Välipala auttaa jaksamaan

Välipala auttaa
jaksamaan

TEKSTI Digimag/Heta Jyrälä KUVAT Valtion Ravitsemusneuvottelukunta
Oikein koostettu välipala on kuin pienikokoinen ateria. Siinä on oikeassa suhteessa täysjyväviljoja, proteiinia ja kasviksia.

On monta hyvää syytä syödä terveellisiä välipaloja. Pikkupurtava piristää päivää ja pitää verensokerin tasaisena, jolloin välttää iltapäivän väsymyksen tai nälkäkiukun. Välipalan syöminen myös hillitsee näläntunnetta, mikä vähentää epäterveellistä napostelua ja hillitsee myöhempää ahmimista. Säännöllinen syöminen estää myös karkkihampaan kolotuksen, mikä edistää suun ja hampaiden terveyttä.

Välipala kannattaa sisällyttää jokaiseen päivään, jotteivat ateriavälit pääse kasvamaan liian suureksi. Kaikilla on yksilöllinen ruokarytmi, josta riippumatta on suositeltavaa syödä 3–5 tunnin välein. Jotta ateriavälit pysyvät kohtuullisina, kannattaa opiskelu- tai työpaikalle ottaa mukaan käytännöllisiä ja helposti mukana kulkevia välipaloja, kuten välipalakeksejä, hedelmiä, kasviksia tai pähkinöitä.

Kokeile näitä välipalana
  • Yksittäispakatut välipalakeksit ja myslipatukat 
  • Rasioissa myytävät tomaatit ja viinirypäleet
  • Hedelmät, myös kuivahedelmät
  • Sokeroimattomat hedelmäsoseet ja -säilykkeet
  • Valmiit sokeroimattomat smoothiet tai hedelmäkiisselit
  • Valmiiksi pilkotut juurekset
  • Kananmunat
  • Täytetyt leivät: täysjyväleipää, kasviksia, juustoa tai kananmunaa
  • Pikapuuro tai mikropuuro
  • Kourallinen pähkinöitä tai manteleita
  • Maustamatonta jogurttia tai rahkaa, johon on sekoitettuna hedelmiä tai marjoja
     

MONILLE ISKEE iltapäivisin sokerinhimo, mikä johtuu useimmiten väsymyksestä. Kun lounaasta on kulunut kolmisen tuntia, alkaa jokaisella olla välipalan aika. Hyvin koostetulla purtavalla jaksaa harrastaa tai odottaa iltaruokaan asti.

Mitä tahansa ei kuitenkaan kannata napostella välipalaksi. Munkit, limpparit, keksit sekä vastaavat sokeriset ja rasvaiset herkut antavat keholle hetkellisesti energiaa. Energiapiikin jälkeen herkut voivat aiheuttaa keskittymiskyvyn herpaantumista, väsymystä tai levottomuutta. Vaikka olisi kiire, syömättä ei kuitenkaan kannata jättää. Syömättömyys kostautuu usein ahmimisella tai epäterveellisemmillä ruokavalinnoilla. Välillä voi herkutella, mutta jokapäiväiseksi välipalaksi epäterveellisiä naposteltavia ei suositella.

Jos päivän aikana käytössä on jääkaappi, voi välipalaksi tehdä kotona valmiiksi smoothien, eväsleipiä tai vaikkapa herkullisia proteiinipalloja. Huoneenlämmössä puolestaan säilyvät hyvin sekä kuivatut että tuoreet hedelmät, kasvikset ja pähkinät. Mikäli käytössä on vedenkeitin tai mikro, voi iltapäivällä pyöräyttää itselleen annoksen lämmittävää puuroa. Lisäämällä puuroon vaikkapa maapähkinävoita tai raejuustoa turvataan iltapäivän proteiininsaanti.

​LAUTASMALLI ON jo kouluajoilta tuttu tapa hahmottaa, miten helposti suositusten mukaisen ruokavalion saa koostettua. Puolet lautasesta täytetään kasviksilla. Ne voivat olla raastetta, salaattia tai lämmintä kasvislisäkettä. Neljännes lautasesta on proteiinin osuus. Proteiiniksi käyvät kala-, liha-, munaruuat tai kasvisruokavaliossa palkokasvit, pähkinät, siemenet tai muut kasvisproteiinit. Viimeinen neljännes lautasesta käytetään hiilihydraattiin, kuten perunaan, riisiin, pastaan tai muihin viljavalmisteihin. Ruokajuomana kannattaa suosia rasvatonta maitoa, piimää tai vettä. Aterian kylkeen passaa täysjyväleipä, jonka päälle on sipaistu kasvirasvalevitettä. Lautasmallin kruunaa jälkiruokahedelmät tai -marjat. 

Lautasmallia voi soveltaa myös ruuanvalmistukseen. Pataan porisemaan pistetään aina tuplasti kasviksia lihaan tai muuhun proteiiniin nähden. Perunaa ei lasketa kasvikseksi. Perunoita, pastaa tai muuta hiilihydraattia laitetaan saman verran kuin lihaa. Esimerkiksi suositusten mukaisen keiton voi valmistaa laittamalla ½ kilogrammaa lihaa, ½ kilogrammaa perunaa ja kilon verran erilaisia juureksia.

Lähde: Evira.fi, kasvikset.fi

välipala
lautasmalli
ruokaympyrä
K-citymarket Päiväranta on laajan valikoiman ja erinomaisen ostokokemuksen ruokakauppa, jossa kotimaisuus on kunniassa. Kauppa on edelläkävijä suomalaisen ruuan sekä lähi- ja luomutuotteiden valikoimissa. Tällä hetkellä tuotteiden kotimaisuusaste on 80%. Et välttämättä ymmärrä, mitä tapahtui. Kun asiat kaupassa ovat kunnossa, tiedät vain,...
Yhteystiedot: Päivärannantie 18
Kuopio
70420
105379600
Aukioloajat:
Liike on avoinna!
Ma - La: 8:00-21:00
Su: 10:00-21:00

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva