Luontomatkailusta
matkailuvaltti:

VisitSavo

Teksti: Jarmo Seppälä Kuvat: VisitSavo
Niin sanotun Kansallisveden alueella on useita perinteisiä ja tunnettuja, luontoon perustuvia matkailukohteita ja -palveluja. Internetsivusto VisitSavo tulee olemaan uusi kanava, josta aukeaa tie luontopalveluiden ääreen.

Lohimaan koski- ja majoituspaketit Tervossa sekä Rautalampi tunnetaan islanninhevosvaelluksistaan. Alueelle kehitetään uusia palvelukokonaisuuksia metsästykseen, ”pärinään ja hurinaan” sekä vesistöön ja leirikoulutoimintaan liittyen.

- Suonenjoen Mansikkakarnevaalit, Reiska MM -tapahtuma Vesannolla, Pielaveden Muikkuvestivaalit, Rautalammin Pestuumarkkinat ja Keitele-päivät ovat tunnettuja tapahtumia, projektipäällikkö Tarja Kekäläinen mainitsee.

- Uusia tapahtumia ovat mm. Elo-Fest Säviällä ja Lohimaan Luontomessut. Hankkeen kautta organisoidaan kesällä 2015 Suonenjoella pidettävän Jokamiesluokan SM -kisojen majoitusmyynti.

LUONTOMATKAILUN ELINVOIMAHANKKEESSA kehitetään luontoaktiviteetteihin perustuvia matkailupalveluja. Tarkoituksena on päivittää nykyiset tuotteet sähköisesti myytävään muotoon ja tuotteistaa uusia palveluja.

- Kehittämishanke alkoi huhtikuussa ja jatkuu vuoden 2015 kesäkuun loppuun. Tuotteistamme matkailupalveluja,
kehitämme niiden markkinointia ja autamme alueen omien jakelukanavien järjestämistä. Alueen matkailullista imagoa kohennetaan ja yhteistyötä tiivistetään, Kekäläinen esittelee.

Matkailupalveluiden tuotekehitykseen ja tuotteistamiseen liittyy sähköisen jakelukanavan luominen. Sähköinen markkinointi ja myynti ohjataan jatkossa VisitSavo-nimen alle, jota käytetään jo nyt Facebookissa. Tavoitteena on yrittäjävetoisen myyntipalvelun käynnistäminen alueelle hankkeen aikana. Kekäläinen kertoo, että jokaisen kunnan alueelta mukaan lähteneille yrityksille päivitetään nykyiset tuotteet sähköisesti myytävään muotoon ja tuotteistetaan uusia palveluja. Aluksi keskitytään määrän sijasta laatuun ja yhteisen markkinointi- ja myyntikonseptin rakentamiseen.

- Alueen matkailuyritysten markkinointiin ja myyntiin haetaan uusia jakelukanavia. Näin myyntiin saadaan lisää ammattimaisuutta ja tehokkuutta. Tavoitteena on alueen matkailullinen kehittyminen ja liikevaihdon kasvu yrityksissä, pienten palveluyritysten synty
ja sitä kautta myös uudet työpaikat.

UUSIA TUOTTEISTETTAVIA  kokonaisuuksia ovat Etelä-Konneveden kansallispuiston ympärille rakentuvat ohjelmapalvelut sekä vesistömatkailuun liittyvät tuotteet, kuten moottoriveneily, risteilyt, melonta ja erilaiset soututuotteet.

Myös luovan alan osaajien tarjontaa liitetään hankkeen toimesta matkailutuotteisiin. Lisäksi puutarhat, yrtit ja luonnossa tapahtuva vapaaehtoistyö ovat hankkeen listoilla.

Koskikalastus ja sen tuotteistaminen kansainvälisille asiakkaille sekä kalastus eri muodoissaan, esimerkiksi vetouistelu järvillä, ovat alueen vahvuuksia. Lisäksi vihreitä arvoja hyödynnetään esimerkiksi tuotteistamalla metsäluontoa retkikäyttöön.

”Pärinä ja hurina” -osastoon kuuluvat sisäkarting-toiminta sekä Winter Driving Experience talviajoharjoittelurata antavat mahdollisuuksia uusien palvelukokonaisuuksien kehittämiseen. Tässä hankkeessa luontomatkailuun suhtaudutaan avarakatseisesti. Tavoitteena on alueen palvelujen aito kehittyminen ja asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen.

Hankkeen hallinnoijana ja toteuttajana toimii Sisä-Savon seutuyhtymä. Hankkeeseen osallistuvat Suonenjoen kaupunki, Keiteleen, Pielaveden, Rautalammin, Tervon ja Vesannon kunnat sekä alueen yrityksiä.

Hankkeen kokonaisbudjetti 206 000 euroa ja sen rahoittaa Pohjois-Savon Liitto.

visitsavo
matkailu

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva