Pelialan
tulevaisuus

Teksti Digimag/Sisko Korhonen, Kuvat Pixabay, Juha Korhonen
Pelit ja teknologia kehittyvät huimaa vauhtia ja alan tulevaisuusnäkymät ovat valoisat myös Suomessa. Tulevaisuudessa pelaamisesta tulee suurempi osa arkea.

Siinä missä pelaamista pidettiin ennen tietokonenörttien harrastuksena, on videopeleistä tullut vuosien saatossa huomattavasti suositumpi ja yleisempi viihdemuoto. Lähes jokainen pelaa nykyään jotain, oli kyse sitten konsoleista, mobiilipeleistä, nettipeleistä tai tietokonepeleistä. Koodaustakin on alettu opettaa jo alakoulussa. Kuopiossa järjestetään noin kolme kertaa vuodessa pelienkehitystapahtumia, joihin voi tulla tyhjältä pohjalta. Tapahtumista voi myös saada kontakteja työharjoitteluun peliyrityksissä.

Games Health Finlandin vetäjän Tiina Arpolan mukaan sekä Kuopion että Suomen pelialalla menee hyvin. Maan kokoon nähden vientiin menee paljon pelejä.

‒ Noin yhdeksänkymmentä prosenttia Suomessa tuotetuista peleistä menee vientiin. Markkinat ovat Suomessa niin pienet, että pelin pitää kiinnostaa muuallakin, Arpola kertoo. Hyvän pelin tulee olla hauska ja jollain tapaa koukuttava. Keskipisteessä on kuitenkin tarina, johon on helppo jäädä kiinni, sekä itse pelattavuus.

Suomessa on useita pelialan yrityksiä, jotka ovat lyöneet läpi maailmalla. Muun muassa Remedy, Housemarque, Frozenbyte sekä mobiilipeleistään tunnetut Rovio ja Supercell ovat kehittäneet laadukkaita pelejä useille eri alustoille, jotka eivät kalpene kansainvälisessä vertailussa. Suomalaiset peliyritykset ovat keskimäärin pieniä ja voivat olla muutaman hengen kokoisia. Jopa yhden ihmisen valmistamia ja tuottamia pelejä on markkinoilla, esimerkkinä Roope Tammisen Lakeview Cabin Collection, joka on menestynyt maailmalla.

Kuopiossa pelialan koulutus on vasta heräilemässä. Kaupungista löytyy pieniä peliyrityksiä, jotka ovat julkaisseet pelejään kansainvälisesti. Muun muassa Kamina Dimensionilta on tulossa kiinalaisen yhteistyökumppanin kanssa mobiiliversio pelistä, jonka yhtiö julkaisi ensin videopelien jakelualustassa Steamissa.

KUOPIOSSA ON vasta järjestäydytty pelialan kanssa. Alan yrittäjät kokoontuvat kuukausittain yhteen IGDA Finland Kuopio Hubissa, jossa tekijät voivat verkostoitua muiden osaajien kanssa. Arpola on itse yksi IGDA Finland Kuopio Hubin perustajista.

‒ Se on tuonut alan ihmiset paremmin yhteen. Täällä on paljon pieniä yrityksiä, jotka toimivat hyvin yhdessä, Arpola sanoo. 

Peliala edellyttääkin tekijältään luovuutta, yrittäjähenkisyyttä ja yhteistyökykyä. Yhteistyö on erityisen tärkeää alalla, sillä yhtä peliä voi olla budjetista ja kokoonpanosta riippuen tekemässä samaan aikaan monia eri osaajia: kuten ohjelmoijia, säveltäjiä, käsikirjoittajia, taiteilijoita ja ääninäyttelijöitä. Gameskiviikon nimellä kulkeva kuukausittainen tilaisuus järjestetään joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona.

‒ Jos peliala kiinnostaa, Gameskiviikot ovat matala kynnys tulla tutustumaan alaan, Arpola neuvoo.

ARPOLA USKOO, että tulevaisuudessa yhteisölliset ja Pokémon GO:n tapaiset, todellisuutta ja pelimaailmaa yhdistävät pelit tulevat yleistymään. Ihmisiin vetoavat erityisesti pelit, joissa pelaaja voi tehdä arkisia asioita ja elää omaa elämäänsä, mutta voi olla silti osana peliä. Myös virtuaalitodellisuus laseineen on hiljalleen kypsymässä uudeksi tavaksi kokea pelejä ja elokuvia.

Laseja on jo saatavilla kuluttajakäyttöön, mutta virtuaalitodellisuus on kuitenkin vielä lapsenkengissä, eikä se ole saavutuksistaan huolimatta vielä lyönyt itseään täysin läpi. Mielenkiinto on suurta ja pelejä laseille löytyy jo useita, mutta harvalta lasit vielä löytyvät kotoa. Virtuaalitodellisuuslaseja kehitellään jatkuvasti useamman eri valmistajan voimin, kun yritykset käyvät kilpajuoksua parhaan virtuaalisen kokemuksen tuottamisesta kuluttajille.

Arpolan mielestä myös Suomessa peliala tulee kehittymään ja siihen tullaan panostamaan luomalla hyvää osaamista. Alan koulutus tulee yleistymään, vaikka tällä hetkellä mahdollisuuksia perustaitojen opiskeluihin löytyykin. Etenkin terveysteknologian Arpola näkee tulevaisuuden vahvuutena ja mahdollisuutena. Moni suomalainen seuraa omaa liikkumistaan ja kehonsa tai lihastensa toimintoja erilaisilla rannekkeilla.

‒ Terveysteknologia on Suomessa kovalla tasolla. Liitettynä peliosaamiseen meistä voi tulla kovia tekijöitä maailmalla, Arpola arvelee. 
Pelienkehitystapahtumassa on jo ollut kokeiltavana lihaksia mittaavat housut, joiden avulla voi liikuttaa pelinsisäistä hahmoa. Suomalainen innovaatio ja teknologia voivat potentiaalisesti nostaa maan kansainvälisten isojen nimien joukkoon.

 

Bisnes
Bisnes2017
peliala