Asiantuntija-apu kerää kiitosta

Asiantuntija-apu
kerää kiitosta

Teksti Digimag/Heta Jyrälä Kuvat Kuopio−Tahko markkinointi, Digimag/Mirka Happonen
Erilaisia kansainvälisiä konferensseja haetaan, saadaan ja luodaan Kuopioon jatkuvasti enemmän.

Kuopio Convention Bureau haluaa kertoa maailmalle, että pääkaupunkiseudun ja Lapin välissä on myös upea Järvi-Suomen alue. Kunnossa olevan kokousinfran, Kuopion loistavan saavutettavuuden sekä savolaisen osaamisen ansiosta Kuopio kiinnostaa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. 

Suuri kiitos tästä kuuluu kuopiolaisille tieteentekijöille sekä vuonna 2016 perustetulle Kuopio Convention Bureau Oy:lle. Yhtiö auttaa, tukee ja neuvoo maksutta konferenssien hakemisessa, suunnittelemisessa sekä markkinoinnissa. Harvoin esimerkiksi professorilla on tietoa, miten esimerkiksi linja-autot kilpailutetaan, koska se ei liity hänen substanssiosaamiseensa. Silloin elämää helpottaa tieto, että yhdellä soitolla saa sähköpostiinsa joko listan sopivista yhtiöistä tai jopa valmiiksi kilpailutetut tarjoukset.

– Maksuton asiantuntija-apu takaa, että professoreilla ja muilla tieteentekijöillä on varmempi olo lähteä kilpailemaan tunnetuista konferensseista tai kehittämään uusia tapahtumia, hymyilee yhtiön toimintaa vetävä Kirsi Vartiainen

KUOPION KANSAINVÄLISTEN konferenssien määrä on noussut moninkertaiseksi muutamassa vuodessa. Vartiaisen mukaan kansainvälisiä tapahtumia järjestettiin ennen yhtiön perustamista noin 8–10 kappaletta per vuosi. Heti yhtiön perustamisvuoden 2016 jälkeen määrä tuplaantui 17 konferenssiin vuonna 2017. Vuoden 2018 luvuista ei ole vielä lopullisia tietoja, mutta määrän odotetaan jälleen kasvavan merkittävästi.

Suomen Convention Bureauista Kuopio on Espoon lisäksi ainoa, joka painottaa toiminnassaan myös kotimaista kokousmatkailua. Yhdessä kumppaneiden kanssa ideoidaan uusia tapoja markkinoida Kuopiota ja koko Lakeland-aluetta. Hyvä esimerkki on tiettävästi ensimmäistä kertaa toteutettava Lakeland-alueen yhteistyö kokousmatkailun myyntikiertueella.

– Kotimaisia kokouksia ei tällä hetkellä tilastoida luotettavasti, mutta suuntaa antava haarukka on, että kansainväliset kongressit muodostavat vain 3–5 prosenttia kokonaismäärästä Kuopiossa. Siksi on luonnollista, että tuemme samalla myös kotimaista kokousmatkailua, valottaa Vartiainen. Tavoitteenamme on kehittää matkailututkimusta ja -tilastointia.

Kuopio Convention Bureau Oy on Kuopio–Tahko Markkinoinnin sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö. Sillä on oma erillinen hallitus ja ohjausryhmä, jotka ohjaavat yhtiön toimintaa. Puolet toiminnan rahoituksesta tulee Kuopion kaupungilta ja toinen puoli Kuopio‒Tahko-alueen yrityksiltä sekä tiede- ja tutkimusorganisaatioilta, jotka ovat Itä-Suomen yliopisto, Savonia-Ammattikorkeakoulu Oy ja Kuopion yliopistollinen sairaala.

 

Kuopio Convention Bureau Oy
Kirsi Vartiainen
kirsi.vartiainen@kuopiotahko.fi
www.congresskuopio.fi
www.facebook.com/kuopiocb
www.instagram.com/kuopiocb
www.twitter.com/kuopiocb

juhlat
tapahtumat
kokous
kongressit
kuopio
Kuopio Convention Bureau

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva