Katsaus Kallaveden

risteily-

historiaan

Teksti: Saara Heiskanen Kuvat: Arkistokuvat, Kuopion kulttuurihistoriallinen museo/Karl Granit
Sisävesilaivoilla tehtiin huvimatkoja jo 1920-luvulla. Nykyinen risteilytoiminta sai alkunsa viisi vuosikymmentä myöhemmin. Vuosittain risteilyllä vierailee yli 60000 kävijää.

Laivat ovat tehneet tilaus- ja huvimatkoja Kallaveden upeissa maisemissa jo 1920-luvulla.

- Tällöin laivoja tilattiin esimerkiksi kuljettamaan vieraita häihin ja hautajaisiin. Huvimatkat suuntautuivat muun muassa Runnin kylpylään tai matkailunähtävyyksiin. Pääsääntöisesti laivat kulkivat kuitenkin tarpeeseen ja ne kuljettivat niin rahtia kuin ihmisiäkin, intendentti Pekka Kankkunen Kuopion kulttuurihistoriallisesta museosta kertoo.

- Laitureita sijaitsi tiheästi lähialueilla, ja kyytiin noustiin mistä oli tarvetta. Monesti lähtö tapahtui kuitenkin Kuopion satamasta.

- Laivaliikennettä on ollut toki aikaisemmin. Höyrylaivaliikenne alkoi 1840-luvulla. Yksi merkittävimmistä seikoista rahti- ja matkustajaliikenteelle oli Saimaan kanavan avautuminen vuonna 1856. Kuopiossa liikennöikin 1860-luvulla useita matkustajaliikenteeseen tarkoitettuja aluksia ja niihin mahtui koosta riippuen kymmeniä tai satoja ihmisiä. Niillä pääsi jopa Viipuriin saakka. Lähiliikennelaivat kulkivat muun muassa Leppävirralle, Varkauteen, Muuruvedelle, Iisalmeen, Maaningalle ja Tuovilanlahteen, Kankkunen mainitsee.

Laivalla kulkeminen oli suosittu matkustusmuoto 1920- ja 1930-luvuille saakka.

- Rautatieliikenne, joka avautui Kuopiossa 1889 sekä linja-autoliikenteen yleistyminen 1920- ja 1930-luvuilla tarjosivat nopeamman tavan matkustamiseen ja näin laivalla matkustamisen suosio hiipui. Vuorolaivaliikenne loppuikin lähes kokonaan 1950-luvulla maanteiden kehittyessä parempaan suuntaan. Tämän jälkeen alkoikin sitten huviristeilyjen uusi nouseminen.

NYKYINEN RISTEILYLIIKENNE sai alkunsa 1970-luvun loppupuolella. Tällöin toimintansa aloitti Roll Laivat Oy. Yhtiön perusti helsinkiläinen Rolf Stellberg. Rollenakin tunnettu mies herätti näin uudelleen henkiin sisävesiliikenteen ja myös Kuopion matkustajasataman.

1980-luvun puolivälin tuntumassa yhtiö liikennöi kuuden aluksen voimin. - Reittejämme oli tuolloin lähinnä lähivesillä, mutta matkoja tehtiin myös Savonlinnaan, vuodesta 2007 Roll Risteilyjä luotsannut toimitusjohtaja Noora Kivi Lakeland Lines Oy:stä kertoo.

- Laivoilla oli 80-luvulla nykyistä enemmän toimenkuvia. Miehistöön lukeutuivat niin kapteeni, konemies, kansimies, tarjoilijat, kokit kuin siivoojatkin. Nykyisin esimerkiksi kapteeni toimii myös konemiehenä ja kansimiehet tarjoilijoina. Toiminta on siis tehostunut kaikessa muodossaan. Vaikka aluksia on vähemmän, on kävijöitä enemmän. Alkuvuosina vieraita oli noin 10 000 kesässään, nyt mennään jo lähemmäksi 40 000. Yhtiöllä on liikenteessä kolme risteilijää.

- Risteilyt ovat muuttuneet vuosien saatossa myös niin, että ihmiset haluavat niille nykyisin yhä enemmän järjestettyä ohjelmaa. Alkuaikoina risteilyillämme ei myöskään ollut ruokailumahdollisuutta. Ruokailut aloitimme aluksi tilausruokailuina, jonka jälkeen tulivat mukaan myös lounasristeilyt, vuodesta 1997 liikennöineen Koski-Laiva Oy:n toimitusjohtaja Seppo Pirinen toteaa.

Palveleva satama-alue

Kuopion sataman alue tarjoaa monipuolisesti palveluita niin paikkakuntalaisille kuin matkailijoillekin. Ravintoloissa voi esimerkiksi hiljentää kurnivan vatsan, auringosta ja viilentävästä juomasta voi puolestaan nauttia terasseilla. Viihteelle heittäytyminen onnistuu myös mainiosti, kesäaikaan avoinna olevien ravintoloiden iltatoiminta on hyvinkin vilkasta. Tarjolla on muun muassa lukuisia live-esiintyjiä.

Satama-alueelta löytyy useampi vierasvenelaituri sekä vieraspaikkoja isoille aluksille. Alueella onnistuu myös esimerkiksi veneen huolto ja tankkaus sekä jätehuolto.

Satamatorilla ja puistoalueella järjestetään kesäisin erilaisia tapahtumia. Matkustajasatama toimii myös sisävesiristeilijöiden lähtöpaikkana.

Yhden risteilijän voimin toimintansa aloittanut yritys liikennöi tällä hetkellä neljällä laivalla.

- Teemme risteilyjä Kuopion lähivesillä muun muassa Saaristokaupungin sekä Rauhalahden alueelle.

Reittien osalta suurin muutos tapahtui vuonna 2008, kun Keilankannan avokanava rakennettiin.

- Uusi väylä mahdollisti risteilyt Saaristokaupungin suuntaan. Muuten laivaväylät ovat olleet iät ja ajat samoja. Legendaarisin reitti lienee Vaajasalon kierros, jota esimerkiksi Ukko-laiva on kiertänyt yli 10 000 kertaa.

- Muuten perustuote, eli risteilyt ruokailuineen ovat pysyneet pääpiirteittäin samana. Ihmisten kaipuu kesäiselle Kallavedelle on ollut aina olemassa, eikä risteilyjä siis suotta pidetä yhtenä varmimmista tavaramerkeistä Kuopion kesässä, Kivi toteaa.

Tämänhetkiseen Kuopion risteilytarjontaan lukeutuvat lisäksi Saimaan Laivamatkat Oy:n M/S Puijolla tehtävät risteilyt Kuopion ja Savonlinnan välillä. Samaisella laivalla pääsee halutessaan jopa Lappeenrantaan saakka. Tilauksesta risteilyitä tekee Ahtijahti Oy.

- Matkustajamäärillä mitattuna Kuopion satama on ollut jo vuosikausia Saimaan altaan suurin, kertoo vuodesta 2004 tilastoja seurannut satamapäällikkö Sami Lehtonen. Viime kesänä risteilyille osallistui yli 61400 kävijää ja lähtöjä oli yhteensä 1433.

- Ennätys on asuntomessukesältä 2010, jolloin 2106 lähdölle osallistui 103219 matkustajaa.

risteily
risteileminen
sisävesiristeily

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva