Metsäkone sisältää paljon
tieto-ja viestintä-

tekniikkaa

Teksti: Sisko Ojajärvi, Noora Hyvönen Kuvat: Ponsse Oy
Metsäkoneenkuljettajan työ elää jatkuvassa murroksessa. Koneuudistukset ja – uutuudet tekevät työskentelystä mukavampaa, tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää.

Metsäkoneenkuljettajan työ vaatii monipuolista osaamista. Se on vaativaa, ja kunnolliset koneet tulevat todella tarpeeseen. Viime aikoina konerintamalla ovat puhaltaneet uudistusten tuulet.

- Työmukavuuteen on alettu panostaa aiempaa enemmän. Nyt koneista tehdään kuljettajaystävällisiä: ergonomiaan kiinnitetään huomiota, ja työskentelyasennoista on tehty luonnollisempia. Esimerkiksi ohjainta on kehitetty niin, että niskat ja hartiat säästyvät pahemmilta jännityksiltä, kertoo Ponssen Pohjois-Euroopan myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Vidgren

Koneisiin kaivataan koko ajan parannuksia. Puutavaran katkonnan on tapahduttava tehokkaasti, koneiden jättämien jälkien on oltava pieniä ja lisäksi on aina muistettava ihminen, joka konetta ajaa. Metsäkoneenkuljettajan hyvinvointi on oleellinen asia tuottavuutta mietittäessä. Kun ohjaamosta on tullut pyörivä ja äänenvaimennukseen, valaistukseen sekä ohjaamon lämpötilaan on kiinnitetty vuosien mittaan enemmän huomiota, on työstä tullut inhimillisempää, sanoo puolestaan Komatsu Forest Oy:n Suomen viestintäpäällikkö Antero Siuro. Hän muistuttaa, että kone on kuljettajan työpaikka, ja tulevaisuuden suurimpana haasteena on kuljettajan työviihtyvyyteen panostaminen.

KONEET OVAT kehittyneet viime aikoina ympäristöystävällisempään suuntaan. Maaston ja juurakoiden vaurioittamista pyritään välttämään mahdollisimman hyvin.

- Suurimmat uutuudet meillä ovat varmastikin kahdeksanpyöräiset hakkuukoneet ja kymmenpyöräiset ajokoneet. Näillä hakkuukoneilla esimerkiksi rinteisiin pääsee aiempaa paremmin. Pintapainaumat ovat pienemmät jolloin maasto ei kärsi niin paljon. Pehmeämmille alueille pääsee myös helpommin, kuvailee Vidgren.

- Koneiden eteen tehdään paljon niin sanottua näkymätöntä työtä. Ne eivät ole ikinä valmiita. Panostamme kehitystyöhön noin 10 miljoonaa euroa vuodessa.

Ponssen viimeisimpiä koneuutuuksia on hakkuukone Scorpion. Siinä ergonomia on viety uudelle tasolle erilaisen rungon avulla, ja uusi nosturiratkaisu tarjoaa hyvän näkyvyyden joka suuntaan. Tällöin poistettavien puiden valinta, kaatosuunnat ja kasojen sijoittelu onnistuvat aiempaa helpommin. Kuljettajan paikka on ohjaamon kääntökehän keskellä: ohjaamon pyöriessä hän ei pyöri karusellin kehällä – seikka jolla on suuri vaikutus työskentelymukavuuteen ja työssä jaksamiseen.

SIURO KERTOO metsäkoneteknologian vakiintuneen nykyään kuormatraktoriin ja hakkuukoneeseen.

- Niitä on joskus yritetty yhdistää, mutta idea on hylätty. Myös kuljettajaa on yritetty jättää pois, mutta tämäkään ei ole onnistunut. Tällä hetkellä pyrimme vähentämään kuljettajaan kohdistuvaa tärinää ja heiluntaa: tulossa on joustava ohjaamo, hän selventää.

Yhtä konetta käytetään neljästä viiteen vuotta, minkä jälkeen se myydään eteenpäin jälkimarkkinoille. Suomalainen metsäkoneenkuljettaja käyttää konetta noin 2 500 tuntia vuodessa. Huollolla ja varaosilla on suuri merkitys koneiden elinkaaressa. Uusien koneiden kehittämistyössä otetaan huomioon asiakkailta, metsäkoneiden käyttäjiltä, tuleva palaute ja vaatimukset. Hyvä koulutus takaa, että koneiden tekniikka on kuljettajilla kunnolla hallussa.

- Suomessa järjestetään hyvää metsäkoneenkuljettajaopetusta. Siilinjärven ja Valtimon oppilaitokset ovat Kuopiota lähinnä. Kun ammattikuljettaja saa uuden metsäkoneen, oppii hän sen käytön parissa päivässä, sanoo Siuro.

- Kun uusi kone saapuu asiakkaalle, mukana tulee joku opastamaan koneen käytössä. Järjestämme myös omia kursseja koneiden käytöstä, kertoo Vidgren.

Metsäkoneenkuljettajan työstä ei haasteita puutu. Koneissa käytetään korkeatasoista tieto- ja kommunikaatiotekniikkaa, ja tehtäviin liittyy suuri vastuu ja paljon itsenäistä päätöksentekoa. Alalla riittää töitä osaavalle tekijälle, ja Siuro toivookin, että uusien koneiden entistä mukavampi työympäristö parantaisi kuljettajien työhyvinvointia ja kannustaisi pysymään alalla.

metsäkone

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva