FODMAP-
ruokavalio
pähkinän-
kuoressa

Teksti Digimag/Marjut Perälä Kuva Shutterstock
Herkkävatsaisuudesta, esimerkiksi turvotuksesta, ilmavaivoista ja ripulista, kärsivä voi löytää helpotusta FODMAP-ruokavaliosta.
Vältä näitä

FODMAP-ryhmiä ja esimerkkejä elintarvikkeista, joiden saantia pyritään rajoittamaan ruokavaliossa:

Laktoosi eli maitosokeri

  • Muun muassa maito, jogurtti, piimä, jäätelö ja kypsyttämättömät juustot.

Sokerialkoholit eli polyolit

  • Muun muassa sorbitoli, mannitoli, maltitoli, isomalti ja ksylitoli, joita käytetään makeutusaineena sokerittomissa pastilleissa sekä purukumeissa. 
  • Myös esimerkiksi omenoissa, päärynöissä ja kivellisissä hedelmissä on sokerialkoholeja.

Galakto-oligosakkarit

  • Palkokasvit, kuten pavut, herneet ja linssit.

Ylimääräfruktoosi (fruktoosia on ylimäärin glukoosiin nähden)

  • Hunaja ja hedelmäsokeri sellaisenaan.
  • Omena, päärynä, mango ja vesimeloni.

Fruktaanit

  • Ruis, vehnä ja ohra sekä näistä valmistetut tuotteet.
  • Sipulit, punajuuri, persikka ja vesimeloni.
  • Tuotteet, joihin on lisätty esimerkiksi inuliinia tai frukto-oligosakkarideja kuitulisäksi, esimerkiksi monet ruoansulatusjogurtit.

Tuoreehko ruokavalio perustuu niin kutsuttujen FODMAP-hiilihydraattien saannin rajoittamiseen.

FODMAP-yhdisteet (Fermentable Oligo-, Di-, and Monosaccharides and Polyols) ovat huonosti imeytyviä hiilihydraattiyhdisteitä. Näitä yhdisteitä ovat fruktaanit, galakto-oligosakkaridit, sokerialkoholit, ylimääräfruktoosi sekä laktoosi. FODMAP-yhdisteet eivät normaalista ruoasta poiketen ehdi imeytyä ohutsuolessa, joten ne kulkeutuvat paksusuoleen, jossa ne saattavat aiheuttaa herkkävatsaisille suolisto-oireita, kuten ripulia, ilmavaivoja, turvotusta sekä suoliston venymisestä aiheutuvaa kipua.

RUOKAVALIOTA ALOITELLESSA voi aluksi rajoittaa kaikkia FODMAP-yhdisteitä sisältäviä ruokia, mutta 4-6 viikon kokeilun jälkeen on hyvä testata FODMAP-ryhmä kerrallaan, miten niitä sietää. On erittäin suositeltavaa suunnitella ruokavalio yhdessä ravitsemusterapeutin kanssa. Tällöin voidaan paremmin taata ravintoaineiden osalta riittävän monipuolinen ruokavalio sekä huomioida erilaiset ruokarajoitukset, kuten allergiat. 

Huomioitavaa on kuitenkin, että FODMAP-yhdisteet ovat usealla tavalla hyödyllisiä terveydelle. Ne muun muassa osallistuvat verensokeritasapainon säätelyyn, ruokkivat suolistobakteereja ja voivat edesauttaa suoliston toimintaa. Mikäli ei kärsi erityisesti vatsavaivoista, ei näiden yhdisteiden välttelyyn ole perusteita. Myöskään herkkävatsaisilta FODMAP-yhdisteitä ei karsita kokonaan, vaan niiden saantia säädellään.

Lukusuositus ruokavaliosta kiinnostuneille: Putkonen, Leena: Superhyvää suolistolle! Herkkävatsaisen elämä kuntoon (2016).

Lähteet: Putkonen, Leena: Superhyvää suolistolle! Herkkävatsaisen elämä kuntoon (2016).

FODMAP
ruokavalio
foodmap
erikoisruokavalio
laktoosi
gluteeniton
vilja
sokeri
hedelmä
maito

Muita saman alan yrityksiä

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva