Laituri rullaa oikealle

korkeudelle 

Teksti: Jarmo Seppälä Kuvat: Autorobot Finland Oy
Kuopiolainen keksintö Roller-Laituri on kiskoilla kulkeva siirtolaituri. Laituri voidaan siirtää talveksi maalle, ja kesällä laiturin saa säädetyksi aina sopivalle korkeudelle vedenpinnasta. Parhaimmassa mallissa laiturin mekanismilla voi myös nostaa tai laskea veneen.

Autorobot Finland Oy on 44-vuotias perheyritys, joka on toiminut tähän saakka autokorjaamoalalla ja tehnyt useita keksintöjä kolariautojen oikaisulaitteista. Nyt yritys on laajentamassa toimintaansa rantatelakoiden ja siirtolaitureiden valmistukseen.

TOIMITUSJOHTAJA OLAVI VENÄLÄISEN mukaan laiturikeksintö lähti liikkeelle hänen oman kesämökkinsä rannasta.

- Tavallinen laituri ja myös vene piti aina saada keväällä veteen ja syksyllä pois. Lisäksi matalan veden aikana laituri jäi usein liian korkealle. Tästä tuli ajatus kehitellä jotain kätevämpää, Venäläinen kertoo.

Kun vedenkorkeus laskee kesän aikana, laituria lasketaan vinssin avulla ulommaksi rannasta vedenpinnan muutoksen mukaisesti. Siirrettävyyden vuoksi laituri ei ole syksyllä matalan veden aikana hankalasti kohtuuttoman ylhäällä vedenpinnasta. Talveksi laiturin saa helposti maalle suojaan, jolloin jäät eivät pääse rikkomaan sitä.

Autorobot Oy numeroin
26
Henkilökunta.
2,5 milj €
Liikevaihto.
Yli 60:een
maahan vientiä.

Parhaimmin varustellussa mallissa myös veneen saa nostettua syksyllä laiturin päälle talvisäilytystä varten, ja koko paketti voidaan siirtää kerralla kiskoja pitkin rantaan. Siirtoaikaa kuluu vain muutama minuutti, joten sekä laituri että vene saadaan hetkessä suojaan talveksi. Keväällä laituri veneineen siirretään takaisin järveen, ja se toimii tavallisen laiturin tavoin.

PERUSMALLIN MYYNTIHINTA alkaa 5 200 eurosta. Basic- eli perusmallin lisäksi myynnissä on Silver-malli, jossa on mukana kaide- ja ovielementit sekä Gold-malli, jossa on näiden lisäksi venevalmius. Nuo paremmin varustellut mallit toimivat myös esimerkiksi ruokailutilana veden päällä tai rannassa pation tavoin.

Laituriin tarvittava kiskoston pituus määräytyy rannan kaltevuuden mukaan, ja sen voi valita vapaasti 2,5 metrin pituisista kiskoelementeistä. Kiskot ovat kestävää, kuumavalssattua ja kuumasinkittyä terästä. Laiturin siirtämisessä käytetään käsivinssiä, ja halutessa siihen voi liittää lisäksi sähkövinssin.

Siirtolaiturille on haettu patentti. Laituri kuuluu samaan tuoteperheeseen kuin viime vuonna lanseerattu, 2 500 kiloa kantava VeneRoller-rantatelakka, jossa hyödynnetään vastaavaa kiskorakennetta.

- Venettä voi säilyttää myös kesällä tuulensuojassa telakan päällä. Samalla on helppoa puhdistaa ja huoltaa veneen pohja, Venäläinen huomauttaa.

- Ostamme molempien tuotteiden alihankintaa kuopiolaisilta yrityksiltä ja myymme tuotteet suoraan tehtaaltamme Kuopiosta. Esimerkiksi venemessuilla uudet tuotteet ovat herättäneet mukavasti kiinnostusta, markkinointisuunnittelija Mervi Korhonen sanoo

Autorobot Finland Oy, Yrittäjäntie 23, 70150 Kuopio
www.autorobot.fi, 
www.rollerlaituri.fi 
www.veneroller.fi

 

Aikajana
1969
Olavi Venäläinen perustaa Kuopion Moottori- ja Kolarihuollon.
1974
Autorobot-korinoikaisulaitteen protomalli valmistuu.
1980
Autorobotille 90 %:n markkinaosuus Suomessa.
1981
Säännöllinen vienti alkaa.
1990
Tasavallan Presidentin vientipalkinto ja Valtakunnallinen Yrittäjäpalkinto.
2013
VeneRoller- rantatelakka markkinoille.
2014
Roller-Laituri markkinoille.
laituri
vene

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva