Autotyypit 
vertailussa

Teksti Digimag/Marlene Sanoukian Kuva Pixabay
Bensiini- ja dieselautojen rinnalle ovat tulleet taajama-ajoon hyvin sopivat sähköautot. Autotyyppiä valitessa kannattaakin miettiä, miten pitkiä matkoja autolla on tarkoitus ajaa.

BENSIINIAUTO
Bensiinimoottori on yleisin henkilöauton voimanlähde. Bensiiniauto on suosituin autotyyppi myös Suomessa.

+ Luotettava ja helppokäyttöinen.
+ Edullinen pienillä ajomäärillä
+ Hinnaltaan muita vaihtoehtoja edullisempi
Dieseliä suurempi energiakulutus ja hiilidioksidipäästö
Polttoaineen bio-osuus enintään 10 prosenttia
Suoraruiskutteisten moottorien hiukkaspäästöt

DIESELAUTO
Dieselautoilla on pieni kulutus, parantunut suorituskyky ja alhaiset hiilidioksidipäästöt. Niiden suosio onkin Euroopassa kasvanut.

+ Bensiiniautoa pienempi hiilidioksidipäästö, joten autovero on alhaisempi kuin bensiiniautolla.
+ Hyvä ajettavuus ja ohituskiihtyvyys.
+ Mahdollisuus suuriin bio-osuuksiin edistyksellisillä biopolttoaineilla.
Moottori ei ehdi lämmetä kunnolla kaupunkimatkoilla.
Typen oksidien hallinta on vaikeampaa kuin bensiinimoottorissa.

HYBRIDIAUTO
Hybridiautossa on bensiin- tai dieselmoottorin lisäksi avustava sähkömoottori, jonka avulla voidaan ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä.

+ Hybriditekniikka alentaa kulutus- ja pakokaasupäästöjä sekä melutasoa taajama-ajossa. 
+ Toimii normaalilla, helposti saatavalla polttoaineella.
+ Toimii hyvin myös talviajossa ja kestää suuria ajokilometrimääriä.
Vaikka pieni hiilidioksidipäästö keventää hybridin verotusta, se on melko kallis, eikä malleja ole vielä paljon.
Ei säästä polttoainetta tasaisessa maantieajossa.

LADATTAVA HYBRIDIAUTO
Ladattavan hybridiauton sähköistä toimintamatkaa, joka on 20–80 kilometriä, kasvattavat tavallista hybridiä isompi akusto ja auton ulkopuolinen latausmahdollisuus.

+ Toimii aluksi täyssähköauton tapaan ilman ajonaikaisia päästöjä, sitten polttomoottorilla, jos lataussähkö on kulutettu loppuun.
+ Energiakustannukset ovat pienemmät kuin tavanomaisella hybridillä.
+ Autovero melko alhainen keskivertoa matalampien hiilidioksidipäästöjen ansiosta.
Hinnaltaan kallis, eikä malleja ole vielä paljon.
Suurehko kokonaispaino ja akkujen vaatima tila.

TÄYSSÄHKÖAUTO
Täyssähköauton voimanlähteenä on sähkömoottori ja energiavarastona akusto. Auto tarvitsee latauspisteen sillä kiinteistöllä, jossa sitä säilytetään. Auton voi ladata noin 50 kilometrin ajoon latauspisteestä noin kolmessa tunnissa ja kotitalouspistorasiasta noin kuudessa tunnissa.

+ Ihanteellinen kaupunkiauto hiljaisuutensa ja paikallisen päästöttömyytensä ansiosta.
+ Helppokäyttöinen, pieni huollontarve ja pienet käyttökustannukset.
+ Autovero on alin mahdollinen.
+ Uusiutuvasti tuotetun sähkön käyttö mahdollistaa täysin päästöttömän autoilun.
Kallis hinta ja jälkimarkkinoiden kehittymättömyys.
Rajallinen toimintamatka, joka lyhenee talviolosuhteissa.
Julkinen latausasemaverkosto vasta rakenteilla.

 

Lähde: motiva.fi

autotyypit
bensiiniauto
dieselauto
hybridiauto
ladattava
täyssähköauto

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva