Mieli ja maha 

kylläiseksi

Teksti Digimag/Roosa Turpeinen Kuva Unsplash
Kiireisessä arjessa on helppo unohtaa kiinnittää huomiota siihen mitä syö ja kuinka syö. Tämä mindfulness-ruokailutekniikka auttaa korjaamaan suhdetta ruokaan ja syömiseen.

Tiedostavalla syömisellä tarkoitetaan huomion kiinnittämistä siihen mitä syödään ja millä tavalla.   Tavoitteena on saavuttaa kokonaisvaltainen nautinto ruoasta käyttämällä ruokaillessa kaikkia aisteja. Vaikka tiedostavassa syömisessä ei ole kyse kaloreiden laskemisesta, on sen todettu auttavan painon hallinnassa, sillä kun opitaan syömään tiedostavammin, ahmiminen ja ylensyöminen vähenee. 

TIEDOSTAVASSA SYÖMISESSÄ on tarkoitus oppia ymmärtämään miksi syöt. Kuuntele omaa kehoasi ja opi tunnistamaan oikea nälkä ärsykkeiden laukaisemasta turhan syömisen halusta.  Nälkää voi olla montaa eri tasoa: silmän, nenän tai kehon nälkää. Ajatuksettoman, turhan mässäilyn halun voi laukaista esimerkiksi stressi tai väsymys. Myös janon tunteen voi sekoittaa näläksi. Ennen kuin alkaa suin päin syödä, olisi hyvä pysähtyä pohtimaan, onko nälkä kehon tarvetta polttoaineelle, vai enneminkin jonkin ärsykkeen aiheuttama valheellinen näläntunne.  

Kun alat seuraavan kerran syödä, keskity vain ruokailutilanteeseen. Jätä pois kaikki ylimääräinen, kuten puhelin, työt tai televisio. Ylensyömisen välttämiseksi ja ruokailukokemuksen nautinnollisuuden maksimoimiseksi hidasta ruokailutahtia. Keho lähettää signaalin kylläisyydestään 20 minuuttia myöhässä, joten hitaampi syömistahti auttaa ennakoimaan hetkeä, jolloin keho viestii kylläisyydestä, ja välttämään ylensyönnin. Aterioimalla hitaammin voit myös keskittyä aistielämykseen paremmin. 

ARJEN KESKELLÄ tiedostava syöminen voi tuntua hankalalta ja aikaa vievältä. Tiedostavaa syömistä voi kuitenkin harjoittaa omaa arkea ja omia tarpeita mukaillen. Ruokailut kannattaa yrittää ajoittaa tiettyyn aikaan päivästä, mutta kehon tarpeita ei pidä unohtaa. Jos kehosi viestii sinulle oikeasta nälästä, ei kannata jäädä odottamaan monen tunnin päässä odottavaan ruokailuhetkeen. Vaikka tiedostavassa syömisessä kehotetaan keskittymään pelkästään ruokailuun, ei seurasta kannata silti kieltäytyä. Yhdessä ruokailtaessa voi ruoan huomioida ja aistia yhtä luonnollisesti kuin yksinkin. Maku-, haju- ja tunne-elämykset voi vaikka jakaa pöytäseurueen kesken.  

Toteutuessaan onnistuneesti tiedostava syöminen tasapainottaa ruokavaliota, ja tarkoituksena on kyetä syömään ilman huonoa omaatuntoa. Joskus tiedostavaan syömiseen voivat kuulua myös herkut, toisinaan taas terveellinen ja ekologisesti tuotettu ruoka. 

Lähteet: healthline.com, tikis.fi, mindful.org, teamsalamavaara.com, anetteplassa.fi

 

tiedostava syöminen
mindfulness

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva