Myynti on
yrityksen
tärkein
toiminto

Teksti Digimag/Teemu Viemerö Kuva Digimag/Mirka Happonen
Myynti on taitolaji ja yrityksen elinehto, jota digiaika on muuttanut ja vienyt eteenpäin. Nykyaikaisen myynnin parissa toimivat myös yhä vanhat perinteiset menetelmät.

Myynti on toimintaa, jossa yrittäjä tai myyjä itse ottaa aktiivisesti yhteyttä asiakkaaseen erilaisia välineitä, järjestelmiä ja toimintoja hyödyntäen. Tähän ei lukeudu sähköpostiviestin lähettäminen, mikä on puolestaan markkinointia. Liikkeenjohdon konsulttipalveluita tarjoava Laatukoulutus Jouni Ortju Ky:n toimitusjohtaja Jouni Ortju kertoi toimituksellemme myynnistä, sen tärkeydestä ja tilasta.

‒  Myyntiä lienee tehty yhtä kauan kuin mitä ihmisiä on asunut maapallollamme. Aina sitä ei välttämättä ole nimitetty myynniksi, mutta aina jollain on ollut ja on tarjolla jotain sellaista, mitä joku toinen on tarvinnut ja tarvitsee. Joskus nämä kaksi kohtaavat toisensa ilman myyntiponnisteluja ‒ joskus taas on tehtävä kovasti töitä, että tuotteiden tai palveluiden tarjoaja löytää ostajansa, Ortju kommentoi.

MYYNTI ON muuttunut sähköisten palvelujen ja digitalisaation myötä. Asiakkaan tarpeet myynnin keskiössä, tarjonta, vuorovaikutus ja tietojen hakeminen, myyjän tarpeet hyville yhteistyökumppaneille ja verkostoille sekä asiakkaan halu ostaa aina luotettavalta myyjältä ovat säilyneet ennallaan.

Jounin 7 vinkkiä: Pidä näistä huolta!
  1. Älä tyrkytä tuotetta tai palvelua vaan lisäarvoa ja hyötyä. Myy tätä.
  2. Ole löydettävissä. Pidä sosiaalinen media ja kotisivut ajan tasalla.
  3. Vastaa nopeasti yhteydenottoihin ja muista kiittää.
  4. Kerro hintasi julkisesti ja selkeästi.
  5. Kuuntele huolella ja kirjaa asiakkaan ajatuksia ylös. Hyödynnä esimerkiksi puhelin- ja tapaamismuistioita ja lähetä ne myös asiakkaalle.
  6. Muista myös vanhoja asiakkaitasi.
  7. Kuuntele asiakasta, kouluttaudu ja kehitä itseäsi sekä osaamistasi jatkuvasti.

‒ Ostoprosessi on siirtynyt vahvasti verkkoon, mikä tarkoittaa sitä, että tietoa haetaan laajasti ja palveluntarjoajia vertaillaan innokkaasti jo hyvissä ajoin ennakkoon ennen tarjouspyyntöjen kyselyä. Asiakkaat hyödyntävät netistä löytyviä suositteluja ja vertaisarviointeja, ja yritykset puolestaan hyödyntävät paljon dataa. Digitalisaatio ja sähköiset palvelut ovat osaltaan muuttaneet myyntiä ja vanhat perusjutut unohtuvat helposti uusien työkalujen alle. Muutoksen myötä onkin tärkeää taitaa uudet jutut, mutta ennen kaikkea myös ne vanhat, Ortju kertoo ja antaa vinkkinsä hyvään myyntiin. 

Laatukoulutus Jouni Ortju Ky
Mäntyharjunkatu 4, Kuopio
puh. 050 917 8688
jouni.ortju@laatukoulutus.fi
www.laatukoulutus.fi

Laatukoulutus Jouni Ortju Ky
myynti
yrittäjä
digiaika

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva