Vaunu ja

veturi

Teksti: Rieti Jauhiainen Kuva: Juhta Oy
Vesille venosen mieli - mutta entäs sitten, kun sen veneen ja rannan välissä onkin vähänenemmän kuivaa maata? Silloin tarvitaan traileri ja vetoauto. Hankinta vaatii eurojenlisäksi myös tieliikennelain tuntemusta, matematiikkaa ja kaukokatseisuutta.

"Hyvä traileri on ensinnäkin tietysti tarkoituksenmukainen. On otettava huomioon painoluokat ja peräkärryn on oltava veneen muillekin mitoille sopivan kokoinen. Laadukkaassa trailerissa on hitsatut rakenteet ja se on kuumasinkitty korroosiota vastaan. Liikenneturvallisuutta lisäävästi myös valaisinlaitteisiin on panostettu, opastaa myyntipäällikkö Antero Oinonen Juhta Oy:stä.

Soutuveneelle ja pienelle moottoriveneelle yleensä riittää jarruton kärry ja sellaisen saa jo alle tonnilla. Kun vedettävä yhteismassa ylittää 750 kiloa, täytyy hankkia jarrullinen traileri ja valmistautua pulittamaan vähintään 2000 euroa.

- Varustetaso on mietittävä käyttöaktiivisuuden mukaan. Laadukas vinssi on aina hyvä olla olemassa. Paljon traileriaan käyttävä arvostaa säädettäviä rullastoja, peräkippiä ja kulkutasoja.

FAKTA

O1-luokan perävaunu

O1-luokan perävaunun eli ns. kevytperävaunun kokonaismassa voi olla enintään 750 kg. Ei vaadita jarruja.

O2-luokan perävaunu

O2-luokan perävaunun kokonaismassa on suurempi kuin 750 kg, mutta enintään 3500 kg. Jarrujärjestelmä pakollinen.

B-luokan ajokortti

B-luokan ajoneuvo ja perävaunu, jonka kokonaismassa enintään 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.

B-luokan ajoneuvo ja perävaunu, jonka kokonaismassa yli 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa korkeintaan 3500 kg.

B96-luokan ajokortti

Ajoneuvoyhdistelmä, jossa B-luokan vetoauto, perävaunun kokonaismassa yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg, mutta ei yli 4250 kg.

BE-luokan ajokortti

Ajoneuvoyhdistelmät, joissa B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa enintään 3500 kg.

LISÄVARUSTEITA saa myöhemminkin, mutta itse perävaunun alimitoitus on kallista säästöä.

Usein liian pienellä, tai huonokuntoisella kuljetuskalustolla hommataan vain vaurioita veneeseen.

Oikean kokoista perävaunua ei saa kytkeä vääränlaiseen autoon. Yleiset virheet ovat liian pieni vetoauto ja säädösten unohtaminen - ajokorttiluokkakin voi kaivata päivitystä. Asiantunteva automyyjä auttaa kiertämään karikot.

- Tieliikennelaki sen vetoauton ominaisuudet pitkälti määrittää, toteaa Autotalo Hartikaisen autotalopäällikkö Marko Kantanen.

- Yleisesti ottaen paras veturi on suurehko, automaattivaihteinen ja mieluiten jatkuvalla nelivedolla varustettu maasturi. Moinen menopeli luo matkantekoon vakautta ja tukee kuljettajaansa haastavissa käänteissä.

VARSIN HYVIN vetojuhtana toimii myös iso, neli- tai vähintään takavetoinen henkilöauto. Koska perävaunua vedettäessä paino on enemmän taka-akselilla, on etuvetoinen auto silloin kehnompi ajo-ominaisuuksiltaan.

Kantasen suosikki isoksi vetoautoksi on Mercedes Benz ML, jolla saa kiskoa 3500 kilon vene- ja trailerikokonaisuutta. Hintaa saksalaisella on 100000 euroa. Nelivetoinen Suzuki Vitara on esimerkkiauto kevyempään vetokäyttöön. Kukkarokin kevenee lähes 80000 euroa vähemmän  Tähtikeulaan verrattuna.

- Jos ajoa tulee harrastuksen vuoksi hyvin runsaasti, niin diesel-moottorinen auto on harkinnan arvoinen vaihtoehto. Yhtä siirtoa varten ei kannata vetoautoa ostaa, vaan se kannattaa mieluummin vuokrata tai käyttää siirtopalvelua.

veneily
perävaunu

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva