Hallitse himosi

Hallitse himosi

Teksti: Digimag/Heta Jyrälä Kuva: Pixabay
Herkuttelu on ok, mutta liialliset ruokahimot saadaan haltuun ruokarytmillä.
Vinkkejä
  • Jos unohdat syödä, kokeile laittaa hälytys ruoka-ajan kohdalle.
  • Juominen on usein helpompaa kuin syöminen: tee kasviksista smoothie, jos niiden syöminen meinaa muuten jäädä.
  • Lisää ruokavalioon hyviä rasvoja, siemeniä ja vaikkapa maapähkinävoita saadaksesi lisää energiaa.
  • Kokeile pitää ruokapäiväkirjaa selvittääksesi mitä ja miten syöt.
  • Muista myös herkutella ja nauttia ruuasta!

Jatkuvasta napostelusta, syömisen unohtamisesta tai nuutuneesta olotilasta voi päästä eroon kiinnittämällä huomiota ruokarytmiin. Useimmille aikuisille sopii suositeltu kolmen pääaterian ja parin välipalan tahti. Ruokailujen välissä on hyvä olla noin 3–4 tuntia. 

Sopivalla tauotuksella jaksaminen kohenee ja aineenvaihdunta saa rullata rauhassa. Jatkuvalla napostelulla keho menee tilaan, jossa insuliini ei ehdi imeytyä. Taukoja tarvitaan insuliinitason laskemiseen. Taukojen aikana elimistö alkaa käyttää myös rasvavarastoja energiaksi.

Makeanhimo, napostelu ja ahmiminen helpottavat, kun syö säännöllisesti tavallista kotiruokaa. Usein myös painonhallinta helpottuu, kun ruokarytmi on kunnossa. Myös hampaat kiittävät, kun päivän aikana syödään korkeintaan kuusi kertaa.

AAMIAINEN ON päivän tärkein ateria – sanotaan. Päivän ensimmäisen ruuan avulla täydennetään yön aikana kulutetut 
energiavarastot. Aina aamupala ei kuinkaan maistu, mutta silloinkin kannattaa yrittää syödä esimerkiksi pieni välipala, jotta nälkä ei kasva lounaaseen mennessä liian suureksi. Jo vaikkapa yhdellä banaanilla pääsee pitkälle. Jos taas aamulla on tosi kova nälkä, voi silloin syödä vaikka edellispäivän ruuan loput. Kaurapuurolla ei tarvitse elää.

Lounaalla tankataan energiaa iltapäivää varten. Lounaalla kannattaa kiinnittää huomiota sopivaan annoskokoon. Liian kevyt syöminen kostautuu monesti myöhemmin ahmimisella tai herkkuhimolla. Sopivana annoskokona voi pitää sellaista, millä tietää pärjäävänsä hyvin seuraavaan ruokailuun asti eli noin kolmen tunnin ajan. Sitten nälkä saakin jo vähän kolkutella. 

Välipala kannattaa syödä noin kolmen tunnin päästä lounaasta, jotta jaksaa hyvin päivälliseen saakka. Jos päivälliseen on vielä runsaasti aikaa, voi hyvin syödä myös toisen välipalan. Päivällisellä nautitaan sitten päivän toinen lämmin ateria. 

Iltapala valmistaa kehon yöunille. Liian raskasta ruokaa kannattaa kuitenkin välttää, sillä se saattaa heikentää unenlaatua. Paras aika iltapalalle on pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Iltapalana voi syödä vaikkapa leivän, jukurttia tai kaurapuuroa. 

Jokaiselle sopiva ruokarytmi on kuitenkin omanlaisensa. Itselleen sopivan ruokarytmin löytää kuulostelemalla omaa oloa ja virkeyttä. Jos olo on virkeä ja nälän taso tai herkkuhimo ei ylly missään vaiheessa mahdottomaksi, ruokarytmi on luultavasti kohdallaan.

aamiainen
aamupala
lounas
päivällinen
illallinen
iltapala
ruoka
syötävä
napostelu
ruokarytmi
Herkut

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva