Ammattina pelaaminen

Ammattina
pelaaminen  
- Harrastuksesta
kokopäivätyöksi

Teksti Digimag/Teemu Viemerö Kuva Jussi Jääskeläinen
Videopelaaminen on nähty aina viihteenä ja ajanvietteenä siinä missä sarjakuvat, kirjat ja elokuvat. Suomeenkin vuosien saatossa rantautunut ammattipelaaminen on muuttanut asenteita pelaamisen suhteen ja nostanut päänsä vakavasti otettavaksi urheiluksi. Kuopiolainen Richard Kanerva toteuttaa unelmaansa ammattilaisena.

Terminä eSport on monille enemmän ja vähemmän tuttu käsite. Kansainvälisesti suosittu elektroninen urheilu on lähivuosina saanut suosiota myös Suomessa. Vuoden 2013 huhtikuussa toimintansa aloittanut, helsinkiläinen ENCE eSports perustettiin tuomaan lisää ammattilaisverta suomalaiseen eSports-skeneen. Yritys työllistää useita ammattilaispelaajia tehden täyttä työpäivää harjoitellen tuleviin turnauksiin, antaen valmiudet kohtaamaan useat rahapalkinnoista kilpailevat joukkeet. 

Richard Kanerva on yksi organisaatioon palkatuista pelaajista, joka voitti tiiminsä kanssa Overwatch-pelin Suomen mestaruuden elokuussa järjestetyssä Assembly Summer 2017 -tapahtumassa. Samassa tapahtumassa ENCE voitti myös Rainbow Six Siege -pelin Pohjoismaiden mestaruuden. Kanerva ja ENCEn toimitusjohtaja Petri Hämälä valottivat lajia ja sen tulevaisuutta.

‒ Elektroninen urheilu on videopelikilpailua tietokoneiden tai konsoleiden välityksellä. Termi eUrheilu on syntynyt vuoden 2010 tienoilla, jota ennen lajista puhuttiin kilpapelaamisena. Turnauksia on puolestaan ollut jo 90-luvulla, autotalleissa kokoonnutuista verkkopelailuista lähtien. Nykyään laji kerää stadionit täyteen katsojia. Tämä on Suomessa toiseksi suosituin laji nuorten keskuudessa heti jääkiekon jälkeen, Hämälä täsmentää.

‒ Elektroninen urheilu on kilpailuhenkisyydeltään verrattavissa perinteisiin urheilulajeihin kuten jalkapalloon. Ennen jalkapalloa pelanneena voin sanoa tietokonepelaamisen vaativan enemmän henkistä kestävyyttä, koska laji vaatii lähes jokapäiväistä 7 ‒ 8 tuntia tietokoneella istumista ja peliin keskittymistä – säästä riippumatta. Laji vaatii luonnollisesti paljon sitoutumista ja kovaa harjoittelua. Siinä missä ennen pelaaminen oli minulle enemmän viihdettä, ammattilaisena se on vaativaa työtä, Kanerva kertoo.

Kanervan mukaan eUrheilu vaatii paljon harjoittelua, strategioiden luomista ja joukkueen jäsenten tuntemista. Uuden jäsenen tullessa mukaan, tiimi opettelee tuntemaan pelaajan hioden tiimikemiat yhteen. Tiimi pyrkii harjoittelun kautta saamaan uudesta pelaajasta kaiken informaation irti, kuten hänen taktiikka-ajattelunsa. Varsinainen harjoittelu tapahtuu niin etänä kuin myös ENCEn omissa tiloissa. Hämälän mukaan organisaatiotasolla eUrheilussa on omat haasteensa.

‒ Tämän kaltainen toiminta on hyvin raskas ja suuri operaatio, joka riippuu siitä miten suurta ja minkä tasoista joukkuetta haluaa pyörittää. Tässäkään mielessä eUrheilu ei eroa perinteisestä urheilusta kuin sillä, että lajia ei ole lisensoitu. Näin ollen kuka tahansa voi perustaa joukkueen. Liigat ovat enemmän julkaisijoiden hallitsemia ja pelikohtaisia, joten laji on vielä villin lännen tasolla. Blizzardilla on esimerkiksi yksinoikeus Overwatch-pelinsä liigaan, jonka osallistumismaksu on 20 miljoonaa dollaria, Hämälä kertoo.

Oheistapahtumia

EURHEILUA ON mukana vuosittain järjestettävissä tapahtumissa, kuten Assembly Summer ja Winter, LanTrek, Vectrorama sekä Helsingin Messukeskuksen GameXpo. Muita videopeleihin ja verkkopelaamiseen keskittyneitä LAN-tapahtumia, kuten GyoStage, BaseLanParty ja HelmiLAN järjestetään eri paikkakunnilla. Lauta- ja roolipelejä edustaa puolestaan RopeCon ja japanilaisia pelejä populäärikulttuurin lisäksi lukuisat "conit", kuten Kuopion Animecon ja Lahden Desucon. 

VAIKKA ESPORTSIN tietoisuus ja suosio kiirii nopeasti, ilmiö on Suomessa vielä varsin alkutekijöissään. Ammattilaispiireissä jo tunnetuksi tullut ENCE on yksi kotimaisista eSports-organisaatioista. Ajan saatossa myös HIFK ja Porin Ässät ovat perustaneet omat Overwatch-joukkueensa ‒ Helsinki Redsin ja Pori Aces. ENCE ei ole keskittynyt pelkästään Overwatch- ja Rainbow Six Siege -peleihin, vaan pitää sisällään lisäksi Heartstone- ja StarCraft-joukkueet. 

‒ Me pelaajat olemme organisaation työntekijöitä. Etumme ovat vakityösuhde ja aloitimme miellyttävän suuruisella päivärahalla. Palkkamme tulee nyt nousemaan muiden alalla toimijoiden tasolle, mutta palkka ja luontaisedut paranevat sitä mukaa minkälaisiin liigoihin noustaan ja miten joukkueet pärjäävät kisoissa. Nyt pelit ovat olleet yksittäisiä turnauksia ja suuntana on kansainväliset, isommat kuviot, Kanerva jatkaa.

‒ Organisaatiomme on suurimmalta osin mainosrahotteinen eli tulomme tulevat sponsoreilta. Näin voimme maksaa pelaajillemme palkkaa ja siten tulemme yrityksenä toimeen. Voittosummat puolestaan jaetaan pelaajien kesken, Hämälä tarkentaa. 

Ammattipelaamiseen mukaan haluaville Kanerva painottaa omistautumisen tärkeyttä. Uuden jäsenen on tärkeää olla toiminnassa mukana koko sielullaan, joka vaatii aktiivista pelaamista ja jatkuvaa harjoittelua ja osallistumista – jopa uhraten omia vapaitaan. Jarrutteleva jäsen haittaa niin omaa kuin myös koko joukkueen kehitystä, moraalia sekä vaikuttaa ratkaisevan negatiivisesti turnauksissa menestymiseen. Menestys puolestaan vaikuttaa organisaation tuloihin. 

Luonnollisesti elektroninen urheilu kuuluu internetin maailmaan ja internet kuuluu ihmisille. Jokainen voikin siis seurata eSport-otteluita suorina lähetyksinä nettiselaimensa kautta eri striimauspalveluiden kautta, joista suurin ja tunnetuin on Twitch.tv. ENCEn viralliset pelit ovat aina nähtävissä netissä, joista yhtiö tiedottaa omilla kotisivuillaan sekä sosiaalisessa mediassa.

Bisnes
Bisnes2017
esports
videopelit
pelit