Markkinoinnin moniosaajat

Markkinoinnin moniosaajat

Teksti: Ulriikka Myöhänen Kuva: Sari Hallikainen / Jere Pöyhönen
Kuopiolaisessa markkinointiin ja live-tapahtumiin erikoistuneessa yrityksessä tehdään rikastettua sisällöntuotantoa jo toisessa sukupolvessa.

Kuopiolaisella Taustamarkkinat-Bgmt:llä on takanaan jo miltei 30 vuoden taival yritysmaailmassa. Toimitusjohtaja Juhani Hallikainen perusti yrityksen vuonna 1986, jolloin firman nimissä tehtiin lähinnä äänimainontaa. Vuosien mittaan paljon on muuttunut. Nykyisin yrityksen palveluihin kuuluu äänentoiston lisäksi erilaisten mainoksien tuottaminen, streamaus, screenit ja monipuoliset kuvauspalvelut. 

- Minä ja sisareni Sanna Jäntti olemme tällä hetkellä pääyrittäjinä. Me molemmat olemme olleet mukana isämme yrityksessä jo pienestä pitäen, mutta virallisesti aloitin työt vuonna 1999. Minun myötäni meillä käynnistyi myös kuvatuotanto, ja Sannalla puolestaan on hallussa taloushallinto. Teemme niin tv-mainoksia, yritysvideoita kuin livekuvauksiakin. Palvelutarjonta on koko ajan laajentunut, ja esimerkiksi kopterikuvauksemme ovat paljon esillä, kertoo yrittäjä, projektivastaava Sari Hallikainen.

Yritys on tehnyt koko historiansa ajan yhteistyötä muun muassa KalPan kanssa. Viimeaikaisia projekteja ovat olleet Kuopio-Tahko markkinoinnin videot, isommat projektit videotuotannon parissa sekä pienemmät yksittäiset tv-mainokset. Lisäksi yritys on tehnyt esimerkiksi asuntomessuille äänimaailmaa ja tapahtumatuottajille livekuvauksia.

- Jääkiekkoilija Kimmo Timosen Stanley Cup - juhlat ovat esimerkki siitä, mitä tapahtuman ympärille pystytään tekemään. Hoidimme sinne screenit ja kuvauksen ja teimme muutaman haastattelun etukäteen. Timosen puhe unelmien tärkeydestä oli yksi hienoimmista. Yrittäjyyteenkin tarvitaan sisukkuutta, luovimisen taitoa ja palavaa halua tehdä asioita omalla tavallaan. Silloin pääsee pitkälle, kun uskoo omaan juttuunsa ja tekee töitä sen eteen, Hallikainen tarkentaa.

Kiinnostus alaa ja yrittäjyyttä kohtaan houkutti ja koukutti Hallikaista jo nuoresta pitäen.

- Olin silloin kiinnostunut elokuvista ja musiikkivideoista. Isäni myötä olen kasvanut alalla ja sen kautta myös saanut mahdollisuuden tehdä tällaisia töitä. Tällä hetkellä meillä on viisi työntekijää täysipäiväisesti töissä. Osaamista on niin editoinnista, graafisesta suunnittelusta, 3D-animaatiosta, kuin äänipuoleltakin. Itse olen opiskellut muun muassa valokuvausta ja kuva-ja ääniviestintää.

Hallikaisen mukaan työ sisällöntuotannon parissa vaatii jatkuvaa ajan hermolla pysymistä, sillä esimerkiksi videoita tehdään ja tarvitaan koko ajan enemmän.

- Teemme tälläkin hetkellä työtä erään isomman projektin eteen, josta tiedotetaan yksityiskohtaisemmin vuoden vaihteen jälkeen. Alalla on kehityttävä jatkuvasti ja seurattava sitä, mitä maailmalla tapahtuu, Hallikainen tiivistää.

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva