Kohti digimpää

Savoa

Teksti: Digimag/Heta Jyrälä Kuvat: Call to Action, Pixabay
Savossa ei haluta olla digiasioissa jälkijunassa verrattuna muuhun Suomeen. Yritys oppii ja menestyy (YOM) -palvelu edesauttaa asiaa ja kouluttaa yrityksiä sähköistymisen saloihin.

Digitalisaation merkitys on yhtä suuri kuin teollistumisen 1800-luvulla. Se on valtava harppaus, jossa uudenlaisia teknologioita voidaan hyödyntää työn tekemiseen. Digitalisaatio on vaikuttanut myös kuluttajien elämään, sillä nykyään tietoa on saatavilla enemmän ja nopeammin. Kaupankäynti on laajentunut kivijalkamyymälöistä verkon kautta eri puolille maailmaa.

‒ Jos verkkonäkyvyyteen ei lähde mukaan, tippuu äkkiä kelkasta, avaa alan asiantuntija ja kouluttaja Jenni Rissanen. Jokaisen yrityksen tulisi olla jo tiedonhakuprosessissa mukana eli löytyä Googlesta. 

SUOMESSA ON valtionvaraministeriön mukaan EU-maiden parhaat edellytykset valtavaan digiloikkaan. Täällä infrastruktuuri on kunnossa ja asiakaslähtöisestä palvelumuotoilusta puhutaan paljon. Digitaalinenkin yhteiskunta on meitä itseämme varten, joten asiakkaan on oltava jokaisen prosessin keskiössä.

Asiantuntija Aki Karkulahti uskoo, että usein digitalisaatioon mennään teknologia edellä, vaikka aloittaa pitäisi miettimällä asiakastarpeita. Kun prosessit ja ajatusmallit ovat kunnossa, uudenlaiset työkalut tukevat niiden toteuttamista ja mittaamista. Sosiaalinen mediakin on vain työkalu ja pääosin verkkoliikenne tulee ohjata omalle verkkosivustolle eli yrityksen kauppapaikalle. Omien verkkosivujen täytyy olla yrityksen paras myyjä. Sosiaalisen median alustat ovat jonkun muun hallinnoimia, jolloin myös niiden ominaisuudet ja kehitys ovat muiden toimijoiden käsissä.

 

Vinkit Facebookin käytön aloittamiseen

• Tee päätös. 
Jahkailu ja pohdiskelu vievät hirveästi voimavaroja. Koska asiakkaasi ovat verkossa, on outoa, jos sinä et ole siellä.
• Etene suunnitelmallisesti. 
Päätä mitä tehdään, kenelle tehdään ja kuka tekee. Kun jokaisella on vastuualueet, niin hommat tulevat tehdyiksi. 
• Tuota sisältöä. 
Hyvä sisältö on viihdyttävää tai hyödyllistä. Se voi olla kuvaa, ääntä, videota tai grafiikkaa.
• Hanki osaamista. 
Kouluttaudu itse tai pyydä apuun sopiva kumppani.
• Ole rohkea. 
Kokeile rohkeasti uusia juttuja ja tapoja esittää asiasi. 

‒ Markkinoinnillisesti digitalisaatio perustuu dataan ja oikeaan kohdentamiseen. Asiakkaan tarpeisiin ja ongelmiin on helpompi kehittää ratkaisuja, kun tiedetään mikä kiinnostaa. Kaikki verkkosurffailu jättää jäljet, kertoo Karkulahti.

DIGIMARKKINOINTI ALOITETAAN suunnittelemalla miksi halutaan lähteä mukaan ja mitä sillä halutaan tavoittaa. Karkulahti ja Rissanen suosittelevat, että aluksi mietitään, mitä, miksi ja kenelle tehdään sekä miten näitä mitataan, ja millä työkaluilla tavoitteisiin päästään. Markkinointistrategia kannattaa suunnitella vuoden–parin ajaksi. Pienyrityksen kevyen strategian voi tehdä vaikka ranskalaisilla viivoilla, jotta sovitut asiat ovat jossakin ylhäällä. 

KOULUTTAJAKAKSIKKO KANNUSTAA osallistumaan nyt, sillä muutaman vuoden päästä digikouluttautuminen voi olla jo hankalampaa, sillä kehitys kehittyy hurjaa vauhtia. Karkulahden mukaan kouluttautujien vaihteleva osaamistaso on huomioitu koulutuksia suunniteltaessa. Hankkeen tavoitteena on saada kaikki yrittäjät samalle viivalle.
 ‒ Tärkeintä markkinointisisällön suunnittelussa on muistaa, että yritys ei osta mitään. Kaikki viestintä tehdään ihmisille, summaavat Karkulahti ja Rissanen. 

‒ Huomionarvoista on, että yrityksissä on ymmärrys muuttuvasta kentästä, täsmentää Rissanen.
Pohjois-Savon alueella on vuoden verran toiminut Savon Yrittäjien luotsaama Yritys oppii ja menestyy (YOM) -palvelu. Palvelu on tarkoitettu pk-yrittäjille ja yritysten henkilöstölle, jotka haluavat kehittää digitaitojaan.

‒  Koulutukset ovat edullisia, matalan kynnyksen palveluita, joissa tarjontaa on laidasta laitaan. Pelkästään tänä syksynä koulutuksia järjestetään yli 100 erilaista. Aiheet vaihtelevat digimarkkinoinnin perusteista talousasioihin ja ajankohtaiseen uuteen kaikkia yrittäjiä koskevaan tietosuoja-asetuksen muutokseen. Muutos astuu voimaan toukokuussa 2018, taustoittaa hankkeen projektipäällikkö Mia Hakulinen.

Sekä Karkulahti että Rissanen toimivat palvelun kouluttajina. He kouluttavat muun muassa Facebookin sekä hyvän sisällön saloihin. Karkulahti on markkinointitoimisto Call to Actionin toimitusjohtaja, jossa myös Paju Consultingin yrittäjä Rissanen toimii osa-aikaisena kouluttajana. 

Some verkkosivun tueksi

Mikko Vartiainen Suomen Perinnehirsi Ky:stä kertoo saaneensa YOM-koulutuksista hyvän ja riittävän avun. 

− Halusin apua yrityksen markkinointiin. Ensimmäisessä koulutuksessa sain yleisesti tietoa Facebookin käytöstä markkinoinnissa, toisessa käärittiin hihat ja perustettiin yrityksen Facebook-sivu, Vartiainen kertoo.
Sosiaalisessa mediassa Vartiainen julkaisee kuvia työmailtaan ja kertoo niiden avulla hirsirakentamisesta. 

− Kuvilla voin näyttää, millaisia erilaisia projekteja teen. Lisäksi asiakkaat näkevät kuvista erilaisia tapoja korjata vanhoja hirsirakennuksia. Uusissa rakennuksissa näkee kuvia erilaisista puista, kuten kuusesta, männystä tai aihkista eli ikimännystä, tehtyjä perinnehirsisiä rakennuksia, Vartiainen kertoo.

Facebook-sivu toimii Vartiaiselle oman verkkosivuston tukena. Sosiaalisesta mediasta asiakkaat löytävät yrityksen yhteystiedot, minkä jälkeen he pystyvät ottamaan yrittäjään yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla. Yksilölliset rakennustarpeet on siten helpompi käsitellä.

− Kuvien julkaiseminen on ollut helppoa. Ajankäyttö puolestaan tuo omat haasteensa, sillä töitä on aina paljon. Teen päivityksiä kerran viikossa viikonloppuisin, jolloin homma on säännöllistä, Vartiainen avaa.

− Aion edelleen pohtia ja etsiä ilmaisumuotoa, joka saavuttaa oikeat ihmiset oikeaan aikaan, suunnittele Vartiainen. 

EDULLISTA DIGIKOULUTUSTA

Savon Yrittäjillä on meneillään Yritys oppii ja menestyy -kehittämispalvelu, jossa käsitellään digitalisaation eri osa-alueita pk-yrittäjien näkökulmasta. Palvelu on pk-yritysten hyödynnettävissä aina marraskuun loppuun 2018 saakka.

Palvelun tavoitteena on saada yritykset mukaan digitalisaatioon ja näyttää, kuinka sähköistäminen tehostaa työtä ja ajankäyttöä sekä alentaa kustannuksia. Palvelulla vahvistetaan yritysten liiketoimintaosaamista ja tuetaan siten kilpailukykyä sekä kasvumahdollisuuksia.

- Yrityksille tehdään maksuttomia osaamiskartoituksia, joilla selvitetään, millaista tietoa yrityksillä on sekä mistä kaivataan lisätietoa, kertoo projektipäällikkö Mia Hakulinen. Osaamiskartoitus on nyt tehty yli 300 yritykselle.

Tällä hetkellä palvelun puitteissa on järjestetty noin 90 koulutusta, joihin on osallistunut yli 900 henkeä. Syksyn aikana koulutuksia järjestetään satakunta, joten uutta tietotaitoa löytyy yrittäjälle kuin yrittäjälle. Edulliset koulutukset maksavat vain 100 euroa henkilöltä. Kouluttajina toimii parikymmentä eri alan asiantuntijaa

- Syksyllä järjestämme koulutusten lisäksi maksuttomia digi-infoja ajankohtaisista eri teemoista. Maksuttomat Digi-infot on loistava tapa tutustua sähköistymisen eli digitalisoinnin eri teemoihin eri puolilla Pohjois-Savoa, avaa Hakulinen.

Palvelun osatoteuttajia ovat Kehitysyhtiö SavoGrow, Navitas Kehitys ja Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä. Rahoitus tulee pääosin Euroopan Sosiaalirahastosta (ESR). Myös kunnat ovat vahvasti tukemassa yritysten digitalisoitumista.

Savon yrittäjät
Kauppakatu 28 B, Kuopio
www.facebook.com/yompalvelu

 

Bisnes
Bisnes2017
YOM
YOM-hanke
digitalisaatio

Saatat tykätä myös näistä jutuista