Naiset vs. miehet autokaupassa

Naiset vs. miehet

autokaupassa

Teksti: Sirpa Korhonen Kuva: Wong Mei Teng
Eroaako naisten ja miesten ostokäyttäytyminen autokaupoilla toisistaan vai ovatko yleiset stereotypiat vain harhaluuloja? NMT Kuopio-lehti selvitti asiaa autokaupan asiantuntijoiden kanssa.

Naiset suosivat punaista ja vähänkuluttavaa ja miehet turboahtimella varustettua egoa kasvattavaa tehopeliä. Autokaupoilla ollaan merkkiuskollisia ja ennestään hyväksi havaittua merkkiä ei hevillä vaihdeta toiseen. Tai jos merkki vaihtuu, valmistusmaa ainakin pysyy samana. Parisenkymmentä vuotta taaksepäin näin olisi voinutkin yleistää, mutta ajan kuluessa ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu.

Vanhat myytit ovat viimeisen vuosikymmenen aikana todettu harhakuvitelmiksi. Aiemmin stereotypiat ehkä olivatkin osittain paikkansapitäviä, mutta valikoiman laajennuttua, teknologian kehityttyä ja sukupuoliroolien yhdenmukaistuttua yleiset stereotypiat eivät enää päde. Myös autotalot tyrmäsivät väitteen. Veljekset Laakkosen autotalonjohtaja Markku Moilanen kumoaa stereotypiat ja pitää naisia ja miehiä hyvin samanlaisina autonostajina.

- Nykyään sukupuolten välillä on kovin vähän erilaisuutta autoa valitessa. Naiset ehkä ovat ostopäätöksissään rohkeampia ja elävät hetkessä. Kun ostajana on nainen, hän hyvin usein jo liikkeeseen tullessaan tietää mitä haluaa ja millaisen auton tarvitsee. Tarpeet täyttävän auton löydyttyä ostopäätös yleensä tulee nopeasti, Moilanen kertoo.

VIELÄ 80-LUVULLA oli yleistä, että perheen pää, eli mies teki autokaupat ja monesti oli myös perheen ainut ajokortillinen.  Näin ollen nainen yksin autokaupassa oli harvinaisuus. Nykyään naisia näkee huomattavasti useammin ostamassa autoa itselleen ja ilman miespuolista asiantuntijaa. Naisten valitsemat autot ovat kuitenkin keskimääräisesti pienempiä ja huokeampia kuin miesten. 

- Rohkaisen kyllä naisiakin käymään autoliikkeessä. Lupaan, että naiset saavat vähintäänkin yhtä hyvää palvelua kuin miehet, kannustaa E. Hartikaisen autotalopäällikkö Marko Kantanen.

Autokaupoilla yleistyksiä miesten ja naisten ostokäyttäytymisestä ei siis voi tehdä. Jokainen auton ostaja on yksilö erilaisine toiveineen ja tarpeineen. Ennen autokauppoja kierreltiin ja tutkittiin valikoimaa, mutta nykyään nämä niin sanotut ”renkaanpotkijat” ovat vähentyneet, sillä autoja tutkitaan ennakkoon netissä ja liikkeeseen tullaan yleensä vasta vahvan ostopäätöksen kanssa. 

Naiset valitsevat auton enemmän järkipohjalta ja miehet tunteella. Voisi kuvitella, että asia olisi toisin päin, kuten vaateostoksilla. Miehet kiinnittävät enemmän huomiota auton ulkonäköön, kun taas naiset valitsevat sellaisen ajokin, joka vastaa juuri heidän tarpeitaan ja käyttötarkoitusta. Ostopäätökseen vaikuttavat esimerkiksi harrastukset, perheen koko ja lemmikit. Yleisen käsityksen mukaan naiset suosivat punaista ja miehet tummia sävyjä. Auton värivalinta ei kuitenkaan ole sukupuoliriippuvainen, mutta tämän päivän trendissä näkyy yleisesti valkoinen. Naiset kuitenkin tekevät rohkeampia värivalintoja kuin miehet.

- Liikkeessä käy kaikenlainen kirjo ihmisiä, joilla jokaisella on oma makunsa ja tarpeensa. Miehet miettivät enemmän tekniikkaa, kun taas naiset iskevät silmänsä menopeliin, jolla voi erottua massasta. Kummatkin kyllä seuraavat nykyään kulutusta ja CO2-arvoja, toteaa Avain Vaunun myyntipäällikkö Markus Rautio

Nykyään autovalikoima on laaja ja jokainen varmasti löytää  mieleisensä ajokin, juuri omien toiveiden ja tarpeiden mukaan. Ja jos pieniä lisäominaisuuksia haluaa juuri itselleen, voi autonsa personoida mieleisekseen. Saattaahan naisen auton tunnistaa vaikkapa taustapeilissä roikkuvasta maskotista.

autokauppa

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva