Kippis suomalaiselle

olutkulttuurille

TEKSTI NMT/Heta Jyrälä KUVAT Olvi
Olvi on ainoa suomalainen 1800-luvulta asti itsenäisenä säilynyt panimo. Iisalmelaisyritys heiluttaa savolaisuuden lippua ylpeydellä ja luo intohimoisesti uusia positiivisia makunautintoja.
Olvin aikajana
1878
Olvin perustaminen.
1879
Ensimmäisten oluiden valmistuminen.
1906
Ensimmäisen limun valmistuminen.
1932
Kieltolaki ja siitä selviäminen. Laki päättyi 5. huhtikuuta 1932 klo 10.
1952
Olvi-nimen ostaminen Helsingissä toimineelta Olvilta.
1955
OLVI-säätiön perustaminen.
1987
Pörssilistaus
1992
Valtakunnallisen jakelupeiton saavuttaminen kesällä.
1997
Etabloituminen Baltiaan.
2008
Etabloituminen Valko-Venäjälle.
2010
Liikevoitto ylitti ensimmäisen kerran 30 miljoonan euron rajan.
2015
Yhteistyö Pepsin kanssa Valko-Venäjällä.

Olvi on kasvanut paikallisesta panimosta kansainväliseksi menestysyhtiöksi 139 vuoden aikana. Vuonna 1878 panimomestari William Gideon Åberg perusti rouvansa kanssa panimon Iisalmeen juoppouden poistamiseksi. Tuon ajan 78 panimosta itsenäisenä on säilynyt ainoastaan Olvi.

Panimon vaikutus Pohjois-Savoon on huomattava, ja se on jopa korostunut viime vuosina. Olvi on alueensa suurimpia työllistäjä sekä maksaa merkittävän määrän veroja Suomelle. Olvin pääomistaja on vuonna 1955 perustettu OLVI-säätiö, joka tukee erilaisin avustuksin ja palkinnoin yleishyödyllisiä asioita. Sen perustamisasiakirjaan on kirjattu muun muassa kotiseututyön avustaminen. Säätiö tukee esimerkiksi Itä-Suomen yliopistoa.

- Olville pitkät työsuhteet ovat tyypillisiä. Meillä työskentelee ihmisiä joiden vanhemmat ja jopa isovanhemmat ovat aikoinaan olleet yhtiön palveluksessa, kertoo markkinointijohtaja Olli Heikkilä.

Nykyään tuotteetkin tarvitsevat juuret ja tarinan taustakseen. Savolaiset juuret ovat hyvät ja toimivat – Olvi onkin alkanut viime aikoina korostaa Iisalmen merkitystä tuotteidensa nimeämisessä ja etiketeissä. Heikkilä kertoo Iisalmi Pale Alen olevan Suomen ylivoimaisesti suosituin pintahiivaolut, mikä kertoo hyvän maun lisäksi savolaisuuden taiasta.

- Savon ehdottomia vahvuuksia ovat puhdas vesi, luonnonläheinen sijainti, ruuhkien puuttuminen sekä tietysti mahtavat ihmiset, Heikkilä kehuu.

Heikkilän mukaan juomissa on nyt vallalla samanaikaisesti useita erilaisia trendejä. Oluissa ALEjen suosio on ollut kasvussa pari vuotta. Näiden pintahiivaoluiden suosio ei näytä laantuvan, sillä nyt kuluttajat kaipaavat olueltaan enemmän makua. Sekä siidereissä että lonkeroissa puolestaan kaivataan nyt vähemmän karkkimaisuutta ja makeutta.

SIIDEREISSÄ OMENALINJA JATKUU. Omena kaikenlaisissa uusissa, raikkaissa ja luonnollisissa muodoissaan maistuu nautiskelijoille. Olvi on vastannut kysyntään mustalla Sherwood Black Cider -omenasiiderillä. Musta väri tulee maltaasta, joka samalla täyteläistää omenan makua. Musta siideri on myös monen oluenkuluttajan mieleen.

- Lonkeroissa näkyy tuoteryhmien rajojen hämärtyminen, johon Olvi vastaa tuomalla tietääksemme maailman ensimmäisen humaloidun lonkeron, Crook’s Head Hoppy Bitterin. Siinä yhdistyvät vallalla oleva lonkero- ja humalabuumi sekä vähemmän makea bitter-maku. Maailmalla humalaa on lisätty jo melkein kaikkeen vedestä lähtien, voidaan vain kysyä miksi tätä ei keksitty aiemmin, Heikkilä miettii.

Tsekkaa
Olvi lyhyesti
Perustettu vuonna 1878, henkilöstömäärä: lähes 2000, Olvi-konsernin vuosituotanto: n.600 miljoonaa litraa, liikevaihto vuonna 2016 oli 321,5 miljoonaa
Olvi
Olvitie I-IV 74100 IISALMI, www.olvi.fi

YHTIÖ SAA jatkuvasti ideoita niin asiakkailta, henkilökunnalta kuin kaikilta muiltakin ihmisiltä. Niitä syntyy niin runsaasti, ettei kaikkia millään ehditä toteuttamaan. Terveystrendit yhtiö ottaa huomioon käyttämällä luontaisia aromeita sekä lanseeraamalla hyvinvointijuomiensa sarjaan chian-siemeniä sisältävän juoman. Alkoholittomiin oluisiin sekä energia- ja virvoitusjuomiin on tuotu raikkaita uutuuksia.

- Savon lisäksi myös koko Suomi on paras paikka meille suomalaisille. Saamme nauttia neljästä vuodenajasta sekä yrittää vakaissa yhteiskunnallisissa oloissa. Suomi ja suomalaisuus on sydämenasia kaikille olvilaisille, hehkuttaa Heikkilä.

Panimo kunnioittaa Suomen itsenäisyyden juhlavuotta tyylilleen ominaisesti: jatkamalla määrätietoisesti Suomen olutkulttuurin kehittämistä vieläkin paremmaksi. Heikkilän mukaan Suomi on jo maailman TOP kymmenessä ja tavoitteena on päästä kolmen parhaan joukkoon. Juhlavuotta kippistellään myös spesiaalilla Juhlaoluella ja Juhlamaljalla.

- Päätöksenteko on lähellä suomalaisia ja tuotteemme ovat Suomessa suomalaisille kehitettyjä. Siksi tuotteitamme arvostetaan ja ne liikkuvat hyvin ulos kaupasta, paljastaa Heikkilä positiivisen makunautinnon salaisuuden. 

PANIMO VUONNA 2030:

Suomalainen panimo vuonna 2030 on entistäkin ympäristöystävällisempi. Oluttottumukset ovat silloin muuttuneet ja pintahiivaoluen uskotaan muodostavan ainakin 20 prosenttia tuotannosta. Viennin määrä kasvaa yli nykyisen 16 maan. Tulevaisuudessa myös alkaa olla kova pula juomavedestä, joten puhtaiden vesien Suomesta on 
hyvä ponnistaa maailmalle.

Tiesitkö että:

Olvin historiasta löytyy paljon hauskoja sattumuksia, vaikka kirjaksi asti. Yksi oli tietenkin jäätelön valmistaminen, sitä tehtiin vuodesta 1949 aina 60-luvun lopulle. Vilpo-jäätelö oli kermaisaa ja hyvää. Pihapiirin lapsilla oli ”jäätelöoikeus” eli he saivat oman jäätelöannoksensa joka päivä klo 13.30.

Hauska tarina oli myös autoistuminen. Kun Kajaanintiellä oli tietyömaa ja renkaat vielä varsin kehittymättömiä, piti Kajaanin matkalle kuorma-autossa olla viidet tai kuudet vararenkaat.

Olvi
alkoholi
menestystarinat
yritystainat
Suomi 100

Saatat tykätä myös näistä jutuista