Järvi-Suomi
panostaa
matkailuun

 

teksti digimag/teemu viemerö kuvat hannu salovaara, pixabay
Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Pohjois-Karjala tekevät yhteistyötä matkailun kasvattamiseksi maakunnissaan. Matkailumarkkinointihanke sai alkunsa neljän maakunnan yhteisestä tahtotilasta kehittää Järvi-Suomen kansainvälistä matkailua ja hakea kasvua pääosin Kiinasta.

Järvi-Suomen maakunnat ovat nähneet suuren potentiaalin kasvaa matkailutoimialalla. Itäsuomalaiset maakunnat pyrkivätkin saamaan itseään näkyville kansainvälisillä markkinoilla, etupäässä Kiinassa, mutta myös Venäjällä ja Euroopassa.

Maakunnat haluavat näyttäytyä yhtenäisenä, isona järvi- ja luontoalueena, jolla on paljon matkailullista merkitystä. Lakeland-alueeksi kutsuttavalla Järvi-Suomella on paljon potentiaalia kasvaa Lapin kaltaiseksi merkittäväksi kansalliseksi matkailualueeksi.

‒ Pääkärkenä näemme luonnon ja luontomatkailun kehittämisen ja sen tuotteistamisen. Kehittämistyöhön liittyy vahvasti Visit Finlandin kanssa tehtävä yhteistyö. Maakunnat rahoittavat Lakeland-toimenpiteitä eri tavoin, joista yksi keino rahoittaa kehittämistyötä on, esimerkiksi EU-hankerahoituksella. Alueilla on useita hankkeita käynnissä tässä yhteydessä, Pohjois-Savon liiton EU-hankekoordinaattori Kari Tarkiainen kertoo.

‒ Kaikki on lähtenyt liikkeelle siitä, että saisimme myös Itä-Suomen matkailutarjonnan näkyville Lapin tavoin. Se edellyttää laajaa yhteistyötä, yhteistä näkemystä asiassa, hyviä tuotteita ja yrityksiä, joilla on tarjota tuotteita markkinoille, Tarkiainen jatkaa.

‒ Lakeland on Järvi-Suomen alueen yhteinen markkinointikonsepti, jossa Kuopio on vahvasti mukana omalla Kuopio-Tahko-brändillään. Ystävyyskaupunki Shanghai-Pudongin kanssa syys-lokakuussa tehtyjen vastavuoroisten vierailujen yhteydessä matkailuteema oli vahvasti esillä, ja Kuopion ja Pohjois-Savon liiton strategioissa matkailun edistäminen nähdään tärkeänä elinvoimahankkeena, kommentoi Kuopion kaupunginhallituksen puheenjohtaja Antti Kivelä.

Neljä maakuntaa ovat sitoutuneet yhdessä Visit Finlandin kanssa arvoltaan 400 000 euron yhteismarkkinointiin. Hanke toteutetaan kuntien omistaman, konsultointi- ja kehittämispalveluita tarjoavan Kehitysyhtiö SavoGrown kautta. Hanke jatkuu vuoden 2018 loppuun ja sen kokonaisbudjetti on noin 290 000 euroa. Rahoitus tulee Pohjois-Savon liitosta.

‒ Kiinan talous on ollut vahvassa kasvussa ja luonnollisesti maan valtava väestömäärä tarjoaa paljon mahdollisuuksia hakea kasvua juuri Kiinasta. Järvi-Suomea ei vielä kovin hyvin tunneta Kiinassa, joten yhteisen markkinoinnin avulla halutaan edistää kohteen tunnettuutta ja houkuttelevuutta, SavoGrown projektipäällikko Laura Vilander kertoo.

‒ Kiinalaisia kiinnostavat muun muassa Suomen koulutusjärjestelmä, ja siihen tutustuminen on yksi syy erilaisille koululais-, opiskelija- ja opettajaryhmille matkustaa Suomeen. Alue tarjoaa myös hyviä mahdollisuuksia perehtyä talviurheiluun. Konkreettisiin tuloksiin tarvitaan laaja-alaista yhteistyötä täällä paikallisten toimijoiden keskuudessa. Palvelut pitää koota yhteen pakettiin. Uusia liiketoimintamahdollisuuksia avautuu oppaille, majoittajille ja ohjelmapalveluiden tuottajille unohtamatta ravintoloita ja kauppoja. Yhteistyöhön toivotaan mukaan myös kouluja ja paikallisyhteisöjä, sillä ryhmät vierailevat mielellään esimerkiksi kouluissa, Vilander jatkaa.

‒ Kiinalaiset ja yleensä myös muut kansallisuudet pitävät puhtaasta ja kauniista luonnostamme. Se tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia luontoelämyksiin, kalastukseen, vaeltamiseen, pyöräilyyn, tapahtumiin, kulttuurielämyksiin, liikuntaan ja hyvinvointimatkailuun. Majoitusmahdollisuuksiakin on paljon. Kansainvälistyminen, kiinalaiset matkailijat ja muut kansallisuudet ovat matkailun kasvun mahdollistajia. Odotusarvoja matkailun vahvaan kasvuun on paljon. Nyt yhteistyössä vaikuttaa olevan pirteä ote ja tekemisen meininki, Tarkiainen kommentoi.

30 vuotta matkailua tutkinut, Kiinasta Suomeen saapunut professori Zhang Guangrui kävi luennoimassa menneenä lokakuuna Kuopiossa Lakeland-matkailuseminaarissa kertomassa kiinalaisten ulkomaanmatkailusta sekä ajatuksia Suomesta kiinalaisten matkailijoiden kohdemaana.

‒ Kiinan lähtevän matkailun markkinat kasvavat päivä päivältä, monia miljoonia ihmisiä matkustaa useisiin eri maihin. Tällä hetkellä kiinalaiset eivät tiedä paljoa Suomesta ja suomalaisista kaupungeista, kuten Kuopiosta. Kiina on loistava markkina Suomelle, mutta Suomen tulee markkinoida maataan hyvin voittaakseen kasvumarkkinat – mitä nopeammin, sen parempi. Omien Suomen vierailujeni perusteella, uskon Suomen olevan kiinalaisille todella puoleensavetävä matkustuskohde ajan saatossa. Kauniin luonnon, rikkaan kulttuurin, täydellisen infrastruktuurin ja ystävällisten ihmisten johdosta maahan virtaa kiinalaisia matkailijoita, kun he saavat tietää Suomesta enemmän.

Kerronkin aina ystävilleni, että Suomi ei ole kaukana Finnairin ansiosta. Suomalaiset eivät ehkä hymyile paljon, mutta he ovat todella lämmintä kansaa. Kannustan Suomea tarttumaan tilaisuuteen, Guangrui kertoo.

 

kuopio
Kiina
Panorama

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva