Lähes         jokainen yritys

tarvitsee kuljetuksia

Teksti: Rieti Jauhiainen Kuva: Liikenneturva
Suomi on pitkien välimatkojen maa. Koulutettujen kuljetusalan ammattilaisten käsissä homma toimii ja tavarat saapuvat sovitusti perille.

Isot lastit, isot autot ja isot vastuut eivät sovellu jokaiselle ajokortin haltijalle. Tien päälle ei niin ikään pidä pyrkiä, jos siellä ei ole valmis olemaan. Raskas liikenne ei ole kepeää ajanvietettä.

- Kuljettajan on oltava ahkera, täsmällinen ja luotettava. Jos on työtä vieroksuvaa sorttia, ei toinna haaveilla siitä ammatista, kertoo Suomen Kuljetusinstituutti Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heiskanen.

- Luonteenpiirteenä pitää löytyä myös korostunut turvallisuushakuisuus. Ajamisen yhtälöön kuuluvat niin muut tielläliikkujat kuin isot omaisuudetkin ja tiukassa paikassa oma luonne ratkaisee. Vaikka monia taitoja voidaan koulutuksella kehittää, niin onnettomuudet tuntuvat kulkevan kuskin mukana - joillekin niitä vain sattuu enemmän, Heiskanen aprikoi.

ALALLE HAKEUTUVIEN ikähaitari on Heiskasen mukaan 16-vuotiaista yli viisikymppisiin. Nuorten reitti kulkee ammattikoulun tai armeijan ajokoulutuksen kautta. 

- Työvoimakoulutuksen puolelta tulee alanvaihtajia ja kokeneempi kaarti myös aika hyvin pysyy kuljetusalan töissä.

Kuljetusyrittäjillä on vankkaa kuljettajaosaamista, ja yhden auton yrityksessä se saattaa kannattavaan liiketoimintaan riittääkin. Mikäli yrittäjällä ei kuitenkaan ole tarjota muuta, kuin naapuriyhtiötä alhaisempi hinta, on se väylä äkkiä ajettu loppuun.

- Kuljetusyrittäjälle liiketaloudellinen osaaminen ja kehityshakuisuus ovat nykyään oleellisia ominaisuuksia. 

- Mitä enemmän on palkattua porukkaa töissä, sitä tärkeämpää on ymmärtää tuloksentekoa tällä alalla, jolla katteet ovat varsin pieniä.

Myös uusien toimintojen edistäminen, jopa erikoistuminen joihinkin kuljetuksiin, ovat menestyksen avain, Heiskanen paaluttaa.

- Kyllä nyt on menossa pudotuspeli, joka näkyy myös perinteisesti vahvojen yritysten hintakilpailuna.

KILPAILUTILANNETTA EI keventäne tuloillaan oleva kabotaasirajoitusten purku ja Suomen kuljetusyritykset ovat nostaneet porun mahdollisesta ulkomaisten halpakuljetusten invaasiosta maamme teille. Heiskanen näkee jupakassa mieluummin suomalaisen mahdollisuuden.

- Linja-autopuolellahan käydyn hintakilpailun tuloksena matkustajamäärät lisääntyivät kaikilla, eli kilpailu kääntyikin koko alan voitoksi.

- Tämän kabotaasinkin kohdalla yritystemme pitäisi miettiä, että mitä pystyy itse tekemään paremmin ja tarjoamaan enemmän, kuin kilpaileva itäblokkilainen firma, Heiskanen korostaa.

- Muilla toimialoilla on kilpailtu jo kauan ja muutoksessa on mielestäni aina mahdollisuus. 

KYMMENISEN VUOTTA sitten alan paineita nostivat uudistuneet säädökset kuorma-autonkuljettajien ammattipätevyyksistä. Kaikkien kuljettajien on viiden vuoden aikajaksoissa hankittava viiden päivän verran jatkokoulutusta. Koulutus on maksullista, mutta sitä löytyy moneen tarpeeseen - jos niin vain halutaan. 

- Ensimmäistä viisivuotiskautta tarkastellen monet kuljetusyrittäjät jättivät kuljettajiensa koulutuksen viime tippaan, jolloin ruuhkien vuoksi hinnat jopa nousivat. Taloudellisesti hiljaisemmat ajat olisivat nyt oiva hetki kouluttaa kuljetushenkilökuntaa ja varmistaa kuskien lain- ja tarkoituksenmukaiset pätevyydet. Vain ennakoivan ajon koulutus on pakollinen, muut neljä koulutuspäivää voi valita tarpeen mukaan, Heiskanen selventää.

- Myös koulutuksen tarjoajilla on peiliin katsomisen paikka, että kuljetusyritykset saavat rahoilleen vastinetta. Molemmin puolin mietitty ja oikeaksi räätälöity koulutus on kannattava investointi koko alan tulevaisuudelle ja kilpailukyvylle.

 

Kuljetukset
Kuljetusala

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva