Torilta kukko-

leipuriksi

 

Teksti: Janne Ulvinen Kuvat: Sonja Lehtomäki
Leipomoliike Irene Partasen liiketoiminta jatkuu uusien omistajien voimin. Yrityskaupalla Komulaisen veljesten tie vei kalakukkoleipureiksi?

Kalakukkojen ohella lihapiirakoistaan, munkeistaan ja piirakoistaan kuuluisa Irene Partasen leipomoliike oli konkurssin vuoksi kadota niin Kuopion kuin monen muunkin suomalaisen kaupungin toreilta, mutta yritykselle löytyi keväällä jatkaja.

Uudet omistajat Janne ja Jarmo Komulainen ovat molemmat pitkän linjan myyntiammattilaisia. Tie perinteikkään leipomon omistajaksi alkoi 15 vuotta sitten Kuopion torilta. Veljeksistä vanhempi Jarmo perusti silloin torikaupan, joka myi aluksi mansikkaa ja vihanneksia kesäisin.

Myöhemmin tuli tarve keksiä yritykselle toimintaa myös talvisesongin ajaksi, jolloin yrityksen tuotevalikoimaan tulivat muiden ohella myös Irene Partasen kalakukot. Niitä myytiin toreilla, marketeissa, messuilla ja tapahtumissa ympäri Suomen.

Kymmenisen vuotta sitten nuorempi veli Janne lyöttäytyi Jarmon mukaan, ja yhteisen yrityksen nimissä veljekset jatkoivat liiketoimintaa hyväksi havaitulla mallilla kuuden vuoden ajan: kesäisin marjoja torilla, talvisin kalakukkoja ympäri Suomea.

Lasten tultua mukaan Jannen kuvioihin hän halusi antaa perheelleen enemmän aikaa, mikä tarkoitti kiertotyöläisen elämästä luopumista ja muihin kaupallisen alan töihin hakeutumista seuraavaksi neljäksi vuodeksi.

Viime keväänä veljekset näkivät mahdollisuuden yhdistää jälleen voimansa yhteiseen hankkeeseen leipomoliikkeen peräsimessä. Myyntityö on molemmilla vahvasti verissä, mutta leipomoalalla kaikki on ollut uutta.

- Sekä minulla että veljelläni on kaupallisen alan koulutus. Molemmat olemme olleet torilla pikkupojasta saakka, sillä mummot ja ukit ovat olleet torikauppiaita. Kahdeksan, yhdeksän ikäisenä myimme ensimmäiset mansikat torilla.

- Leipomoalan kokemus meillä molemmilla oli täysin nollassa. Kaikki, mikä liittyy itse leipomistapahtumaan ja tuotteen tekemiseen, on saatu oppia tässä neljän kuukauden aikana ihan kantapään kautta, nauraa Janne Komulainen.

- Suurenmoisena helpotuksena on ollut, että saimme aiemmat leipomotyöntekijät pääpiirteittäin pidettyä talossa. Entuudestaan hyvin tunnetun yrityksen uudeksi omistajaksi ryhtymisessä Janne Komulainen näkee sekä hyötyjä että rasitteita.

- Yrityksen nimi on hyvinkin tuttu asiakkaille. Lähes jokainen suomalainen tietää jo leipomon nimestä, mitä se valmistaa. Tämä on yksi suuri syy, miksi hankkeeseen ryhdyimme. Yritystä ei tarvinnut brändätä uudelleen.

- Tämä on samalla myös se haittapuoli: ihmiset kokevat yrityksen vanhaksi ja perinteiseksi. Me taas koemme olevamme kekseliäitä ja uudistushaluisia. Kaiken uuden tuominen täytyy siis tehdä varoen ja tunnustellen.

kalakukko
irene partanen

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva