtää huipulle, venemarkkinoiden kärkipaikalle.

- Ennen haluttiin olla kärkiviisikossa, mutta nyt ei enää tyydytä kakkospaikkaan. Laadussa halutaan olla premium-luokkaa hinnan ollessa medium plus, kertoo Sonninen.

Parhaat veneet vaativat täydellisen designin, käytettävyyden sekä toimivan varustelun ja hydrodynamiikan. Sonnisen mukaan yritys rakensi ennen hyviä perusveneitä, mutta maailman muuttuessa on pyrittävä olemaan muita parempia. Tähän vaadittiin lisää suunnitteluosaamista, jota saatiin norjalaiselta Espen Thorup Desingilta. Autoala näyttää usein mallia mihin suuntaan muotokieli kehittyy.

Menestyvillä veneillä tulee olla teknisten ominaisuuksien lisäksi myös omat persoonallisuus. Sonninen kuvailee Bellaa lempilapsekseen, Volkkarin kaltaiseksi perheveneeksi. Flipper puolestaan on sporttinen, vauhdilla kulkeva vene, jota voi verrata BMW:hen. Kalliimman hintaluokan Aquador on korkeamaineinen kuten Mercedes. 

TULEVAISUUDEN VENEET voivat olla täysin kuskittomiksi automatisoituja. Sonnisen mielestä se kuitenkin poistaa ajamisen ja vauhdin ilon. Sen sijaan jo nyt on veneitä, joissa hyödynnetään satelliitteja skyhook-teknologiassa. Tämä taivasankkuri pitää veneen paikallaan esimerkiksi rantautumista suunnitellessa. Joystick-ohjaussauvalla veneen ohjaamisen hienosäätö on helpottunut.

- Yrityksen pyörittämisessä tärkeintä on ollut matka, aivan kuten veneilyssä muutenkin. Mukavaa on tehdä, kun ympärillä on mahtavia ihmisiä, tiivistää Sonninen. 

Bellan aikajana
1970
Yhtiö perustettiin.
1977
Ensimmäiset Bella-veneet vientiin.
1989
Väliköntie 10 -tehdas valmistuu.
1992
Flipper-tuotemerkki ostetaan.
2000
Väliköntie 8 B -tehdas valmistuu, Aquador-mallisto ostetaan kokonaisuudessaan.
2003
Brunswik-konserni ostaa Bellasta 36 prosenttia.
2005
Väliköntie 8 A -tehdas valmistuu.
2009
Oma testisatama valmistuu Siikaniemeen.
2010
Bella- ja Flipper-mallistojen uudistaminen alkaa.
2016
Aquadorin uudistaminen alkaa.
2017
Uusi Aquador-malli AQ 35 esitellään.
bella-veneet
yritystarinat
menestystarinat
veneet
veneily
Bella

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva