Kaiuttimilla kansainväliseksi

Teksti Digimag/Sisko Korhonen Kuva Genelec Oy
Äänentoistoalalla on paljon kilpailua, mutta suomalainen Genelec Oy on onnistunut valtaamaan maailman markkinat.
Genelec Oy pähkinänkuoressa

Genelec Oy:n liikevaihto oli vuonna 2016 21,1 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa oli noin 140 henkilöä.

Yrityksellä on nykyään vientiä yli 80 maahan. Tärkeimpiä niistä ovat Kiina, Yhdysvallat sekä Länsi-Eurooppa, kuten Saksa, Englanti ja Ruotsi. Genelecin tuotteita on käytössä kaikissa maissa, missä on TV/Radio lähetyksiä ja/tai musiikki- ja elokuvatuotantoa.
Vain Ruotsin ja Tanskan markkinat hoidetaan Suomesta käsin, muuten toimitaan tytäryhtiöiden kautta tai tehdään yhteistyötä maahantuojayritysten kanssa. Yrityksellä on tytäryhtiöt Kiinassa ja Yhdysvalloissa ja vuodesta 2017 alkaen yhteisyritys Japanissa. Myynnin ja markkinoinnin tukihenkilöitä toimii myös Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Lontoossa, Madridissa ja Intian Mumbaissa.

Vinkit kansainvälisyyteen

• Intohimo
Anna intohimon näkyä ja kuulua kaikessa tekemisessä.
• Heti vientiin
Suunnittele tuotteet ja palvelut alusta alkaen vientiin sopivaksi.
• Palvelut
Kehitä tuotteen ympärille myös palvelukonsepti.

Vuonna 1978 perustettu Genelec Oy on perustamisestaan alkaen valmistanut tarkkailukaiuttimia äänentoistoalan ammattilaisille. Yrityksen taival alkoi perustajien, Ilpo Martikaisen ja Topi Partasen, intohimosta elektroniikkaan.

Yleisradion rakentaessa uutta radiotaloa Helsingin Pasilaan vuonna 1976 valmistivat Partanen ja Martikainen YLElle aktiivisen tarkkailukaiuttimen prototyypin. Prototyyppi ei ollut täydellinen, mutta herätti suurta kiinnostusta. Kahta vuotta myöhemmin syntyi Genelec Oy, joka esitteli ensimmäisen aktiivisen tarkkailukaiutinmallinsa S30:n. Vientimarkkinoille suuntaaminen oli itsestäänselvä valinta alusta alkaen ja ensimmäinen tilaus toimitettiin Italian yleisradiolle, RAIlle ja seuraava toimitus meni Suomen Yleisradiolle.

Yritys valmistaa ja kehittää suorituskykyisiä ja toistoltaan neutraaleja kaiutin- ja alabassokaiutinjärjestelmiä. Viimeisimmän vuosikymmenen aikana toiminta on laajentunut myös kuluttajien käyttöön, ja tuotteita löytyy nykyään myös kodeista ja julkisista tiloista.

Yritys on vuosien varrella poikinut itselleen useamman palkinnon, joista esimerkkinä vuoden 1995 Tasavallan presidentin vientipalkinto ja 1999 Kultainen avain -palkinto. Sittemmin kansainväliseen johtoasemaan noussut yritys tarjoaa asiakkailleen tuotteidensa lisäksi myös kalibrointipalveluita, akustiikkaneuvontaa ja teknistä huoltoa. Syksyllä 2017 Ilpo Martikaiselle myönnettiin postuumisti Avita ry:n AV-alan elämäntyöpalkinto.

Tuotteet valmistetaan kestävän kehityksen ja ympäristön ehdoilla ja niiden pitkä käyttöikä pyrkii vähentämään kulutuskulttuuria. Yritys saa edelleen huolto- ja varaosapyyntöjä jopa 1980-luvun alussa valmistetuista tuotteista, joihin yrityksen laaja varaosavarasto pystyy vastaamaan.

 

kuopio
kaiutin

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva