Markkinointiviestintä

Teksti Digimag/Heta Jyrälä Kuva digimag arkisto
Markkinointi aloitetaan kohderyhmämäärittelyllä, tavoitteen asettamisella ja kiinnostavan viestin luomisella. Oikeaa välinettä käyttämällä viesti näkyy ja kuuluu kauas.

Markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteiden tulee olla huolella suunniteltuja. Tärkeää on miettiä mitä, miten ja miksi halutaan viestiä sekä mille kohderyhmille viesti suunnataan.

Markkinointi ei ole vain tuotteen myymistä, vaan myös yrityksen ja brändin esittelyä. Kaksi tärkeintä asiaa ovat myyntiväittämän määrittäminen sekä hissipuheen suunnittelu. Näiden avulla jokaisella yrityksen ja jakeluverkoston jäsenellä tulee olla selkäytimestä faktat siitä, mikä on yrityksen kilpailuetu. 

JOKAISESSA MARKKINOINTITOIMENPITEESSÄ pitää kiinnittää asiakkaan huomio, herättää kiinnostus, vakuuttaa asiakas tuotteen sopivuudesta sekä kehottaa häntä toimimaan. Varsinkin toimintakehotus saattaa usein jäädä pois uutiskirjeestä tai muusta materiaalista.

Markkinointimateriaalien suunnittelu kannattaa antaa ammattilaisten käsiin. Laadukkaat materiaalit ja kielellisesti sujuvat tekstit sekä brändiä tukeva visuaalinen ilme viestivät yhtenäistä ja luotettavaa kuvaa yrityksestä.

 
Verkkosivusto on yrityksen käyntikortti, ja sen ulkoasun tulee olla linjassa muiden markkinointimateriaalien kanssa. Uutiskirjeistä, sosiaalisen median kanavista tai verkkobannereista kannattaa ohjata kaikki liikenne kotisivuille, sillä se on yrityksen verkkokivijalka ja aina omassa hallinnassa. Nykyaikaisisilla raportointityökaluilla on helppo seurata viestien vaikuttavuutta siitä, mistä liikenne sivustolle tulee.

MAASSA MAAN kanavat – myös sosiaalisessa mediassa. Useimmissa läntisissä maissa voi hyödyntää Facebookin ja YouTuben mahtavia markkinointityökaluja sekä tarkkaa kohdentamista oikeille kohderyhmille. Sen sijaan esimerkiksi venäläiset ja kiinalaiset tavoittaa omien palveluidensa kautta. Kannattaa olla siellä, missä kohderyhmäkin on. 

Kansainvälisillä markkinoilla kannattaa huomioida eri kielialueet. Esimerkiksi Aasiaan, Venäjälle tai Espanjaan tai muille suurille kieliryhmille kannattaa markkinoida heidän omalla kielellään. Englanti ei toimi niin hyvin, kun kansa on tottunut asioimaan omalla kielellään. Tämä kannattaa huomioida myös verkkosivuston kieliversioissa sekä asiakaspalvelukielissä.

 

Vinkit

1. Sitoudu pitkäjänteiseen toimintaan. Luo markkinointisuunnitelma, johon sitoudut. Yksityiskohtia voi hioa matkan varrella, mutta suuret linjat pitävät, jolloin toiminta on systemaattista.
2. Hyödynnä alan messut. Yritystä, brändiä ja tuotetta voi esitellä alan tapahtumissa. Samalla pystyy tarkastelemaan kilpailijoiden puuhia, verkostoitumaan sekä löytämään uusia yhteistyökumppaneita.
3. Varmista verkkosivuston mobiilitoimivuus. Internet kattaa lähes koko maailman, ja ihmiset surfaavat koko ajan enemmän mobiililaitteilla. Optimoidut sivut tekevät lisätiedon hankkimisesta tai ostamisesta helpompaa.
4. Opettele hissipuhe ulkoa. Selkäytimestä tuleva hissipuhe sujuu myös kohdemarkkinoiden kielellä. Puheella vakuutat nopeasti potentiaaliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit tuotteen hyödyistä.
5. Luota ammattilaisiin Ammattimaisen näköiset verkkosivut ja muut markkinointimateriaalit tukevat brändiä ja luovat yrityksestä luotettavan kuvan. Yhtenäinen viestintä ja visuaalinen ilme luovat muistijälkiä.
6. Viesti valtakielillä. Suuret kieliryhmät ovat tottuneet asioimaan omalla kielellä, jolloin englanti ei toimi niin hyvin. Ota avuksi osaava kääntäjä. Varmista myös, että verkkosivustolla on kohdemaassa tarvittava kieliversio. 

kuopio
markkinointi
Markkinointi Viestintä
työ

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva