Jakelu-
kanavat

Teksti Digimag/Heta Jyrälä Kuva digimag arkisto
Pääsääntöisesti kansainvälistyessä tuotteiden jakelulle on kaksi tapaa. Joko se hoidetaan itse suoramyynnin tai oman yhtiön kautta tai se uskotaan jälleenmyyjälle. Kansainvälistyessä on tärkeää tuntea eri jakeluteiden mahdollisuudet ja toimintatavat.
VINKIT

1. Perehdy erilaisiin jakelumahdollisuuksiin. Selvitä miten tavoita kohdemarkkinoiden asiakkaat. Samat kanavat eivät toimi kaikkialla.
2. Päätä kuinka paljon teet itse.Internetin aikakaudella suoramyynti on helpompaa kuin koskaan. Mieti missä tilanteessa jakelu on kuitenkin parempi ulkoistaa.
3. Tee sopimukset kirjallisesti.  Kirjallisilla sopimuksilla vältyt ikäviltä yllätyksiltä ja varmistat pitkäjänteisemmän toiminnan. Sovi myös miten raha liikkuu.
4. Huomioi lainsäännölliset kommervenkit. Jokaisessa maassa on omat lakipykälänsä, joihin kannattaa perehtyä huolella. Esimerkiksi kuluttajansuojalaki vaihtelee maittain.
5. Ole pitkäjänteinen. Suunnitelmallinen ja reilu toiminta lujittavat suhteita puolin ja toisin. Luottamus rakentuu ajan kanssa.
6. Monista toimintamallit. Toimivia toimintamalleja kannattaa hyödyntää uusilla alueilla. Ota kuitenkin markkinoiden omat erityispiirteet huomioon.

Kansainvälistyessä jakeluyhteistyö on merkittävässä asemassa. Jokaisessa maassa on omat toimintatapansa kanavien määrässä ja merkityksessä. Kanava, joka Suomessa toimii hyvin, voi olla toisessa maassa täysin merkityksetön. Maiden jakelukanavaverkostot voivat olla hyvin suoria tai monimutkaisia.

JOIHINKIN KANAVIIN pääseminen saattaa olla isojen rahojen takana. Esimerkiksi ison brändin suuren volyymin viestintäkanaviin tai tuotekatalogiin pääseminen voi maksaa huomattavia summia. Pienille yrityksille suuret investoinnit voivat olla mahdottomia, mutta jokaiseen budjettiin löytyy varmasti ratkaisu.

 Kansainvälinen jakelu on kaikkien ulottuvilla internetin myötä. Ensiaskeleita voi ottaa online-kanavien kautta. Oleellista on myös, että omat verkkosivustot ovat kunnossa. Verkkosivusto on yrityksen käyntikortti ja huonosti hoidetut tai olemattomat sivut heikentävät luottamusta yritykseen. Kannattaa varmistaa, että yhteystiedot ovat oikein ja yhteydenotto sujuu sitä kautta mutkattomasti.

Suoramyynnin etuna on se, että hinnoittelu pysyy omissa käsissä ja kaikki tulot tulevat suoraan myyjälle. Jakelukanavan kautta myytäessä kanava määrittää hinnan ja kustannuksia tulee maksettavasta myyntiprovisiosta. Toisaalta markkinointia tehdään kanavan kanssa yhteistyössä, ja myös asiakaskontaktointi on kanavan hoidettavana.

Tunnettu jälleenmyyjä voi edesauttaa tuotteen myyntiä omalla hyvällä brändillään. Toisaalta suoramyynnissä ei ole pelkoa siitä, että kanavasta jäisi asiakkaalle huono mielikuva.

JAKELUTEIDEN VALINTA voi vaikuttaa suoraan jopa tuotteen imagoon. Mikäli jälleenmyyjä tai -myyntikanava toimii huonosti, saa tuote helposti kuluttajien silmissä huonon maineen.

Ostamisen tulee olla mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista. Jakeluyhteistyö myös vaikuttaa suoraan viivan alle eli myyntiin, tulokseen ja asiakassegmentin rakentumiseen. Jokaisella kanavalla on oma asiakaskuntansa, joten on tärkeää kohdentaa jakelu oikealle yleisölle.

Tuotetta voidaan joutua sopeuttamaan kanavan ja asiakkaiden tarpeisiin.

TÄRKEÄÄ ON hyödyntää useaa jakelukanavaa riskien minimoimiseksi. Mikäli jokin kanava ei toimi tai irtisanoo sopimuksensa, ei myynti jää tyhjän päälle. Liikaa ei kuitenkaan kannata hamstrata, sillä useiden kanavien hallinnointiin menee enemmän aikaa.

Pääsääntönä on aloittaa yhdestä hyvästä jälleenmyyjästä ja jatkaa siitä pikkuhiljaa markkinoiden valloittamista. 

Ajan kuluessa jokainen yritys löytää itsellensä sopivan verkoston.

 

kuopio
nmt
jakelukanavat
viesti ja kansainvälisyys

Saatat tykätä myös näistä jutuista