Tee autostasi

talvenkestävä

Teksti: Tiia Pitkänen Kuva: Nokian tyres
Ensimmäisten talvipakkasten lähestyessä on hyvä valmistaa myös auto talven haasteisiin. NMT selvitti, millä keinoin autosta saadaan Suomen talven kestävä.

Jos auto on käytetty huollossa valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti, se selviää talven yli ilman erityisempää talvihuoltoa. Mahdollisten lisävarusteiden asennukseen ja talveen varautuminen kannattaa kuitenkin aloittaa jo ennen pakkasia, kun korjaamoillakaan ei vielä ole pakkasen aiheuttamaa ruuhkaa, kertoo yrittäjä Jarmo Holopainen Hollen autosähköstä.

Syksyllä onkin hyvä tarkistaa muutama asia. Holopainen muistuttaa, että talvirenkaiden käyttöikää voi pidentää oikeilla rengaspaineilla - pakkasen myötä erityisesti renkaan ilmanpaine muuttuu, joten se voi kylmällä säällä olla jotain aivan muuta kuin renkaanvaihtohetkellä. Hän kannustaa myös vaihtamaan dieselautojen polttoainesuodattimen jo syyssäällä, ja muistuttaa ovien lukkojen voitelusta. On myös hyvä tarkistaa tuulilasin ja pyyhkimien kunto sekä puhtaus, sillä sisältä puhdas tuulilasi huurtuu huomattavasti vähemmän kuin likainen. Lisäksi tuulilasinpesunesteen ja jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys, sekä valojen kunto ja puhtaus kannattaa tarkistaa.

- Monissa nykyautoissa ajovalon polttimon vaihtaminen on aika hankalaa. Kannattaa miettiä, vaihdattaisiko syksyisin polttimot huollossa, ettei niitä sitten tarvitsisi itse vaihtaa pakkasessa ja pimeässä, kun lamppu yllättäen palaa. Myös akun kunto kannattaa varmistaa. Kesällä hyvin toimiva akku voi yllättää pakkasilla. Esimerkiksi kaikkiin autoihin apuvirran antaminen kaapeleilla ei ole enää sallittua, joten akun on syytä olla kunnossa, Holopainen vinkkaa.

KANNATTAA MYÖS harkita, olisiko tänä syksynä aika hankkia moottorin esilämmitin varmistamaan paras mahdollinen ajomukavuus ja -turvallisuus. Auton esilämmittäminen pakkasten aikaan on oiva tapa lisätä ajomukavuutta ja vähentää samalla pakokaasupäästöjä.

- Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin, Holopainen selittää. 

Esilämmitettyä autoa ei tarvitse pyörittää tyhjäkäynnillä, mikä vähentää pakokaasupäästöjä entisestään. Myös moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.

Holopainen kertoo lämmittimiä löytyvän kahdesta eri päätyypistä: sähkö- eli lohkolämmitin, joka ottaa energiaansa verkkovirrasta sekä polttoainekäyttöinen nestelämmitin, kuten Eberi ja Webasto. Nämä puolestaan ottavat voimansa autosta - sähköstä ja polttoaineesta. Polttoainekäyttöisten lämmittimien käytöstä tekee erityisen helppoa ja vaivatonta mahdollisuus asentaa niihin kello-, radio- ja GSM-ohjauksia.

auto
talviautoilu

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva