Kitkat tai nastat

-tärkeintä on renkaiden kunto

Teksti: Jarmo Seppälä Kuva: Nokian tyres
Valinta kitkarenkaiden ja nastarenkaiden välillä riippuu lähinnä ajotavasta ja -olosuhteista. Oleellista on se, että talvirenkaat ovat hyväkuntoiset.

Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin rengasriski tieliikenteessä. Liikenneturvan mukaan huonot renkaat on ollut mukana noin joka seitsemännessä tutkitussa onnettomuudessa 2000-luvulla.

Renkaiden merkitys korostuu vaikeissa kelioloissa. Kaksi kolmesta renkaisiin liittyvästä onnettomuudesta tapahtuu lumisella, jäisellä tai vetisellä kelillä, vaikka useimmiten henkilö- tai pakettiautojen aiheuttamat onnettomuudet sattuvat kuivalla kesä- tai talvikelillä.

Onnettomuustutkinnassa havaitut rengasriskit liittyvät yli 90-prosenttisesti huonokuntoisiin renkaisiin, sopimattomaan rengastukseen tai vääriin rengaspaineisiin. Muut rengasriskit ovat yksittäisiä ja erityyppisiä, kuten renkaiden väärä pyörimissuunta, liian lyhyet pyöränpultit tai vääränlaiset vanteet.

TALVIRENKAITA ON käytettävä joulukuusta helmikuun loppuun. Nastattomia talvirenkaita saa käyttää kuitenkin ympäri vuoden. Nastallisia talvirenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun tai pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin. Myöhempi ajankohta on  määrävä. Nastarenkaita saa käyttää muunakin aikana, jos keli sitä edellyttää.

Renkaiden kulutuspinnan pääurien vähimmäissyvyys on talvirenkailla 3,0 mm. Ajonopeus vaikuttaa ratkaisevasti vesi- tai loskaliirron syntyyn, mutta myös renkaat, niiden malli, leveys ja kuluneisuus, vaikuttavat. Siksi suositeltava urasyvyys onkin talvirenkaalla vähintään 6 mm.

Uudet talvirenkaat pitää ajaa sisään. Ainakin ensimmäisten 500 kilometrin aikana kannattaa ajella maltillisesti, jotta mahdolliset nastat asettuvat hyvin paikoilleen. Nastattomienkin renkaiden kohdalla kannattaa välttää äkkinäisiä jarrutuksia ja kiihdytyksiä.

Renkaiden ilmanpaineet on syytä tarkistaa aika ajoin. Oikeat arvot löytyvät esimerkiksi auton käyttöohjekirjasta tai rengasvalmistajien oheista.
Lumisella ja sohjoisella kelillä renkaan pitoon vaikuttaa ensisijassa kuviointi ja kumin kitkaominaisuudet. Jäisellä kelillä paras pitävyys saavutetaan nastoitetulla renkaalla.

SUOMESSA VUOSITTAIN myydyistä talvirenkaista kitkarenkaiden osuus on arvioiden mukaan 10–20 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla ja suuremmissa kaupungeissa kitkarenkaiden osuus näyttäisi olevan suurempi kuin haja-asutusalueilla.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan kitkarenkaiden käyttö on suositeltavaa valtaosalle henkilö- ja pakettiautoista sekä kaupungissa että haja-asutusalueilla. 
Trafi korostaa kuljettajan omaa harkintaa talvirenkaita valittaessa. Kuljettajan kannattaa pohtia omaa ajotapaansa ja sitä, missä olosuhteissa ajaa. Valitaan sitten kitkat tai nastat, oleellista on se, että renkaat ovat hyväkuntoiset.

Perinteisesti talvirenkaina on käytetty nastarenkaita ja niiden on ajateltu olevan keskeinen turvallisuutta lisäävä tekijä talviolosuhteissa. Pohjoisiin oloihin suunnitellut kitkarenkaat ovat vaihtoehto nastarenkaille.

Molemmilla rengasmalleilla on hyvät ja huonot puolensa. Ympäristön kannalta kitkarenkaat ovat parempi vaihtoehto, sillä nastarenkaiden käyttö lisää katupölyn ja melun määrää.
Tarkasteltaessa suomalaisten autoilijoiden itse raportoimia talviajon liikennevahinkoja nasta- ja kitkarenkaita käyttävien välillä ei havaittu eroja.

Näyttää siltä, että kitkarenkaita käyttävät ovat omaksuneet ennakoivan ajotavan ja heillä on ajokelin niin vaatiessa pienemmät tilannenopeudet nastarenkaiden käyttäjiin verrattuna.

talvirenkaat
kitkarenkaat
nastarenkaat

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva