Juomien
valttina

arktisuus

Text Digimag/Heta Jyrälä, Photo Lignell & Piispanen
Suomi100-juhlavuoden kunniaksi kehitetty tillivodka hurmaa kansainvälisesti. Laadukkaat tuotteet seisovat omillaan jaloillaan ja ne myydään tarinoiden voimin.
Arctic pleasures of refreshments

Lignell & Piispanen is a producer of alcoholic beverages based in Kuopio. The company invests into quality in all their products. All vodkas and liqueurs use the purest Finnish water. Only fresh and dried herbs, as well as Finnish handpicked berries, such as bilberries, cloudberries and sea buckthorn berries, are used for flavor.

In 2017 the company took part in the esteemed Wine & Spirit Competition, where Gustav Dill vodka won a gold medal. Vodka is smooth and its flavors are well-balanced. Real dill is used for seasoning and this integrates the flavor in the best possible way into the final product. Vodka fits well into different kinds of cocktails, schnapps and with salmon or other seafoods.

The traditional company was founded in 1872. Its premium products can be found under the Gustav umbrella brand and are named after the historical leader of the company, Gustaf Emanuel Ranin. Gustav products can be found in 15 countries in addition to Finland. New territorial conquests are planned all the time and next up are Peru and South Africa.

LIGNELL & PIISPANEN IN A NUTSHELL

Founded in 1872
Personnel 23
Net sales of 5 million
Brands Gustav, Pople, Marskin Ryyppy, Hienoa Cognac
Export Countries South Korea, Hong Kong, Singapore, Macao, China, Kazakhstan, Russia, Estonia, Latvia, Lithuania, Germany, Sweden, Norway, United Kingdom and Canada.

Puoli vuosikymmentä sitten ginit toivat alkoholijuomien toimialalle todellisen vientibuumin, joka samalla myös muutti juomakulttuuria. Kaatojuomat muuttuvat erilaisten brändien pulloiksi, joista cocktailiin valitaan juuri tietyn brändin juomaa. Näiden luksusbrändien joukossa on myös kuopiolainen Lignell & Piispanen. Persoonalliset, laadukkaat pullot juomineen löytyvätkin jopa 15 maan trendikkäimpien cocktailbaarien hyllyistä.

Yritys siirtyi kansainvälisille markkinoille kymmenisen vuotta sitten. Ulkomaille tuotannosta menee tällä hetkellä merkittävä osa. Kasvunnälkäinen toimija tarvitsee Suomea isommat markkinat. Tuoreen vientipäällikkö Slava Arionin mukaan ginijunan sijaan vientistrategiassa keskitytään lähinnä vodkiin sekä likööreihin.

– Tasapainoiset juomat ovat pehmeän makuisia, ja ne voittavat käytännössä kaikki makutestit. Esimerkiksi suositun tillivodkan tilauspannussa on mukana aitoja yrttejä, jolloin maku integroituu juomaan paremmin, kertoo Arion.

Laadukkaat juomat on noteerattu myös ulkomailla. Viime vuoden osallistuminen arvostettuun International Wine & Spirit Competition -kilpailuun poiki kultaisen palkinnon sekä runsaasti yhteydenottoja ulkomailta. Viimeisimmäksi Arion kertoo tavanneensa Israelin edustajan, joka on kiinnostunut Gustav Dill -tillivodkan jälleenmyynnistä.

– Tilli on suhteellisen tuttu maku joka puolella maailmaa. Drinkeissä tillivodkaan on helppo yhdistellä paikallisia makuja, Arion kertoo.

Maustettujen vodkien tai liköörien marjat ovat puolestaan tuntemattomampia varsinkin kaukomailla. Mustikka selitetään visuaalisuuden avulla, jolloin maistaja viedään mielikuvien avulla suoraan puhtaaseen ja hiljaiseen suomalaiseen metsään. Mielikuvamatkan jälkeen marjan maku avautuu paremmin.

– Tarinallisuuden avulla vastaanottaja kykenee ymmärtämään mitä ovat suomalaisuus, arktisuus, pohjoiset marjat tai puhtaat metsät. Myös käsin poimitut marjat ovat merkki laadukkaista tuotteista, jotka seisovat vahvasti omilla jaloillaan, Arion kertoo ylpeänä.

 

ARIONIN VINKIT VIENTIIN

  1. Kehitä tuote, johon oikeasti uskot.
  2. Panosta laatuun. Suomi on kallis maa, joten ulkomailla tuotteet ovat premium-laatua.
  3. Ole avoin erilaisille kulttuureille: ymmärrä ja kunnioita kaikkia.
  4. Ystävysty ennen kaupan tekoa. Tämä pätee varsinkin Aasiassa, jossa hienotunteisuus korostuu.
  5. Tapaa ihmisiä kasvokkain. Kylmäsoitto ei toimi, joten pyydä ihmisiä esittelemään sinut muille sekä käy aktiivisesti erilaisissa tapahtumissa, syömässä ja afterworkeilla.

 

Lignell & Piispanen
Siikaranta 20, Kuopio
info@lignellpiispanen.fi
www.lignellpiispanen.f

kuopio
pohjois-savo
Lignell&Piispanen
Gustav Dill
vienti
Bisnes

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva