Pelialan koulutusta Kuopiossa

Teksti Digimag/Sisko Korhonen, Kuva Shutterstock
Peliala on jo pitkään ollut kasvava ala ja se herättää aina vain enemmän mielenkiintoa. Kuopiossakin on herätty alan mahdollisuuksiin.

Savon koulutuskuntayhtymä on ottanut uudeksi suuntautumismahdollisuudeksi ohjelmistotuotannon. Ohjelmistotuotantoon keskittyvä datanomin ammatillinen perustutkinto pitää sisällään ohjelmistojen suunnittelua, ohjelmointia sekä testausta.

‒ Otimme ohjelmoinnin mukaan opetussuunnitelmaan, koska työmaailmassa on tarvetta alan osaamiselle ja peliala on erittäin suosittu nuorten keskuudessa, sanoo Sakkyn koulutuspäällikkö Matti Laakkonen. Opiskelu sisältää myös kuvankäsittelyä ja animointia, eli se ei ole pelkkää koodaamista. Koulutuksesta puolet on teoriaa ja käytännön harjoituksia, ja toinen puoli työssäoppimista. Sakky tekee myös yhteistyötä kuopiolaisen Pelitalo Muikun kanssa, joka on digitaaliseen pelaamiseen erikoistunut nuorisotila.

KOULUTUKSEN KÄYNYT saa perehdytyksen esimerkiksi pelisuunnittelijan, -ohjelmoijan tai -testaajan ammattiin. Koulusta ei kuitenkaan valmistu valmiiksi pelintekijäksi tai pelialan ammattilaiseksi, vaan opiskelijalle luodaan pohja alan jatko-opintoja varten.

‒ Tarkoituksena on luoda kehityskykyisiä aloittelijoita, jotka voivat jatkaa alan työssä tai jatko-opinnoissa ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa, kertoo ohjelmoinnin opettaja Simo Ojala. Koulusta valmistunut voi hakea esimerkiksi Kajaanin ammattikorkeakouluun. Outokummussa Pohjois-Karjalan kuntayhtymä järjestää media-alan perustutkintoja. Muita koulutuspaikkoja ovat muun muassa Oriveden Opisto, Aalto-yliopisto ja Oulun ammattikorkeakoulu.

OJALA NÄKEE pelialan suuresti kasvavana alana ja sitä hyödynnetään muunakin kuin pelkästään viihteenä. Esimerkiksi vanhuksille ja vammaisille tehdään ohjelmia, jotka edesauttavat kuntoutusta ja auttavat ylläpitämään vanhusten muistia. Suurin osa Ojalan oppilaista on noin 17-vuotiaita, mutta joukossa on vanhempiakin. 18-vuotias Ville Kokkarinen haki ohjelmointipuolelle, koska yhä useampi palvelu on nykyään ja tulevaisuudessa netissä ja tietokoneiden kautta saatavilla.

‒ Teknologia kehittyy ja ala kasvaa vääjäämättä. Tälle alalle tarvitaan aina uusia työntekijöitä, sen takia itsekin hain tänne, Kokkarinen kertoo. Parasta opiskelussa on ollut työssäoppimispaikka, jossa on tullut vastaan ohjelmointia, tietokoneiden huoltoa, korjausta, asennusta sekä muuta alan hommaa.

‒ Vaativin sovellus, joka tuli ohjelmoinnin kurssilla tehtyä, on varmaan toimiva Ventti-peli (BlackJack), Konkarinen arvioi. Jatkossa hän aikoo hakea ammattikorkeaan ohjelmointipuolelle.

 

Bisnes
Bisnes2017
peliala
Koulutus

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva