Luomua ruokapöytään

TEKSTI NMT/heta jyrälä kuva kesko, PIXABAY
Luomu on tapa viljellä, tuottaa ja kasvattaa. Syitä suosia luomua on yhtä monta kuin kuluttajiakin – kyse voi olla niin omasta terveydestä kuin arvomaailmastakin.

Vuonna 2016 sekä ruuantuotanto että -kulutus luomuistuvat viime vuonna, kertoo Pro Luomun kokoama Luomu Suomessa 2016 -kooste. Maanviljelypinta-alasta luomun osuus nousi yli 10 prosenttiin. Päivittäistavarakaupan myynnistä noin kaksi prosenttia koostui luomutuotteista. Koosteen mukaan kanamunissa luomun markkinaosuus on reilulla 15 prosentilla kaikkein suurin.

K-CITYMARKET PÄIVÄRANNAN kauppias Pari Topparin mukaan heilläkin kanamunat ja maito valitaan entistä useammin luonnonmukaisena vaihtoehtona. Listan kärkisijaa piti viime vuonna Pirkka Luomu Reilun kaupan banaani. Yleensäkin hedelmät ja kasvikset valitaan herkästi luomutuotteina. Topparin kertoo, että päivittäistavarakauppojen valikoimista löytyy myös paljon tuotteita, jotka ovat luomua, vaikkei sitä erikseen mainostetakaan.

- Luomuruoan suosio kasvaa vakaasti koko ajan. Erilaisten erityisruokavalioiden suosio etenee harppauksittain ja luomu kulkee tasaisesti siinä rinnalla, sanoo Toppari.

LUOMUVILJELYSSÄ TUOTE tuotetaan niin, että tuotantoprosessista on mahdollisimman vähän haittaa ympäröivälle luonnolle ja ihmisille. Tuotteille löytyy EU-tasolla säädetyt sertifikaatit siitä, kuinka paljon kyseisessä tuotteessa saa olla käytetty vierasperäisiä aineita. Aina pyritään minimiin, joka vain riittää tuotteen onnistumiseen. Luomutuotannon periaatteena on ongelmien ennaltaehkäiseminen.

Luomueläimille mahdollistetaan lajille tyypillinen elämä ja käytös. Tämä tarkoittaa, että niillä on enemmän tilaa ja eläimet saavat ulkoilla halutessaan. Viljelyssä korostuu tasapaino luonnon ja tuotannon välillä.

KULUTTAJAT OVAT nykyään kiinnostuneempia siitä, mistä ruoka tulee ja kuinka se on tuotettu. Luomun suosiota selittää sen luotettavuus. Valvonta on tarkkaa vielä markkinoillakin: kauppojen ja ravintoloiden on pystyttävä todistamaan luomuna markkinoimansa tuotteen alkuperä sitä kysyttäessä. Jalostettu tuote on luomua, kun 95 prosenttia elintarvikkeen maatalousperäisistä ainesosista on tuotettu luonnonmukaisesti.

- Luomutuotteiden käyttäminen on aina valinta, joka halutaan tehdä nykyään entistä useammin. Valistuneet kuluttajat valitsevat luomua aina kuin se on mahdollista. Luomua ostavat ovat hinta- ja laatutietoisia, jotka arvostavat eettistä tuotantotapaa, Toppari sanoo.

Luomussa geenimuuntelu on kielletty ja lisä- ja säilöntäaineita käytetään huomattavasti vähemmän kuin normaalien tuotteiden tuotannossa. Luomussa sallitut lisäaineet ja tuotteiden värit koostuvat luonnonmukaisista, luonnossa muutenkin esiintyvistä aineksista. Myös torjunta-ainejäämiä on luomutuotteissa vähemmän.

- Luomutuotteita on välillä vaikea saada, jonka vuoksi hinta on tavallista korkeampi. Hinta kuitenkin korreloi laadun kanssa, jolloin luomutuotteen valitseminen on panostamista makuun, tuumaa Toppari.

 

K-Citymarket Päiväranta
Päivärannantie 18, KUOPIO 
Puh. 010 537 9600
Avoinna Ma-La 8-21, Su 10-21
www.k-citymarket.fi

 

 

Luomu
Luomutuote
ruoka
ruokapöytä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva