AUTOLLA

brändäät bisneksen

Teksti: Rieti Jauhiainen Kuva: Meri Tuomainen
Ajoneuvot ovat osa yrityksen imagoa ja myös työkaluja. Uusissa jakeluautomalleissa ajo-ominaisuudet lähentelevät henkilöautoja ja työsuhdeautojen tilaratkaisut sopivat moneen tarpeeseen. Joustavilla rahoitusmuodoilla kassakaan ei vajoa kestämättömästi.

Yrityksen autoasiat kannattaa harkita hyvin huolellisesti. Riippumatta yhtiön koosta tai toiminnan luonteesta, autopolitiikalla voidaan säästää tai menettää sekä aikaa että rahaa. Autoliikkeiden ikkunapinnat kyllä kiiltelevät kilpaa kaupattavien kulkupelien kanssa.
- Kaikkihan lähtee yrityksen omasta tarpeesta, alustaa Kuopion Autokauppa Oy:n toimitusjohtaja Ville Miskala.
- Jakeluun ja tavarankuljetukseen löytyy monen kokoisia pakettiautoja jotka voi muuttaa pakettiautoiksi. - Nykypäivänä pakettiautot ovat menneet eteenpäin ja niiden ajettavuus on lähes henkilöautoluokkaa. Autot ovat hyvännäköisiä ja tilavia ja soveltuvat hyvin kaupunkijakeluun. Tavara-autopuolellekin ovat tulleet hiilidioksidirajoitukset, Miskala kertoo.

 

Isot ja keskikokoiset farmarimallit ovat nykyään suosituimpia työsuhdeautoja

HYÖTYAJONEUVOJEN LISÄKSI yrityksiin hankitaan työsuhdeautoja, jolloin näkökulma piirtyy enemmän henkilöstöetuihin. Henkilöstön palkitsemisen ja käyttäjän tarpeiden lisäksi, myös ympäristö- ja muut imagotekijät vaikuttavat valittavien autojen kokoon ja teknologiaan
- Isot ja keskikokoiset farmarimallit ovat nykyään suosituimpia työsuhdeautoja, toteaa Miskala.
- Yrityksillä voi olla myös omia ekologisia linjauksia, jolloin esimerkiksi polttoaineen kulutukseen kiinnitetään huomiota. Hybridien menekki on vuosi vuodelta kasvanut ja niihin on oltu hyvin tyytyväisiä taloudellisuuden lisäksi myös tekniikan luotettavuuden vuoksi. 
- Yrityskäyttöön on saatavissa erikseen bisnesmallistot, mutta uudet autot alkavat jo vakiona olla hyvin varusteltuja, Miskala sanoo.
Ajoneuvon siirtäminen yrityksen kirjanpitoon onnistuu useammallakin tavalla. Yleistyvien huoltosopimusten myötä helpottuva käytännönseikkojen hallinta vapauttaa yhtiön resursseja omaan tuottavaan toimintaan. 
- Edelleen joidenkin firmojen edustajat ajavat omilla autoillaan ja kilometrikorvauksilla, mutta yleensä autot tulevat yhtiön hallintaan. Silloin niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi markkinoinnissa laittamalla logot näkyviin, Miskala havainnollistaa.
- Huoltoleasing mielletään isojen yritysten malliksi ja toki iso autokanta tekisikin taseesta raskaamman. Tunnusluvuilla on merkitystä muun muassa yritysrahoituksen saatavuuteen, joten vuokraaminen on siinä mielessä järkevää. Lisäksi ajoneuvojen hallinnoiminen ja kulujen ennustettavuus helpottuvat liisauksessa oleellisesti.

PERINTEISEN OSTAMISEN ja huoltoleasingin rinnalle on tullut uutuutena joustorahoitus, joka yhdistää edellä mainittujen ominaisuuksia. Osamaksuun tottuneille joustorahoitus voisi Miskalan mukaan olla harkinnanarvoinen vaihtoehto uutta autoa hankittaessa. Rahoitusmallissa maksetaan auton käytöstä, mutta sopimuskauden aikana tai sen jälkeen kulkupelin voi palauttaa, vaihtaa tai lunastaa itselleen.
- Joustorahoitus sopii kuluttajien lisäksi myös pienemmille yrityksille, sillä siinäkin ytimessä on kiinteä kuukausierä, jolla auton käytöstä maksetaan.
- Kuukausierään voi liittää myös huolenpitosopimuksen, joka kattaa muun muassa vakuutukset, määräaikaishuollot sekä normaalista kulumisesta aiheutuneet korjaukset. Kun rahoitus on suunniteltu oikein, voi ajaa koko ajan käytännössä uudella autolla, mutta ilman huolta liian suurista tai yllättävistä kustannuksista.

 

 

Kuopion Autokauppa Oy
Työsuhdeauto