Hissin voi
rakennuttaa jälkikäteenkin

Teksti ja kuva Digimag/Ilpo Lommi
Uusia kerrostaloja ei enää nykypäivänä rakenneta hissittömänä. Portaiden tramppaaminen ylös ja alas käy hyötyliikunnasta, mutta se ei ole kaikille mahdollista ainakaan jatkuvasti. Tästä syystä on moniin vanhoihin kerrostaloihinkin rakennutettu hissi jälkikäteen. Kuopiossa niitä tehdään keskimäärin vajaan kymmenen vuosivauhdilla.

Rakennusmestari Pasi Manninen Kuopion kaupungin asuntotoimistosta kertoo, että noin 160 vähintään kolmikerroksista kuopiolaista asuintaloa on vielä ilman hissiä. 20 viime vuoden aikana on rakennettu 86 hissiä 52 kerrostaloon. Rakentamistahti on viime vuosina hieman kasvanut. Kuopio sijoittuukin vertailukaupunkeihin nähden hyvin kerrostalojen hissillisyydessä.

Manninen kannustaa taloyhtiöitä investoimaan hissiin, koska se parantaa liikkumisen esteettömyyttä sekä nostaa asumisviihtyvyyttä ja huoneistojen arvoa. Ikäihmisille hissi voi tuoda useita vuosia lisää kotona asumiseen.

– Yhteiskunta tukee hissin rakennuttamista merkittävästi. Valtiollinen asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää siihen 45 prosenttia avustusta ja kunnatkin enimmillään 20 prosenttia. Kuopiossa avustusprosentti on kymmenen. Taloyhtiöiden rahoitusosuudeksi hissihankkeessa jää siten alle puolet.

– Rakentamiskustannukset vaihtelevat suuresti riippuen kerrosmäärästä ja miten helppoa tai hankalaa rakentaminen on. Hintahaarukka vaihtelee alle 100 000 eurosta yli 300 000 euroon. Jos taloyhtiöön on tulossa esimerkiksi iso putkiremontti tai vielä laajempi LVIS-linjasaneeraus, kannattaa hissiprojekti ajoittaa sen yhteyteen. Sama koskee tilannetta, jossa kerrostaloon rakennetaan ullakolle tai katolle lisäasuntoja, opastaa Manninen.

KUOPIOSSA PÄÄTTYI viime vuonna valtakunnallinen ”Hissi - Esteetön Suomi 2017” -projekti, jossa neuvottiin ja kannustettiin hissien jälkirakentamiseen. Sen päätyttyä kaupungilla jatkaa hissityöryhmä, jolta saa neuvoja hissin rakennuttamiseen.

Hissin rakentaminen käynnistyy Mannisen mukaan yleensä taloyhtiön osakkaiden ja asukkaiden aktiivisuudella. Asiasta ei ole velvoittavaa, saati pakottavaa lainsäädäntöä.

– Rakentamisesta päätetään asunto-osakeyhtiön yhtiökokouksessa, kun hallitus ja isännöitsijä ovat valmistelleet asiaa. Siitä kannattaa teettää ammattilaisella esiselvitys. Suunnittelijan, rakentajan ja hissitoimittajan kilpailutukset sekä valinta ovat tärkeitä vaiheita. Niissäkin on hyvä tukeutua kokeneeseen ammattilaiseen. Hissin jälkirakentamista varten tarvitaan rakennuslupa kaupungin rakennusvalvonnasta. Projektiin kannatta varata aikaa jopa parisen vuotta.

TIETOA HISSIN rakennuttamisesta löytyy myös Internetistä muun muassa kaupungin (www.kuopio.fi), ARAn (hissiin.fi), Suomen Hissiyhdistyksen (hissiyhdistys.fi) ja Kone Oy:n (kone.fi) www-sivuilta. Kustannusarvion tekoon on hissilaskurisovellus (hissilaskuri.fi).

Manninen muistuttaa, että taloyhtiöt voivat saada ARAlta 45 prosenttiin asti avustusta myös esteettömyyttä parantaviin investointeihin erilaisten liikuntaesteiden poistamiseen, kuten kulkuluiskiin, kaiteisiin ja ulko-ovien automatisointiin.

 

koti
Hissi
rakentaminen

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva