Autokauppaa
vauhdittavat
talouskasvu ja tuet

TEKSTI Digimag/Marlene Sanoukian KUVAT Pixabay
Autojen myynti jatkuu pirteänä talouden kasvun sekä vähäpäästöisemmän auton hankintaan kannustavien tukien ansiosta. Myös autojen tarjonta on laajaa.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n ja Autoalan Keskusliiton ennusteen mukaan henkilöautojen kauppa kasvaa tänä vuonna noin kuusi prosenttia viime vuoteen verrattuna. Tänä vuonna henkilöautoja arvioidaan ensirekisteröitävän 126 000. 

– Kasvu on maltillista historiallisesti verrattuna, mutta kymmeneen viime vuoteen verrattuna hyvää, kuvailee Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio. Kasvun voisi Kallion mukaan toivoa olevan reippaampaakin, koska kuluttajan ostoindeksi on nyt korkeammalla kuin aikoihin. Noususuhdanteessa on aiemminkin ollut Suomessa 130 000 ensirekisteröidyn henkilöauton vuosia, jopa 140 000 kappaleen ylityksiä.

Pakettiautoja ennakoidaan rekisteröitävän tänä vuonna 16 000, mikä on suhteellisen paljon verrattuna taantuman vuosien noin 10 000 rekisteröintiin. Pakettiautojen myynti on siis Kallion mukaan taantumaan edeltäneiden huippuvuosien tasolla. Myös kuorma-autokaupan ennustetaan kasvavan hienoisesti viime vuoden 3 500 ensirekisteröinnistä.

YKSITTÄISISTÄ TEKIJÖISTÄ suurimpana kasvun selittäjänä Kallio pitää romutuspalkkiota.

 – B-segmentin eli pienempien autojen kysyntä on kovassa nousussa romutuspalkkion ansiosta, sillä romutuspalkkiota hyödynnetään näiden edullisemman hintaluokan autojen ostamisessa, Kallio perustelee.

Tämän vuoden alussa voimaan tullut määräaikainen laki romutuspalkkiosta, sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta ja henkilöautojen kaasu- ja etanolikäyttöisiksi muuntamisesta tukee uuden vähäpäästöisemmän auton hankintaa ja vanhan auton muuntamista kaasu- tai etanolikäyttöiseksi. Vuoden 2021 loppuun asti voimassa oleva laki edistää hallitusohjelman biotaloutta ja puhtaita ratkaisuja koskevan hankkeen tavoitteiden toteutumista, ja se on tarkoitettu yksityishenkilöille. Romutuspalkkio on kuitenkin käytössä vain tämän vuoden elokuun loppuun asti, ja se myönnetään kuluttajille 1 500 euron tukena sellaisen uuden henkilöauton hankinnan yhteydessä, jonka hiilidioksidipäästöt ovat enintään 110 grammaa kilometriä kohden. Henkilöautopuolella jatkuu katumaasturitrendi, ja tarjontaa tulee koko ajan enemmän. 

Tero Kallion vinkkejä uuden auton ostoon
  • Mieti, millainen auto vastaa tarpeitasi ja mieltymyksiäsi ja millainen budjettisi on.
     
  • Dieselauto on hyvä valinta paljon ajavalle, kaupungissa ajavalle sopii pistokehybridi tai sähköauto, jos budjetti vain siihen riittää. Kaupunkiajoon sopii myös hybridi, jota ei voi ladata ulkoisesti. Bensa-auto on hyvä kompromissi.
     
  • Ota selvää tarjouksista, mutta älä perusta ostopäätöstä pelkästään niihin. Nykyisin on tarjolla uusia, monipuolisia hankintatapoja. Auton voi hankkia kiinteillä kuukausierillä, jotka koostuvat auton hinnan lisäksi muuttuvista kuluista, kuten polttoaine- ja vakuutuskuluista. 
     
  • Uusista hankintatavoista suosituin on leasingiä muistuttava kiinteäkuukausieräinen osamaksukauppa. Kuluttaja voi sopimusajan jälkeen maksaa auton jäännösarvon kauppiaalle ja ostaa auton kokonaan itselleen tai sitten viedä sen takaisin kauppiaalle ja vaihtaa uuteen samanlaiseen autoon.

 

– Valmistajat eivät lisäisi tarjontaa, jos kysyntää ei olisi, Kallio toteaa. Katumaastureihin ja crossovereihin on tulossa myös pienempiä autoluokkia.

PISTOKEHYBRIDIEN MYYNTI kasvaa kovaa vauhtia, ja Kallio ennakoi, että tänä vuonna voidaan päästä jopa 5 000 ensirekisteröintiin. Sähköautojen myynnissä hankintatuki ei ole hänen mukaansa aiheuttanut suurta ryntäystä, koska tuen rajaukset ovat niin tiukat. Hankintatukea voidaan myöntää yksityiselle henkilölle, joka ostaa tai pitkäaikaisvuokraa vähintään kolmeksi vuodeksi uuden täyssähköauton. Tuen suuruus on 2 000 euroa, ja auto saa maksaa enintään 50 000 euroa auton arvonlisävero sekä autovero mukaan laskettuina.

Kaasuautojen suosio on Kallion mukaan kovassa kasvussa, mikä oli nähtävissä jo viime vuonna. 

– Tammi–helmikuussa on myyty 177 kaasuautoa, joten tänä vuonna ollaan 2 000 myydyn kaasuauton vauhdissa, Kallio ennustaa. Viime vuonna kaasuautoja myytiin yhteensä 447 kappaletta. Henkilöauton kaasukäyttöiseksi muuntamisen tuki on suuruudeltaan 1 000 euroa, etanolikäyttöiseksi muuntamisen tuki puolestaan 200 euroa.

– Autojen tarjonta on laventunut, joten ostajilla on mistä valita. Ostajat ovat lukujen mukaan tietoisia uusista autotyypeistä, tosin täyssähköautojen myynti on aika pientä. Hinta on suurin ohjaava tekijä. Vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivien henkilöautojen suosio kasvaa, mutta bensiini- ja dieselautot edustavat edelleen valtateknologiaa, Kallio arvioi. 

Lähteet: aut.fi, lvm.fi

autokauppa
talouskasvu
dieselauto
hybridi
sähköauto
pistokehybridi
henkilöauto
autoluokat
bensiiniauto

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva