Kahvia 
pöytään

 

Teksti Digimag/Teemu Viemerö Kuva: Pixabay
Kahvi kuuluu arkeen ja juhlaan. Kermalla, maidolla, sokerilla tai ilman. Höyryävän kuuma ja aromaattinen kahvi on tärkeä osa suomalaisuutta ja näkyy kaikkialla arjessa. Kahvia nautitaan niin kotona kuin työelämässä –unohtamatta myös niitä elämän pieniä sekä tärkeimpiä juhlahetkiä.
Teetä rinnalle

TEE SAAPUI EUROOPPAAN 1600-luvulla - vasta hieman kahvin jälkeen. Suomessa teen juonti alkoi vasta Ruotsinvallan alla, joka on säilynyt nykypäiviin asti. Suomalaisessa teepöydässä nähdään yleensä mustaa teetä ja siitä jalostettuja makuteitä, mutta kulttuurina teet ovat varsin pieni ilmiö kahviin verrattuna. Muiden teelaatujen ohella myös valkoinen tee on tuttu näky kauppojen valikoimissa, kun taas harvinaisempaa ja kalliimpaa keltaista teetä löytää lähinnä vain erikoiskaupoista.

Suomalaiset ovat kansana kahvin suurkuluttajia. Meistä yli 90 prosenttia nauttivat kahvia, jonka vuosittainen kulutus on noin 50 miljoonaa kiloa. Tämä tarkoittaa, että suomalainen juokin keskimäärin 4–5 kupillista kahvia joka päivä. Pohjoismaisessa kahvin kulutuksessa ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset tulevat vasta suomalaisten jälkeen, ja väkilukuun nähden Suomessa  juodaan kahvia enemmän kuin missään muussa maassa. Suomi on myös ainoa maa, joka omaa lakisääteiset kahvitauot.

Yli 100 ihmistä työllistävän K-Citymarket Päivärannan kauppias Pasi Toppari näkee päivittäin työtekijöidensä ja asiakkaiden rakkauden kahvia kohtaan.
 – Kahvi kuuluu suomalaiseen kulttuuriin ja se näkyy suoraan jopa myyntiluvuissa. Myymme vuotuisesti kahvia reilusti yli miljoonan euron edestä, joka on noin viisi prosenttia kokonaismyynnistämme. Meilläkin töissä kuluu kahvia vähintään pari pannua päivässä ja muutama kahvinkeitin vuodessa, Toppari naurahtaa.

– Valikoimastamme löytyy lähes sata erilaista kahvipakettia – puhuttaessa pelkästään jauhetusta kahvista. Kun päälle lasketaan kaikki erilaiset papukahvit, murukahvit ja kahvijuomat, valikoima kasvaa vajaaseen kahteen sataan pakettiin. Kahvituotteita löytyy yhteensä noin kolmesataa erilaista tuotetta, joten jokaiselle löytyy jotain. Erilaisia tee- ja kaakaomerkkejä on myöskin valtava määrä, Toppari jatkaa.

VAALEA PAAHTOISET kahvit ovat suomalaisten ehdottomassa suosiossa, mutta ajan saatossa tummien paahtojen kuin myös erikoiskahvien kysyntä on noussut. Kaikesta huolimatta, erikoiskahvien myyntiluvut ovat varsin marginaalisia. Suosituimpien kahvien sijaa jakavat vaalea paahto noin 80 prosentin osuudella ja tummat paahdot noin 20 prosentin osuudella. Toinen vahvistunut trendi ovat espressopohjaiset juomat ja kylmäuutetut kahvit. Laitteiden osalta päätään ovat nostaneet espressokeittimet ja kapselikoneet. 

– Ajat ovat muuttaneet kahvinjuojien ja -keittäjien tottumuksia, joka on ollut mielenkiintoista seurata. Ennen ongelmana oli, että hyllyihin jäi valtavasti tyhjää, koska kahvipaketit kannatti myydä suoraan lavoilta. Ne elävät yhä omaa elämäänsä, kun taas nykyisin hyllyt ovat täyttyneet laajasta kirjosta kahvituotteita. Valikoima on kasvanut käsittämättömän suureksi.

NYKYPÄIVÄNÄ KULUTTAJAT ovat yhä enemmässä määrin heränneet ruoan ja juoman eettisiin kysymyksiin. Kahvi on yksi valvotuimmista vientituotteista, ja sitä valvoo Kansainvälinen Kahvi Organisaatio (ICO), jonka jäseniin kuuluvat kaikki raakakahvia tuottavat ja myyvät maat. 

Vastuullisuus on tärkeä osa kahvialaa, ja siihen kuuluvat kolme vastuualuetta. Taloudellisella  vastuulla tuotetaan yhteiskunnalle taloudellista hyvinvointia. Ympäristövastuullisella tuotannolla suojellaan luontoa sekä käytetään luonnonvaroja tehokkaasti sekä säästeliäästi. Sosiaalisella vastuulla suojellaan puolestaan kahvialan henkilöstön hyvinvointia ja osaamista sekä kunnioitetaan ihmisoikeuksia. Jotta kuluttaja tietää yritysten vastuullisuuden kahvin tuotannossa, kahveja merkitään useilla eri vastuullisuussertifikaateilla, joista tunnetuimmat ovat UTZ Certified- ja Reilu Kauppa -sertifikaatit.

– Kuluttajalle itselleen jää luonnollisesti aina valinnan vastuu siitä minkälaista kahvia he haluavat ostaa, mutta vastuullisuussertifikaatteja löytyy yllättävän monesta paketista, kuten esimerkiksi Pirkka-tuotteista. Sertifioitujakin kahveja voidaan siis myydä kuluttajille järkevän edullisen hintaan, Toppari täsmentää.

K-Citymarket Päiväranta
Päivärannantie 18, KUOPIO 
Puh. 010 537 9600
Avoinna ma–la 8–21, su 10–21
www.k-citymarket.fi

 

Saatat tykätä myös näistä jutuista