Positiivisia 
makunautintoja

TEKSTI Digimag/heta jyrälä KUVAt olvi
Suomen vanhimman itsenäisen panimon kasvutarina perustuu suomalaisen juomakulttuurin paremmaksi kehittämiseen sekä sitkeään savolaiseen luonteenlaatuun ja periksiantamattomuuteen. Menestystä on syntynyt aitojen ihmisten rennolla otteella tuotekehitykseen ja oluen panemiseen, mikä välittyy herkullisessa maussa.

Suomen vanhin itsenäinen panimo on perustettu Pohjois-Savon Iisalmeen lähes 140 vuotta sitten. Vuonna 1878 panimomestari William Gideon Åberg perusti rouvansa kanssa panimon Iisalmeen juoppouden poistamiseksi. Yritys tarjosi miedompia vaihtoehtoja viinanhimon villitsemille kansalaisille. Vastuullisuus on kulkenut Olvi Oyj:n mukana aina näihin päiviin saakka.

 Yritys on selvinnyt monista vaikeista ajoista, kuten kieltolaista ja oluenmyynnin erilaisista rajoituksista. Panimo on mullistanut olutmarkkinoita kerta toisensa jälkeen. Vuonna 1997 se toi ensimmäisenä markkinoille 6-packin oluen ja pari vuotta myöhemmin nykymallisen mäyräkoiran. 

– Historian varrelle mahtuu paljon hauskoja sattumia ja kokeiluja. Ennen nykymuotoisia virvoitusjuomia yritys on tehnyt erilaisia limppareita, mehuja ja jopa valmistanut jäätelöä. Myös miedompaa ja halvempaa olutta kokeiltiin, mutta se ei suomalaisille maistunut, nauraa Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä.

Terveystrendit yritys on huomioinut tuomalla markkinoille lisää alkoholittomia ja sokerittomia vaihtoehtoja. Energia- ja virvoitusjuomapuolelle on synnytetty raikkaita uutuuksia. Valikoimista löytyy myös erilaisia urheilijoiden suosimia palautusjuomia.

– Haluamme kehittää koko panimoteollisuutta vastuullisempaan suuntaan ja tarjota myös alkoholittomia vaihtoehtoja, kertoo Heikkilä. Myös vuonna 1955 perustettu OLVI-säätiö tukee erilaisin palkinnoin ja avustuksin yleishyödyllisiä asioita. 
Panimo listautui pörssiin 1987 ja saavutti koko valtakunnan kattavan jakeluverkoston kesällä vuonna 1992.

Kansainvälistyminen aloitettiin vuonna 1996 ostamalla 15 prosentin osuus virolaisesta AS Tartu Ölletehtaasta, joka siirtyi seuraavana vuonna kokonaan Olvin omistukseen. Vuonna 1999 yritys hankki enemmistöosuudet latvialaisesta A/S Cesu Alus 

-yhtiöstä sekä liettualaisesta Volfas Engelman -yhtiöstä. Askel itään päin otettiin vuonna 2008, kun yritys osti yli puolet valkovenäläisestä Lidkoje Pivo -panimosta.

Tuoreimpana kansainvälisyys-hankkeena Olvi lähti suomalaisten panimoyritysten mukaan Kiinan markkinoille. Juomatuotteet odottavat parhaillaan jakelua kiinalaisille digitaalisen kaupankäyntialusta Suppilog:in kautta. Ensimmäisenä vientiin valikoituvat panimotuotteet, sillä panimoilla on aito halu kansainvälistyä. Suomalaisten puhtaat elintarvikkeet ovat Kiinassa myyntivaltti. Vientiin lähdettiin tuotteilla, kuten oluilla, jotka sopivat kiinalaiseen makumaailmaan. Sillä olut on universaali tuote, joka sopii hyvin myös kiinalaisten arkeen. He eivät kuitenkaan ole kovin kokeilunhaluisia, joten Olvin sanomaa lähti viemää varma valinta: Sandels.

– Olemme ylpeästi iisalmelainen ja savolainen yritys. Myös tuotteiden juuret ovat vuosi vuodelta vahvemmin savolaisessa maaperässä, kertoo Heikkilä.

Positiivisten makunautintojen salaisuus löytyy Iisalmen puhtaasta vedestä ja luonnonläheisestä sijainnista Poroveden rannalla, jossa ruuhkattomuus ja neljä vuoden aikaa takaavat raikkaan ilman. 
– Vahva taloudellinen tilanne, tehdyt investoinnit ja toiminnan kehittäminen sekä hyvä markkina-asema ja brändien vahvuus tarjoavat positiivisia makunautintoja jatkossakin, tiivistää Heikkilä.

 

Heikkilän vinkit vientiin

• Ota verkostot avuksi.
Hyödynnä verkostoja, jolloin saat käyttöösi lisäresursseja.
•  Panosta raaka-aineisiin.
Suomalaisten myyntivaltti on elintarvikkeiden puhtaus, 
jota arvostetaan maailmalla.
• Muista aito halu. 
Jos alalla on tarve ja halu kansainvälistyä, älä jää matkasta.
• Tee oikeita tuotevalintoja.
Valitse tuotteet, jotka istuvat hyvin kotimaan tarpeeseen ja markkinoille.
• Alkuperä esiin.
Esimerkiksi Aasian markkinoilla tuotteen alkuperä kannattaa merkitä esiin, jotta tuote tunnistetaan aidoksi.

Olvi
Olvitie I-IV, IISALMI
www.olvi.fi

digimag
nmt
Olvi

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva