Syö hyvin 
arjessa

Teksti Digimag/Sisko Korhonen Kuvat: Kesko
Säännöllisellä ja oikeanlaisella syömisellä on suora vaikutus omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen. Aina kiireessä ei muista syödä, vaikka keho tarvitsee energiaa.

Jokaisella on yksilöllinen ruokarytmi. Siinä missä joku ei jaksa aloittaa aamua ilman aamupalaa, voi aamiaisen syömättä jättäminen olla toiselle luontaista. Jos ruoka ei maistu, ei ole pakko syödä syömisen vuoksi. Omasta rytmistä riippumatta on kuitenkin suositeltavaa syödä 3–5 tunnin välein. Fyysisen työn tekijöille aamupala on erityisen tärkeä. Kiireisinä aamuina aamiainen voi helposti jäädä välistä, mutta työpaikalle on hyvä ottaa mukaan jotain syötävää viimeistään aamupäiväkahvin seuraksi. Nälkä ja vähäinen energia vaikuttavat keskittymiseen, jaksamiseen ja päätösten tekoon.

– Liian useat syövät alkupäivästä liian vähän, mikä kostautuu illalla, sanoo ravitsemusterapeutti Maare Kauppinen
Nälässä vietetty alkupäivä voi johtaa loppupäivän puolella naposteluun tai ahmimiseen. Jos makeannälkä vaivaa iltaisin, Kauppinen suosittelee kokeilemaan aamupalan ottamista aamurutiiniin. Tuhtien aterioiden syömistä tulisi välttää ennen nukkumaan menoa, sillä se voi vaikuttaa vielä seuraavana aamuna ruokahaluttomuutena.

IHMISIKEHOLTA MENEE hetki rekisteröidä olevansa kylläinen. Se taas tarkoittaa sitä, että syömme monesti liian nopeasti ja vielä senkin jälkeen, kun olemme todellisuudessa sopivan täynnä. Siksi onkin suositeltavaa syödä rauhassa ajan kanssa, jotta ruoka ehtii painua alas ja olo on kylläinen. Sen vuoksi hektisinäkin työpäivinä on hyvä malttaa viettää hetki ruokailun parissa ja käyttää ruokatauot itse ruokailuun. Kun syö pieniä aterioita säännöllisesti, ei sorru syömään isomman aterian yhteydessä liikaa.

Mitä tahansa ei kuitenkaan kannata napostella välipalaksi. Munkit, limpparit, keksit ja vastaavat sokeriset ja rasvaiset herkut antavat keholle energiaa, mutta vain hetkellisesti. Energiapiikin jälkeen herkut voivat aiheuttaa väsymyksen tunnetta. Kiireessä syömättömyyskään ei ole paras mahdollinen vaihtoehto.

- Jos palaverin aikana iskee nälkä, on parempi syödä kahvin kanssa pullaa kuin ei mitään. Kahvileipään ei siis tarvitse suhtautua liian jyrkästi, sillä pullasta saadun energian ehtii kuluttaa päivän aikana, Kauppinen neuvoo. Välillä voi herkutella, mutta jokapäiväiseksi välipalaksi epäterveellisiä naposteltavia ei suositella. Myös automaattikahvit ja maustetut kahvit voivat olla yllättävän petollisia. Kaikki riippuu lopulta omasta energiankulutuksesta.

YLEISIN VIRHE on jatkuvassa noidankehässä eläminen; illalla on tullut syötyä liikaa, aamulla juodaan pelkkää kahvia, kun taas lounaalla syödään paljon. Kotiin mentyä on kauhea nälkä ja syödään koko ilta.

- Naisilla yleisin kompastuskivi on salaatilla ja kahvilla kituuttaminen, ja sitten illalla ihmetellään nälkää, Kauppinen kertoo. Hyvä lounas on monipuolinen ja se saa olla tukeva. Riisi, pasta ja peruna pitävät hyvin nälkää loitolla ja olon kylläisenä, joten niitäkään ei tarvitse karttaa kokonaan. Toinen kompastuskivi aterioinnin suhteen on liian vähäinen kasvisten syöminen.

RUOKATAUON RAJALLINEN pituus voi vaikeuttaa poistumista työpaikalta tauon ajaksi, joten on hyvä varautua oman aikarajoituksen mukaisilla eväillä. Työpaikalle kannattaa ottaa mukaan käytännöllisiä ja helposti mukana kulkevia välipaloja. Muun muassa yksittäispakatut välipalakeksit ja myslipatukat sekä rasioissa myytävät tomaatit ja viinirypäleet ovat näppäriä ottaa mukaan töihin. Myös muut hedelmät, kasvikset ja leivät kulkevat laukussa mukana. Monien ruokavaliosta puuttuu pehmeää rasvaa, mikä korjaantuu kourallisella pähkinöitä. Nopean ja virkistävän välipalan saa aikaiseksi lisäämällä maustamattoman jogurtin tai rahkan sekaan hedelmiä tai marjoja. Lounassetelit ja sopimukset ravintoloiden kanssa kannattaa hyödyntää, sillä samalla pääsee ulos raittiiseen ilmaan viettämään taukoa kiireisestä työpäivästä.

SÄÄNNÖLLISTÄ RUOKARYTMIÄ on hyvä pitää yllä, mutta ruokailuajoista ei kannata pitää liian tiukasti kiinni. Vaikka olisikin tottunut syömään kello viideltä kunnon päivällisen, on hyvä ottaa huomioon oma nälän tunne, energiankulutus ja päiväohjelma. Jos nälkä iskee kahdelta, on parempi syödä jotain kuin kärvistellä viiteen asti. Jos päivän aikana on tullut kulutettua enemmän energiaa kuin yleensä, myös tarve ruokailuun on eri kuin tavanomaisena arkipäivänä. Toisinaan myös väsymys tai stressi voivat aiheuttaa nälän tunnetta, napostelun tarvetta tai ruokahaluttomuutta. On suositeltavaa kuunnella omaa kehoa ja syödä silloin kun on nälkä.

K-Citymarket Päiväranta
Päivärannantie 18, KUOPIO 
Puh. 010 537 9600
Avoinna ma–la 8–21, su 10–21
www.k-citymarket.fi

 

 

Saatat tykätä myös näistä jutuista