Ideasta uusi ilme

Teksti: Tarja Anunti Kuva: Jussi Koskela
Uusi tekniikka ja kekseliäät materiaalit mahdollistavat printtituotteiden monipuolisen käytön toimiston sisustuksessa ja yrityksen brändiuudistuksessa.

Kuopiossakin vaikuttava digi- ja painotalo, Grano, toimii hyvänä esimerkkinä asiakkailleen palveluilmeen uudistustyössä. Yrityksen oma ilme uudistettiin täysin erityisesti henkilöstön viihtyvyyden näkökulmasta. 

- Palveluilme on vahva osa yrityksen visuaalista identiteettiä. Asiakaskohtaamisissa palveluilmeellä on selkeä rooli, kun luodaan mielikuvaa yrityksestä. Henkilöstön merkitystä palveluilmeen luomisessa ja uudistamisessa ei kuitenkaan kannata unohtaa. Kun palveluilme on työntekijöille tuttu ja he ymmärtävät, mitä yritys sillä viestii, he sekä viihtyvät paremmin työssään että osaavat kertoa yrityksen tarinaa ulospäin yhtenäisellä tavalla, korostaa Granon markkinointijohtaja Tiina Karppinen

ILMEEN UUDISTUS on osa laajaa brändin raikastusta, joka tulee kattamaan yrityksen kaikki 25 toimipistettä ympäri Suomen. Lähtökohtana on selkeyttää koko yrityksen palvelukonseptia siten, että se on tunnistettavaa, asioipa missä pisteessä hyvänsä. 

- Vaikka ilme on linjattu yhtenäiseksi, jokaiselle paikkakunnalle haluttiin antaa mahdollisuus tuoda mukaan persoonallisuutensa.

Keltamustan ilmeen jalkautus aloitettiin Helsingistä, mutta esimerkiksi Jyväskylässä kuvapintoihin ja neuvotteluhuoneiden nimiin tuotiin paikallisille tuttu Neste Ralli -teema. Kouvolassa ilmeeseen tuotiin ripaus rokkia ja Tampereelle jääkiekkoa. Kuopion heimoilmettä toteutetaan parhaillaan.  

PALVELUILMEEN TEKEMISESSÄ lähtökohtana oli hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti painotuotteita. Vaihtoehtoja käytetiin kekseliäästi. Tarroja käytettiin ikkuna ja seinäpintojen lisäksi monipuolisesti, muun muassa pinnoittamalla parhaan aikansa eläneitä pöytiä ja tasoja uuteen käyttöön. Seinille tulostettiin rohkeita ja näyttäviä koko pinnan peittäviä kuvatapetteja. Myös kankaita hyödynnettiin toteuttamalla esimerkiksi säkkituoleja. Onpa yhtiön omia mainosbanderollejakin otettu uusikäyttöön toteuttamalla niistä riippumattoja.

- Suuri osa aulatilojen ja showroomien kalusteista toteutettiin Re-board -kartongista, josta tehtyihin kirjahyllyihin, pöytiin ja jakkaroihin voi tulostaa millaisen ilmeen vain. Kalusteisiin saadaan myös upotettua valaisu tai screeni. Ne ovat kevyitä siirtää vaikkapa messuille mukaan, vinkkaa Karppinen. 

Printtimateriaalit ja muotomahdollisuudet ovat uudistuneet viime vuosina rutkasti.  Toteutuksissa on vain mielikuvitus rajana. Printtaamaan pystyy melkein mitä vain. 

- Toimitilojen ikkunateipit ovat edelleen se perinteisin toteutus, mutta yritysilmettä voi jalkauttaa nykyisin mitä monipuolisemmin. Ylipäänsä visuaalisuus on kasvanut ja sen esilletuominen yrityksen toimitiloissa ja toimistoissa on nykypäivää. 

 

Tiinan vinkit toimiston raikastamiseen

1. Siivoa turha
Piilota ja vie kaikki turha irtotavara pois näkyvistä. 

2. Valitse päälinja 
Pidä linja selkeänä, mutta älä liian tiukkana.

3. Osallistuta henkilöstö
Sitouta henkilöstö mukaan uudistamaan yritysilmettä.

4. Suosi suurta
Ole rohkea: vältä ripottelemasta paljon pieniä toteutuksia ja suosi suurta. Isot ja näyttävät pinnat selkeyttävät ilmettä.

5. Käytä ammattilaista 
Luota ammattilaisten apuun ilmettä, värimaailmaa ja materiaaleja suunniteltaessa ja valittaessa.

Grano
kuopio
Toimiston sisustus

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva