Hanki liikkuvia

asiakkaita

Teksti ja kuva: Rieti Jauhiainen
Pokemon Go -mobiilipeli on saanut runsaasti kansaa liikkeelle myös Suomessa. Peliin kuuluvat pysähdyspaikat ja muut metkut tarjoavat yrityksille mainion mahdollisuuden laajentaa markkinointiaan ja tarjota palveluja betoniviidakossa vaeltavalle kännykkäkansalle.

Pokemon Go on peli, jossa reaalimaailma ja virtuaalimaailma yhdistyvät. Oikeassa maailmassa liikkuvat pelaajat näkevät sijaintinsa kännykkäsovelluksen pelikartalla. Kartalla näkyvät myös Pokestopit, eli kohteet, joissa pelaaja voi kerätä pelissä tarvittavia tavaroita. Pysäkit ovat yleensä tunnettuja rakennuksia, maamerkkejä tai nähtävyyksiä. Silloin tällöin kartalle ilmestyy myös pokemon-hahmoja, joita pyydystetään jatkojalostusta varten ja niillä taistellaan toisten kouluttajien hahmoja vastaan Pokegymeillä.

Mikäli toimipisteen välittömässä läheisyydessä on Pokestoppi, niin siitä kannattaa kertoa ainakin sosiaalisessa mediassa. Jos potentiaalista Pokemon-pokaa pyörii joka tapauksessa liikkeen nurkilla, niin pelisovelluksen omaaville voi suunnata vaikkapa tarjouskampanjan.

 - Pelin suosio, ja somessa koko pelaajayhteisön kulttuuri, on tosi kovalla vauhdilla kasvanut, toteaa Digitoimisto HuHun yhteisömanageri Teemu Pelkonen.
 - Mikäli yrityksellä on selkeästi tarjottavaa pelaajille, voi tätä konseptia hyvinkin käyttää markkinointikeinona.

Kävellessä tulee ainakin nälkä ja jano, joten ravitsemusliikkeillä on tässä varsin helppo houkutin. Myös tennarit kuluvat liikkuessa ja kenties pidemmällä reissulla tulee hikikin, jolloin asiallista vaatetusta kauppaava taho voi kertoa tarjonnastaan kohdennetusti. Pelkonen näkee mainonnan sisällön merkityksen tärkeänä.

 - Esimerkiksi jotkut Kotipizzat ovat jo käyttäneet peliä Facebook-markkinoinnissaan, Pelkonen kertoo.
 - Kun asiakas näyttää kännykkänsä pelisovellusta kassalla, hän saa tietyn alennuksen.

LUONNOLLISESTI KIVIJALKAYRITTÄJÄN KANNATTAA hankkia pelisovellus yrityksensä nimellä myös omaan älykännykkäänsä, jolloin olemattomalla lisävaivalla Pokestopin yhteyteen voi hankkia pokemon-otuksia houkuttelevan moduulin. Yhden pelin sisällä ostettavan lure-moduulin hinta on tällä hetkellä vain euron luokkaa ja se houkuttelee aina puolen tunnin ajan luokseen virtuaalihahmoja ja näin ollen myös niiden pyydystäjiä. Esimerkiksi helsinkiläisessä kauppakeskus Itiksessä heinäkuisena sunnuntaina järjestetty parin tunnin houkuttelu lisäsi kävijämääriä.

 - Käytännössä laitoimme houkuttimet kauppakeskusta ympäröiviin Pokestoppeihin ja ilman erillistä budjettia ilmoitimme asiasta Facebookissa ja Instagramissa, kertoo Itiksen online markkinointivastaava Susan Nyman.

 - Pelaajat olivat hyvin tyytyväisiä, että heidät huomioitiin tällä tavoin. Paikanpäälle saapui arviolta muutama sata ihmistä juuri tämän takia, arvioi kauppakeskusjohtaja Kirsi Feirikki.
 - Kauppakeskuksen lähistölläkin vaikutti olevan hyvää pöhinää.

Jos harrastuneisuutta ja yritteliäisyyttä riittää, niin kansalainen voi perustaa tuottavan yksikön myös sopivan Pokestopin tai Pokegymin viereen, tai kehitellä kokonaan uusia ansaintalogiikoita pelin ympärille. Ainakin älypuhelimien lisävirtalähteille on kysyntää.

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva