Helli aivoja oikeanlaisella ruoalla

Helli aivoja 

oikeanlaisella
ruoalla

Teksti: Digimag/Emilia Jormakka Kuva: shutterstock
Mindfood on nimensä mukaisesti aivoruokaa ja tekee aivoillemme erityisen hyvää.
8 aivojen tehoravitsijaa

Kuituja täysjyvistä.

Tyydyttymättömiä rasvoja kasviöljyistä, kuten oliivi- ja rypsiöljystä.

B- ja E-vitamiineja sekä antioksidantteja ja proteiinia pähkinöistä, ja siemenistä.

Antioksidantteja ja vitamiineja hedelmistä, kuten banaanista, appelsiineista ja avokadosta.

Kasviproteiinia pavuista ja herneistä. 

Vitamiineja ja flavonoideja marjoista.

Kuituja ja vitamiineja kasviksista, esimerkiksi kaaleista, pinaatista, tomaatista ja paprikasta.

Omega-3- rasvahappoja kalasta, kuten lohesta, kirjolohesta, silakasta, ahvenesta, särjestä, muikusta ja hauesta.

Aivoterveyden edistäminen mindfoodin avulla auttaa säilyttämään mielemme kirkkaana ja toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään. Lisäksi aivoruoka ehkäisee useita sairauksia, kuten Alzheimerin tautia. Mindfood ei onneksi ole ihmeruokaa, vaan sen nauttiminen onnistuu tutuilla raaka-aineilla. välttelemällä terveydelle yleisesti haitallisia aineita, kuten kovia rasvoja, suolaa, sokeria ja alkoholia.

Hyviksi proteiinin lähteiksi sopivat kana, kala ja palkokasvit. Proteiinia tarvitaan esimerkiksi tiedonkäsittelyyn, aloitekykyyn ja motivaatioon vaikuttavien välittäjäaineiden rakennukseen. Näitä välittäjäaineita ovat esimerkiksi serotoniini, dopamiini ja oksitosiini.

AIVOT KOOSTUVAT enimmäkseen rasvasta, joten ravinnosta saatavien hyvien rasvojen kuten omega-3-rasvahappojen merkitys on suuri. Korvaamalla tyydyttyneet rasvat esimerkiksi kalasta ja kasvirasvoista saatavilla tyydyttyneillä rasvoilla voi muistin parantaminen olla mahdollista myöhemmälläkin aikuisiällä.

Hellimällä suolistoa hellit myös aivojasi. Jopa yli puolet mielialoihin vaikuttavien aivojen välittäjäaineista valmistuu suolistossa. Itsensä voi siis kirjaimellisesti syödä tyytyväiseksi. Hyvinvoivat suolistobakteerit hyrräävät kehoosi serotoniinin kaltaisia hyvää oloa tuottavia välittäjäaineita. Liiallinen sokerien ja kovien rasvojen kyllästämä ruokavalio on taas yhdistetty masennukseen ja ahdistukseen. Suoliston bakteerit pitävät kuitupitoisista kasviksista kuten pinaatista ja kaalista sekä maitohappokäyneistä tuotteista, kuten juureen tehdyistä leivistä ja luonnonjogurteista.

AIVOYSTÄVÄLLISIIN HERKUTTELUHETKIIN sopii mainiosti tumma suklaa, pähkinät sekä marjat. Pähkinästä jopa puolet on hyvälaatuista rasvaa, ja niiden sisältämä E-vitamiinit ja antioksidantit hidastavat aivojen hermosoluja ikääntymistä ja suojaavat näin dementialta ja Alzheimerin taudilta. Marjojen flavonoidit puolestaan auttavat ajatusta luistamaan kirkkaammin suojaamalla hermoyhteyksiä kehossa syntyviltä reaktiivisilta happiyhdisteiltä. 

Lähteet: Aivoliitto, Aivovammaliitto

mindfood
mielenruoka
aivot
ravinto
ruoka
terveys
hyvinvointi
terveellinen

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva