Digitaalisuus tuo maailman suomalaisyritysten ulottuville

Digitaalisuus tuo maailman ulottuville

Teksti: Sisko Ojajärvi Kuva: Ville Rinne
- Kaikki isot muutokset ottavat toteutuakseen paljon aikaa. Siksi myös digitaalisen mainonnan läpilyönti on vielä edessä, mutta se tulee aivan varmasti tapahtumaan, sanoo Alma Median liiketoimintapäällikkö ja sosiaalisen median asiantuntija Heli Ruotsalainen.

Mediamaailman hämmennys ei ole vain suomalaisten ongelma. Samojen asioiden kanssa kamppaillaan ympäri maailmaa niin suurissa kuin pienissäkin lehtitaloissa. Muutos tapahtuu Ruotsalaisen mukaan siinä tahdissa, kuin mainostajat ymmärtävät sähköisessä mediassa surfaavien ihmisten määrän.

- Tämän päivän laitteet tarjoavat käyttäjille lähes loputtomat mahdollisuudet olla verkossa milloin ja missä tahansa.

Suomalaiset ovat some-kansaa, ja tämä kannattaisi oman edun nimessä myös mainostajien ymmärtää. Youtubessa on viikoittain 2,5 miljoonaa suomalaista, sama luku pätee Facebookiin. 

- Aktiivisia suomenkielisiä Twitter-tilejä on 300 000, ja Instagram nousee kohisten.

HELI RUOTSALAINEN kehottaa yrityksiä kokeilemaan rohkeasti eri kanavia ja miettimään erilainen sisältö jokaiseen some-kanavaan.

- Digitaalinen mainonta on kustannustehokasta, ja reaaliaikainen seuranta auttaa yrityksiä mukautumaan esimerkiksi tuotteiden menekkiin. Älykkäälle mainostajalle digitaalisuus tarjoaa aivan uskomattomat markkinat.

Ruotsalainen kertoo tulleensa media-alalle vuonna 1997, ja siitä lähtien muutos on ollut todella rajua. Hän ymmärtää myös niitä, jotka ovat ymmällään kaiken keskellä – siis myös mainostajat.

- Jo pelkästään käsiteviidakko on melkoinen.

Hän kehottaa lähtemään rohkeasti liikkeelle ja esittämään tyhmiä kysymyksiä.

- 15 vuoden kuluttua maailma on sellainen, että elämme älykkäiden vaatteiden, kirjojen ja ikkunoiden maailmassa.

Nyt on vähän tarkennettava. Mikä on älykäs ikkuna? Ruotsalaisen mukaan ikkunapinta osaa lukea huoneessa olevien ihmisten sijainnin ja ulkona vallitsevan sään. Ikkunasta tuleva valo siilautuu näiden tekijöiden perusteella. Hän vakuuttaa, että arkemme tulee helpottumaan.

MEDIA-ALAN KEHITYS menee eteenpäin niin hurjaa vauhtia, että on vaikeaa nähdä edes kymmenen vuoden päähän.

- Ja laitteissakin on vielä paljon parantamisen varaa, ennen kuin sunnuntain lehden saa luettua kätevästi digitaalisesti.

Vaikka Ruotsalainen on vannoutunut digitaalisuuden ystävä, hän luottaa myös sanomalehtien tulevaisuuteen.  

- Ansaintalogiikka vain muuttuu.

Sanomalehdet ovat vasta viime vuosina lähteneet veloittamaan digitaalisesta sisällöstä, esimerkiksi liikkuvan kuvan esimerkit Netflixeineen kuitenkin kertovat, että maksuvalmiutta sisällöstä Suomessakin on. Kolmessa vuodessa esimerkiksi Netflix on saanut yli 540 000 tilaajaa Suomessa. Suhteellisesti osuus Suomessa on kuitenkin Pohjoismaista pienin.

- Maksaminen verkossa on asia, joka Suomessa ei ole vielä samalla tasolla muiden pohjoismaiden kanssa. Suomalaiset käyttävät vähemmän luottokortteja maksamiseen ja maksavat vähemmän mobiilipäätelaitteilla kuin muiden Pohjoismaiden kansalaiset. 

some
mainonta
mainos
media

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva