Lisää siemeniä
ruokavalioon

Teksti Digimag/Joona Paakkanen Kuvat Unsplash, Pixabay
Ravintoarvoiltaan rikkaat siemenet täydentävät terveellistä ruokavaliota. Valikoimasta löytyy herkullisia vaihtoehtoja jokaiseen makuun.

Siemenet ovat olleet osa ihmisen ruokavaliota kautta historian. Arkeologien suorittamat kasvinjäännöstutkimukset ovat paljasteet, että kivikautisessa Suomessa on käytetty ravinnoksi muun muassa lumpeen ja ulpukan siemeniä. Muinaisessa Meksikossa eläneet atsteekit puolestaan hyödynsivät nykyisinkin suosittujen chia-siementen lukemattomia terveyshyötyjä pitkien sotaretkiensä aikana. 

SIEMENILLE ON tilaa myös nykyihmisen elämässä. Niiden säännöllinen syöminen tuo tutkitusti lukuisia positiivisia vaikutuksia elimistöön. Ne vahvistavat terveyttä, nostavat mielialaa ja auttavat suojautumaan sairauksilta. Esimerkiksi hampunsiemen on todellinen superfood, joka sisältää runsaasti tärkeitä ravintoaineita, kuten hyvälaatuista rasvaa ja ihmiselle välttämättömiä omega-rasvahappoja. Korkean proteiinipitoisuutensa ansiosta sitä voi suositella myös aktiiviliikkujan ruokapöytään. Sen aminohappokoostumus on ylivoimainen muihin kasviproteiineihin verrattuna. 

Jo neoliittisella kaudella Suomeen saapuneen hampun viljely on ympäristöystävällistä. Se pärjää ilman tuholaisten torjunta-aineita ja vaatii vain vähän vettä kasvaakseen. Paikallisesti tuotetuista siemenistä valmistetut hamppusämpylät- tai pihvit ovat siten ekologista lähiruokaa parhaimmillaan. Herkkusuut saattavat innostua hampunsiemenistä valmistetusta jäätelöstä, jonka kyytipojaksi soveltuvat raikkaat marjat ja hedelmät. 

Pellavansiemen

Maailman vanhimpiin viljelykasveihin kuuluvan pellavan siemenet sisältävät runsaasti terveydelle hyödyllisiä ainesosia, kuten kuitua, kasviestrogeenia ja alfalinoleenihappoa. Niitä käytetään lääkkeenä muun muassa kolesterolin alentamiseen sekä vatsan toimintahäiriöihin. Siementen nauttimisessa kannattaa kuitenkin säilyttää kohtuus, sillä niiden sisältämä kadmium kertyy munuaisiin heikentäen niiden toimintakykyä. Säilytys huoneenlämmössä. 

Kurpitsansiemen

Mikäli kärsit raudanpuutteesta, ota kurpitsansiemen osaksi jokapäiväistä ruokavaliotasi. Lisäksi sitä voi suositella painonpudottajille, sillä raa’at siemenet ovat erinomainen kuidun ja proteiinin lähde. Ne täyttävät vatsan ja pitävät olon pitkään kylläisenä. Ennen nauttimista siemenet kannattaa liottaa vedessä, jolloin niiden maku muuttuu paremmaksi ja koostumus pehmeämmäksi. Säilytys tapahtuu kuivassa ja korkeintaan huoneenlämmössä.   

Chia-siemen

Minttukasveihin kuuluva chia kasvaa luonnonvaraisena Keski-Amerikassa. Sen tuottamat siemenet sisältävät tavattoman paljon terveellisiä ainesosia, kuten kalsiumia, magnesiumia ja antioksidantteja. Omega-3-rasvahappoja niissä on 8-kertainen määrä loheen verrattuna. Vegaanista ruokavaliota noudattaville chia-siemenistä valmistettu hyytelö on mainio korvike kananmunille. Säilytys kuivassa ja valolta suojattuna.

Pinjansiemen

Italialaiseen ruokakulttuuriin olennaisesti kuuluva pesto saa makunsa pinjansiemenistä. Ne ovat vaaleita, pienikokoisia siemeniä, jotka hienostuneen makunsa lisäksi omaavat runsaasti hyödyllisiä terveysvaikutuksia. Niissä on paljon proteiinia, antioksidantteja, hyvälaatuista rasvaa sekä erilaisia mineraaleja. Tiettyjen Kiinasta peräisin olevien lajikkeiden on raportoitu aiheuttaneen pinjasuuksi kutsuttua syndroomaa, joka aiheuttaa suuhun metallista makua jopa päivien ajaksi.

Auringonkukansiemen

Pähkinäisen makuinen auringonkukansiemen on todellinen terveyspommi. 100 grammaa siemeniä sisältää jopa 23 grammaa proteiinia, mikä on enemmän kuin kananmunassa. Lisäksi ne ovat erittäin kuitupitoisia ja sisältävät runsaasti terveydelle hyödyllisiä antioksidantteja. Mikäli haluat terveellisen vaihtoehdon makealle, kannattaa kokeilla hunajassa karamellisoituja auringonkukansiemeniä. Säilytys tapahtuu kuivassa ja huoneenlämmössä.

siemenet
vegaaninen
pellavansiemen
kurpitsansiemen
chia-siemen
pinjansiemen
auringonkukansiemen

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva