Valitse oikeat
jakelukanavat

Teksti Digimag/Heta Jyrälä Kuva Digimag Arkisto
Pääsääntöisesti kansainvälistyessä jakelulle on kaksi tapaa: jakelu hoidetaan itse suoramyynnin tai oman yhtiön kautta tai se uskotaan jälleenmyyjälle. Kansainvälistyessä on tärkeää tuntea eri jakeluteiden mahdollisuudet ja toimintatavat.
Vinkit valintaan

1 Perehdy erilaisiin jakelumahdollisuuksiin
Selvitä miten tavoita kohdemarkkinoiden asiakkaat. Samat kanavat eivät toimi kaikkialla.

2 Päätä kuinka paljon teet itse
Internetin aikakaudella suoramyynti on helpompaa kuin koskaan. Mieti missä tilanteessa jakelu on kuitenkin parempi ulkoistaa.

3 Tee sopimukset kirjallisesti
Kirjallisilla sopimuksilla vältyt ikäviltä yllätyksiltä ja varmistat pitkäjänteisemmän toiminnan. Sovi myös miten raha liikkuu.

4 Huomioi lainsäännölliset kommervenkit
Jokaisessa maassa on omat lakipykälänsä, joihin kannattaa perehtyä huolella. Esimerkiksi kuluttajansuojalaki vaihtelee maittain.

5 Ole pitkäjänteinen
Suunnitelmallinen ja reilu toiminta lujittavat suhteita puolin ja toisin. Luottamus rakentuu ajan kanssa.

6 Monista toimintamallit
Toimivia toimintamalleja kannattaa hyödyntää uusilla alueilla. Ota kuitenkin markkinoiden omat erityispiirteet huomioon.

Kansainvälistyessä jakeluyhteistyö on merkittävässä asemassa. Jokaisessa maassa on omat toimintatapansa kanavien määrässä ja merkityksessä. Kanava, joka Suomessa toimii hyvin, voi olla toisessa maassa täysin merkityksetön. Maiden jakelukanavaverkostot voivat olla hyvin suoria tai monimutkaisia.

Joihinkin kanaviin pääseminen saattaa olla isojen rahojen takana. Esimerkiksi ison brändin suuren volyymin viestintäkanaviin tai tuotekatalogiin pääseminen voi maksaa huomattavia summia. Pienille yrityksille suuret investoinnit voivat olla mahdottomia, mutta jokaiseen budjettiin löytyy varmasti ratkaisu. 

Kansainvälinen jakelu on kaikkien ulottuvilla internetin myötä. Ensiaskeleita voi ottaa online-kanavien kautta. Oleellista on myös, että omat verkkosivustot ovat kunnossa. Verkkosivusto on yrityksen käyntikortti, ja huonosti hoidetut tai olemattomat sivut heikentävät luottamusta yritykseen. Kannattaa varmistaa, että yhteystiedot ovat oikein ja että yhteydenotto sujuu sitä kautta mutkattomasti.

Suoramyynnin etuna on se, että hinnoittelu pysyy omissa käsissä ja kaikki tulot tulevat suoraan myyjälle. Jakelukanavan kautta myytäessä kanava määrittää hinnan ja kustannuksia tulee maksettavasta myyntiprovisiosta. Toisaalta markkinointia tehdään kanavan kanssa yhteistyössä, ja myös asiakaskontaktointi on kanavan hoidettavana. Tunnettu jälleenmyyjä voi edesauttaa tuotteen myyntiä omalla hyvällä brändillään. Toisaalta suoramyynnissä ei ole pelkoa siitä, että kanavasta jäisi asiakkaalle huono mielikuva.

Jakeluteiden valinta voi vaikuttaa suoraan jopa tuotteen imagoon. Mikäli jälleenmyyjä tai -myyntikanava toimii huonosti, saa tuote helposti kuluttajien silmissä huonon maineen. Ostamisen tulee olla mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista. Jakeluyhteistyö myös vaikuttaa suoraan viivan alle eli myyntiin, tulokseen ja asiakassegmentin rakentumiseen. Jokaisella kanavalla on oma asiakaskuntansa, joten on tärkeää kohdentaa jakelu oikealle yleisölle. Tuotetta voidaan joutua sopeuttamaan kanavan ja asiakkaiden tarpeisiin.

Riskien minimoimiseksi on tärkeää on hyödyntää useaa jakelukanavaa. Mikäli jokin kanava ei toimi tai sopimus halutaan irtisanoa, ei myynti jää tyhjän päälle. Liikaa ei kuitenkaan kannata hamstrata, sillä useiden kanavien hallinnointiin menee enemmän aikaa. Pääsääntönä on aloittaa yhdestä hyvästä jälleenmyyjästä ja jatkaa siitä pikkuhiljaa markkinoiden valloittamista. 

Ajan kuluessa jokainen yritys löytää itsellensä sopivan verkoston.

 

kuopio
pohjois-savo
kasvu
vienti
kansainvälistyminen
jakelu
Vientiopas

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva