Some-markkinoinnin

pelisäännöt

Teksti: Noora Hyvönen Kuva: Crealab
Sosiaalinen media on nykyaikainen ja tehokas markkinointikanava, kun sitä osaa hyödyntää oikein. Näkyvyys vaatii kuitenkin panostusta.

Markkinoinnissa oleellisinta on olla siellä missä ihmisetkin. Ei siis ihme, että perinteisen ilmoittelun lisäksi nykypäivänä on hallittava myös sosiaalisen median kenttä, mikäli mielii menestyä.

- Facebook ja Instagram ovat merkittävimpiä näistä kanavista. Twitter on enemmän julkkisten käyttämä ja vaikein paikka yrityksille: siellä pitää esiintyä omana persoonanaan. Yrittäjä voi tietysti halutessaan ujuttaa omiin twiitteihinsä myös firman asioita, sanoo Ad-Kiivin asiakkuusjohtaja Juha Jylhäsalmi.

- Facebook osana mediamixiä on tehokas. Käyttäjien keski-ikä on tällä hetkellä 34, ja se on koko ajan nousussa. Sieltä löytyy ostovoimaista väkeä. Yrityksen Facebook-sivu ei itsessään ole arvokas, sillä sinne palaa vain 2 prosenttia sen nähneistä. Keskeisimmässä asemassa on uutisvirta, kertoo Crealabin luova johtaja Janne Koskivuori.
 

VAIKKA FACEBOOK onkin Suomessa vanhin ja selvästi käytetyin markkinointikanava, myös Instagramin suosio on kasvussa. Se on nykyaikainen ja toistaiseksi monille uusi ja koukuttava.

- Instagramissa on se hyvä puoli, että julkaisun näkevät kaikki, jotka seuraavat julkaisijaa. Facebookissa päivityksen saattaa nähdä vain 10 prosenttia sivusta tykkäävistä. Jos julkaisu ei kerää tarpeeksi tykkäyksiä tai kommentteja, se tippuu nopeasti muusta uutisvirrasta, toteaa Jylhäsalmi.

Jylhäsalmi korostaa tykkääjien arvoa: jos sivu ei ole saanut seuraajia, ei julkaisuilla ole markkinointimielessä merkitystä. Pelkästään tykkääjien määrällä ei tehdä ihmeitä, vaan oleellista on tavoittaa oikea kohderyhmä. Erilaiset kampanjat ja kilpailut houkuttelevat sosiaalisen median käyttäjiä, mutta luonnollisesti mielenkiintoiset tilapäivitykset, kuvat ja videot ovat avainasemassa.

- Paikallisuus ja läheisyys ovat tärkeitä, kun halutaan herättää kohderyhmän mielenkiinto. Kun julkaisu koskettaa jollain tavalla itseä, se ei mene niin helposti ohi. Persoonalliset kuvat, vaihtelevuus ja yllättävyys toimivat. Parhaimmillaan se johtaa niin sanottuun viraalimarkkinointiin, jossa ihmiset levittävät itse julkaisua jakamalla sitä eteenpäin, kommentoi Jylhäsalmi.

- Oman sisällön tuottaminen on arvokasta ja herättää mielenkiintoa. On parempi, että yrityksenkin julkaisussa näkyy, kuka sen on siellä luonut, korostaa Koskivuori.

On myös pysyttävä aktiivisena: tasainen julkaisutahti pitää ihmisten mielenkiinnon sivua kohtaan yllä. Yhden julkaisun elinkaari on noin 72 tuntia.

- Somen tehtävänä on nimenomaan herättää kiinnostus. Se vastaa pitkälti suoramarkkinointia: julkaisu pääsivulla on kuin uutiskirje sähköpostissa. Monesti ihmiset välttelevät mainoksia, mutta some on tästä käänteinen versio. Kuluttajat haluavat itse seurata yritystä. Mielenkiinto on pidettävä yllä, sanoo Intosomen partneri Oskari Uotinen.

- Ei kuitenkaan riitä, että kuluttaja näkee julkaisun somessa. Julkaisun tarkoituksena on houkutella yrityksen nettisivuille ja sen oikean tarjonnan pariin, huomauttaa Koskivuori.
 

UOTINEN KOROSTAA, että sosiaaliseen mediaan täytyy panosta heti alusta alkaen. Facebook pyrkii määrittämään, mikä käyttäjää kiinnostaa, ja tarjoaa hänelle nähtäväksi julkaisuja niistä lähteistä, joihin käyttäjä on aiemmin osoittanut mielenkiintoa.

- Jälkikäteen aiempaa epäonnistunutta markkinointia on vaikea korjata. Hyvä sisältö ei synny hetkessä: esimerkiksi laadukas blogikirjoitus voi olla parin tunnin työn tulos. Kohderyhmä on hyvä huomioida – B to B -kaupan tarkoituksen julkaisuissa vastaanottajalle on hyvä välittyä asian hyödyllisyys, yksityishenkilöt taas saattavat kaivata julkaisulta hauskuutta tai jotain, minkä koetaan parantavan elämänlaatua, toteaa Uotinen.

Sosiaalisen median asiantuntijat painottavat, että ilman kunnollista markkinointisuunnitelmaa myöskään sosiaaliseen mediaan ei pidä rynnätä. Mediat muuttuvat nopealla syklillä, ja tapahtumista pitäisi pysyä koko ajan kartalla. Uotinen huomauttaa, että vaikka sosiaalinen media nähdään usein muista kanavista irrallisena, linkittyy se tosiasiassa kiinteästi muihin markkinointiväyliin. Koskivuori taas muistuttaa, että Facebookin osalta näkyvyyttä haettaessa on fiksua markkinoida julkaisua maksullisesti tai käyttää apuna oikeaa mainostoimistoa, mikäli haluaa täyden hyödyn irti. Kaikkiin markkinointikanaviin, olivatpa ne mitä hyvänsä, kannattaa tutustua huolella ja pohtia, millaisena siellä haluaa näyttäytyä.

some
sosiaalinen media

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva