Nastarenkaat

uusiksi

TEKSTI Janne Ulvinen KUVAT nokian tyres
Nastarenkaita koskeva lainsäädäntö muuttui heinäkuussa. Valmistajat ovat ottaneet haasteen vastaan eri tavoin. Onko kitkarengas nastarenkaan veroinen Pohjois-Savon oloissa?

Nastarenkaiden käyttö herättää joka vuosi keskustelua maassamme. Isoimpina ongelmina nostetaan esiin tiestön kuluminen, melu ja katupöly.

Norjassa on käytössä nastarengasmaksuja nastoilla ajaville tai vastaavasti kitkarenkailla ajava saa tietyn rengaskohtaisen korvauksen valinnastaan. Tukholman ilmanlaatuongelmaa yritetään suitsia nastarenkailta kielletyillä katuosuuksilla ja mahdollisesti käyttöön tulevalla nastamaksulla.

Heinäkuussa voimaan tulleen uuden nastarengaslain mukaan uusissa nastarenkaissa saa olla enää enintään 50 nastaa renkaan vierintäkehän metriä kohti. Käytännössä esimerkiksi nykyautoissa suositussa rengaskoossa 195/65R15 nastojen enimmäismäärä laski 110:stä 97:ään. 

Lainsäätäjä antoi kuitenkin rengasvalmistajille myös mahdollisuuden pitää nastamäärä ennallaan tai jopa lisätä sitä, mikäli yliajomittauksessa pystytään osoittamaan, että vaadittu tien kulumisen vaikutustaso alittuu. Nastarengasvalmistajista muun muassa kotimainen Nokian Renkaat on valinnut juuri tämän tien: uudessa Hakkapeliitta-sarjan nastarenkaassa nastoja on huomattavasti enemmän kuin ennen, ja ne on aseteltu koko kulutuspinnan alueelle siten, ettei yksikään nasta ole toisen takana renkaan pyörintäsuunnassa.

 - Viime kevättalvena kävin itse Ivalossa koeajamassa neljän valmistajan uusia nastarenkaita kirkkaalla, puhtaalla jäällä. On selvä asia, että kun uusi nastarengas piirtää jarrutuksessa jäähän 20 viivaa, sen pito on parempi, kuvailee Pohjolan Renkaan myyntipäällikkö Olavi Räsänen.

UUDENTYYPPISIEN NASTARENKAIDEN hiukan kalliimpi hinta voi mietityttää autoilijaa. Rengasvalmistajien markkinointimateriaaleissa vakuutetaan, ettei turvallisuudesta tai kestävyydestä ole tingitty.

 - Nastan sijoittelulla ja muodolla sekä renkaan kumiseoksella ja kuvioinnilla pystytään takaamaan se, että nastarenkaat ovat vähintään yhtä turvallisia kuin ennenkin, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

 - Näkemykseni mukaan uudenlaisetkin nastat tulevat pysymään renkaassa kiinni sen ajan, minkä renkaan kulutuspinta kestää, vahvistaa Räsänen.

 - Tänä päivänä ihmiset ovat valmiita maksamaan laadusta, ja tässä asiassa siitä kannattaakin maksaa, hän jatkaa.

Pohjois-Savon korkeudella nastarenkaan suosio on vahva, mutta kitkoillakin on kannattajansa. Nastarenkaiden käytön vähentämisen vaikutuksia ilmanlaatuun, terveyteen ja liikenneturvallisuuteen pääkaupunkiseudulla tutkittiin tänä vuonna päättyneessä NASTA-tutkimusohjelmassa. Sen loppuraportissa todettiin muun muassa, että liiketurvallisuuden kannalta ajonopeus on tärkeämpi tekijä kuin valinta nasta- tai kitkarenkaiden välillä.

 - Kitkarenkaiden käyttäjien osuus pyörii täällä siinä parinkymmenen prosentin tuntumassa. Itse olen ajellut kitkarenkailla vuodesta 1990, ja nytkin minulla on yksi auto nastarenkailla ja yksi kitkoilla. Kun ennakoivan ajotavan oppii, ihminen osaa ajaa millä hyvänsä – ennenhän ajettiin kesärenkaillakin, Räsänen tuumailee.

 - Nastarengas pitää hyvin, kun alusta on märkä ja jäinen. Siinä nastat ovat kohdallaan, ja ovat aina olleet. Kuivalla jäällä kitkarengaskin pitää jo oikein hyvin. Nykyisistä nastarenkaista löytyy joka tapauksessa myös kitkarenkaan ominaisuuksia, Räsänen jatkaa.

auto
nastarenkaat

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva