Vanhojen autojen

viehätys

Teksti: Ulriikka Myöhänen Kuvat: Juha Tirkkonen, Arto Vartiainen
Museoautoharrastus on elinvoimainen sekä meillä Suomessa että muualla maailmassa. Myös Kuopion seudulla harrastajia on paljon.

Museoajoneuvoja rekisteröidään vuosittain. Auton voi rekisteröidä museoajoneuvoksi, kun se täyttää 30 vuotta. Useimmat rekisteröitävät autot ovat juuri ikärajan saavuttaneita, sillä sitä vanhemmat autot on museorekisteröity jo aiemmin, Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton museoajoneuvotarkastaja Juha Tirkkonen kertoo.

Museoajoneuvoksi rekisteröitävän auton pitää olla kunnoltaan hyvä, ja ikärajan täyttäneille autoille tehdään kuntotarkastus. Auton ei Tirkkosen mukaan tarvitse olla uudenveroinen, mutta esimerkiksi tekniikan pitää vastata alkuperäistä tehdaskuntoa, ja sisustan oltava alkuperäinen tai sitä jäljittelevä.

Autona amerikan aarre

Kuopiolainen Arto Vartiainen on harrastanut vanhoja autoja parikymmentä vuotta. Harrastuksessa viehättää monikin asia.

- Minulla on harrastukseen poikamainen lähestymistapa, sillä yleisesti ottaen vanhat, pärisevät vehkeet ja niiden mekaniikka kiinnostavat. Autojen tekniikka on kehittynyt hurjasti viimeisen 100 vuoden aikana, ja kehityskaaren tutkiminen on erittäin mielenkiintoista. Vanhoissa autoissa viehättää se, että siihen maailman aikaan autoja valmistettiin taidokkaasti, vaikka systeemit olivatkin nykyistä kömpelömmät. Lähestymistapani on siis myös romanttinen, Vartiainen kertoo.

Vartiaisen autokokoelma koostuu amerikkalaisista autoista, joihin mies on keskittynyt koko harrastuksensa ajan. Vanhin ajoneuvo on vuodelta 1960, ja löytyypä kokoelmasta muutama Buick-merkkinen helmikin. Jotkut harrastajista löytävät yhden autoaarteensa, jota vaalivat vuosikymmenestä toiseen, mutta Vartiainen kertoo pitävänsä vaihtelusta.

- En sitoudu yhteen malliin. Mitä useampi auto, niin sitä hauskempaa harrastus on. Amerikan raudoissa viehättää suuruuden hulluus ja pröystäily. Ne ovat aivan eri planeetoilta kuin vaikkapa eurooppalaiset ja japanilaiset autot, jotka ovat pieniä kotteroita amerikkalaisten rinnalla. Amerikkalaisten autojen harrastamiseen kuuluu myös tietyt oheiskuviot ja fiiliksen nostatukset. Kuunneltava musiikki on 50–60-lukujen rock’n’rollia, ja joskus harrastus vaikuttaa myös pukeutumiseen.

Mahdollisimman iso autotalli on Vartiaisen mukaan monen autoharrastajan haave, sillä tallitilaa tuntuu olevan aina liian vähän. Myös autojen suhteen elätellään haaveita, sillä maailmalla on rakennettu niin paljon hienoja autoja. Internet on mahdollistanut sen, että autoja metsästetään ja tuodaan Suomeen ulkomailta. Museoautoilijoiden kokoontumiset ovat iso osa harrastusta.

- Kuopion Automuseo järjestää tapahtumia Kuopiossa, Sukevalla ja Iisalmessa. Yleensä niihin liittyy hupimielinen kilpa-ajo ja rompetori. Kesäaikaan tapahtumia on harva se viikonloppu ympäri Suomen. Niissä pääsee viettämään aikaa ja tarinoimaan samanhenkisten ihmisten kanssa. Harrastus on suosittu, ja tapahtumat toimivat piristysruiskeina pienemmillä paikkakunnilla. Tapahtumien yhteydessä pääsee varmasti autojen kyytiinkin, jos uudet kokemukset kiinnostavat, Vartiainen vinkkaa.

- Autossa ei saa olla ruostereikiä eikä lommoja. Pohja pitää olla ehjä ja mahdollisesti massattu ja maalattu. Tarkastajia on aina kaksi museoajoneuvoa tarkastamassa. Kun ajoneuvo läpäisee tarkastuksen, se käydään katsastuskonttorilla muuttamassa museoajoneuvoksi. Museoautolla saa ajaa 30 vuorokautta vuodessa.

Kuopiossa vanhin auto on vuoden 1903 Rambler

Museoautoja huolletaan ja entisöidään monin eri tavoin, sillä useamman vuosikymmenen ahkerassa käytössä ollut auto ei välttämättä ole huoltamatta hyväkuntoinen. Suomessa ruoste on kaltoin kohdellut autoja, ja siksi pohjaa, kylkiä ja helmoja joudutaan pellittämään uudestaan. Myös kaikenlainen muu ulkopuolen kunnostus ja vanhan tekniikan uusiminen ovat osana entisöintiprosesseja. Tirkkonen kertoo nettiaikakauden helpottaneen esimerkiksi varaosien metsästystä.

- Suomen museoautoissa perinteisesti Ford on vanhemmassa 20-30-lukujen kalustossa yleisin. Siihen aikaan autoa valmistettiin paljon. Muitakin amerikkalaisia merkkejä, esimerkiksi Chevroletteja, on museoautoissa paljon. Uudemmista esimerkiksi japanilaiset ja eurooppalaiset alkavat olla ikähaarukassa, Tirkkonen kertoo.

Kuopion ja Pohjois-Savon alueella on useita museoajoneuvoja ja myös harvinaisuuksia. Vanhimmat autot ovat niin kutsuttuja Amerikan rautoja. Museokilvissään ovat myös 50- ja 60-luvun idän autot ja 60–70-luvun eurooppalaiset autot.

- Kuopiossa vanhin auto on vuoden 1903 Rambler, jonka omistaa Pentti Heinonen.  Auto on vielä täysin ajokunnossa ja nähtävillä Kuopion automuseossa. Monet museoautoilun harrastajat ovat yli 40-vuotiaita. Harrasteajoneuvoksi saatetaan haluta esimerkiksi samanlainen auto kuin ensimmäinen auto oli aikoinaan kortin saadessaan. Autoihin liittyy nostalgiaa ja hyviä muistoja, Tirkkonen kuvailee.

auto
jenkki
museoauto

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva