Pohjoismaista 
kestävää

designia

Teksti Digimag/Heta Jyrälä Kuva Bella-Veneet Oy
Venealalla kansainvälistyminen on käytännössä elinehto, sillä tuotekehityskustannukset ovat niin suuria. Suomen ja Pohjoismaiden johtavan venevalmistajan menestystarina on kovan työn tulos.
Dynaamisia ajonautintoja

Jatkuva tuotekehitystyö on varmistanut sen, että veneistä löytyy aina huippuomaisuudet ja koukuttavin design. Jokainen yksityiskohta on suunniteltu huolella parantamaan veneen käytettävyyttä ja ominaisuuksia. 

– Suunnittelun keskiössä on aina veneilijä. Tarkoituksenmukaiset ja viimeistellyt yksityiskohdat tekevät veneilystä hauskaa, taloudellista ja turvallista, kertoo Raimo Sonninen. Näin innovatiivisten ratkaisujen vanavedessä syntyi nykyinen venemallisto, joka on sekä dynaaminen että turvallinen. 

Runkoratkaisuja on useaan makuun. Bella on kerskailematon yleisvene, joka on mukava ja turvallinen. Flipperin sielu on nopeissa veneissä, ja siitä löytyy huikeat ajo-ominaisuudet. Konservatiivisempi Aquador tarjoaa laatua, tilaa ja asuttavuutta. Malliston uusin tulokas on alumiininen Falcon, joka soveltuu niin mökkiveneeksi, kalastukseen kuin tavaroiden kuljettamiseen ja vesihiihtoon. 

Tuotekehityksestä on vastannut viime vuodet norjalainen huippusuunnittelija Espen Thorup Design, jonka kädenjälki näkyy raikkaina malliuudistuksina. Perheen uusin tulokas Falcon on kuitenkin suunniteltu täysin kotimaisin voimin.

 

Kuopiolaisen Bella-Veneet Oy:n tarina lähti liikkeelle autotallista ja pikkupojan harrastuksista. Yrityksen perustaja Raimo Sonnista kiehtoivat kaikki, millä pääsi lujaa. Vesielementin kiehtoessa syntyi innostus päästä vesille. Haave toteutui nopeasti 12-vuotiaana itse tehdyn kanootin ja kilpaveneilyn myötävirrassa. Sonninen rakensi ensin autotallissaan kilpaveneitä. Yhden kilpaveneen myymisestä hän sai maksuksi lasikuituveneen muotit ja näin yrityksen tarina sai alkunsa vuonna 1970.

‒ Minulla oli monia oppi-isiä, joiden avulla päädyin lopulta tekemään lasikuituveneitä. Yritys perustettiin vuonna 1970 ja vuonna 1977 lähtivät jo ensimmäiset veneet vientiin. Totesin jo hyvin varhain, että pelkät kotimaan markkinat eivät riitä kattamaan tuotekehityskustannuksia, Sonninen avaa.

LASIKUITUVENEET OLIVAT yrityksen alkuaikoina markkinoilla uusi juttu. Niitä oli halvempi valmistaa ja helpompi hoitaa. Kuluttajat innostuivat hyvästä hinta-laatusuhteesta. Inspiraatiota uusiin mallistoihin Sonninen haki vierailemalla alan messuilla sekä eri venetehtailla ahkerasti pitkin maailmaa.

Ensimmäisenä veneitä vietiin Ruotsiin 70-luvulla ja seuraavana vuosikymmenenä Saksaan. Sonninen oli opiskellut koulussa pitkän saksan ja käynyt maassa myös opiskelijavaihdossa. Kielitaidosta oli etua potentiaalisia yhteistyökumppaneita tavatessa.

‒ Yrittäjänä on pitänyt olla riittävän rohkea ja mennä tapaamaan suoraan päälliköitä. Ensin myin Ruotsissa veneitä 1977, sitten Norjassa ja minkä jälkeen solmittiin saksalaisia suhteita. Vuonna 1986 kiersin Italiassa hakemassa oppia tärkeimmiltä venetehtailta. Samalla pääsin kilpaveneidolini Renato Molinarin puheille. Hänestä tuli sittemmin Bellan Falcon-veneen suunnittelija, kertoo Sonninen.

Nykyisin liikevaihdosta 80 prosenttia tulee viennistä. Jälleenmyyntiä on 25 eri maassa, joista tärkeimpiä ovat Pohjoismaat, erityisesti Ruotsi, sekä Keski-Euroopan maat. Kaukaisimmat maat ovat Kiina ja Grönlanti. Yhteensä kaikkia veneitä on vuosin varrella valmistettu lähes 100 000 kappaletta.

‒ Eri maihin menevissä veneissä on hyvin pieniä eroja. Esimerkiksi Grönlannin veneisiin tehdään yksi ylimääräinen lasikuitukerros, jotta se kestää paremmin jäätyvissä vesissä, Sonninen selvittää.

Sonnisen mukaan tärkeintä on yllättää asiakas, tunnistaa heidän tarpeensa ja tehdä niitä vastaavia tuotteita. Kun kotimaassa on tehty toimiva tuote ja opittu ymmärtämään markkinoita, on maailmalle helpompi mennä. Vientimarkkinoille mentäessä tulee olla myös nöyrä oppimaan uutta, muttei nöyristelevä. Menestykseen tarvitaan koko tuotantoketjun hyvinvointi ja usko asiaansa.

‒ Jos työntekijä tai jälleenmyyjä voi huonosti, hän tekee työnsä huonosti ja veneen laatu kärsii. Silloin myös myynti laskee. Kaikkien pitää olla mukana. Lopuksi asiakkaan pitää tuntea, että hän sai rahalleen vastinetta ja on tyytyväinen hankintaansa, Sonninen havainnollistaa.

Brändin uskottavuus hankitaan kovalla työllä. Kun asiat hoitaa säntillisesti, maksaa laskunsa ja kohtelee muita tasavertaisesti, pääsee jo pitkälle. Oman tuotteensa taso pitää tietää, muille se todistetaan käytön kautta – yliampuvat mainokset ja pintakiillotus kannattaa Sonninen mukaan unohtaa. Tarinat, koukuttava design ja toimivat ominaisuudet puhuvat puolestaan.

‒ Nyt ollaan tutkimassa uusia kaukomarkkinoita, kuten Hongkongia, Australiaa ja USA:ta. Materiaalipuolella jatkamme alumiinisen Falconin kehittämistä. Ennen oltiin veneentekijöitä, nyt tehdään brändiä, Sonninen kiteyttää.

Sonnisen vinkit kansainvälistymiseen

• Ole innostunut
Tee työsi intohimoisesti, mutta realistisesti.
• Uudista ja uudistu
Tee asioita, joita ei ole ennen tehty.
• Luo tarina
Pelkällä tuotteella pärjääminen on vaikeampaa. 
• Uskalla haastaa
Sparraa kansainvälisten parhaiden osaajien kanssa.
• Uskalla rohkeasti
Voit mennä suoraan päättäjien puheille.
• Hanki kumppani
Etsi aluksi yksi hyvä jälleenmyyjä, jonka kanssa hommat luistavat, ja laajenna sitten verkostoa.
• Toimi reilusti
Rehellisyys ja onnistumiset lähtevät kiertämään.
• Älä luovuta
Jos yksi polku ei johda eteenpäin, niin etsi toinen.

BELLA LYHYESTI

Perustettu vuonna 1970
Henkilöstö noin 155
Liikevaihto noin 27 miljoonaa euroa
Venemallistot Bella, Flipper, Aquador ja Falcon
Vientimaat Pohjoismaat, Keski-Eurooppa, Venäjä, Kiina, Grönlanti. Tutkitaan Hongkong, Australia, USA.

 

Bella-Veneet Oy
Väliköntie 10, 70700 Kuopio
Puh. 017 288 3800
www.bellaboats.fi

kuopio
Bella
veneet
veneily
kansainvälisyys

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva