Asemanseudusta Kuopion käyntikortti

Teksti Digimag/Ilpo Lommi Kuvat QVIM Arkkitehdit Oy
Kuopio saa pian arvoisensa sisääntuloportin, kun rautatie- ja linja-autoaseman matkustajien tilat päivitetään nykyaikaan. Matkustajat tervetulleeksi toivottavat 14–16-kerroksiset tornirakennukset.

Puijon torni on maankuulu ja kauas näkyvä Kuopion kaupungin maamerkki, ja nyt Itä-Suomen keskuskaupunkiin etelästä tai pohjoisesta saapuvat saavat kunnollisen sisääntuloportin. Samalla rautatie- ja linja-autoaseman alueella sijaitsevat matkustajien tilat saavat kaivatun päivittämisen nykyaikaan. Lähivuosina tilanne muuttuu merkittävästi, kun uuteen asunto-, toimisto-, liike-, ja pysäköintitiloja sisältävään Kuopion Portti -tornitalokeskittymään suunnitellaan myös matkustajapalvelut uudella tavalla. Korkeimpien rakennusten on suunniteltu kohoavan 14–16-kerroksisiksi.

KUOPION KAUPUNKI, VR-Yhtymä Oy ja Rakennusliike Lapti Oy ovat tehneet Kuopion Portti -hankkeen edellyttämät sopimukset. Osapuolten tavoitteena on aloittaa lähivuosille jaksottuva kolmivaiheinen rakentaminen vielä tänä vuonna. Asemanseudulle on jo tehty rakennusprojektin mahdollistavia asemakaavamuutoksia. Kuopion kaupunginvaltuusto hyväksyi alueen asemakaavan muutoksen ja se sai lainvoiman viime kesänä. Koko projektin on määrä olla valmis vuonna 2022.

Hankkeen massiivisuutta kuvaa 150–170 miljoonan euron kokonaiskustannusarvio. Asunto- ja toimitilarakentamisen osuus on siitä noin kaksi kolmannesta. Kaupunki on panostanut alueen infrastruktuurin parantamiseen kymmenisen miljoonaa. Yhteensä noin 50 000 kerrosneliön asunto-, toimisto- ja liiketiloihin on kaavailtu hotellia, ravintolaa, elintarvikekauppaa sekä terveys-, hoiva- ja virkistysyrityksiä. Alueelle tulee satojen työpaikkojen keskittymä. Kuopion Portissa on kyse nykyaikaisesta hybridirakentamisesta.

LAPTI OY valittiin hankkeen toteuttajaksi avoimella haulla. Kuopion seudulla merkittävänä asuntorakentajana toimivan yrityksen rakennuttajapäällikkö Erno Ruotsalainen kertoo, että monissa kehittyvissä kaupungeissa tarvitaan uudenlaisia muuntumiskykyisiä tiloja ja entistä tiiviimpää kaupunkirakentamista. Siihen viitoittavat työkulttuurinkin muutokset.

– Rakentajat ja rakennuttajat reagoivat tähän tekemällä mahdollisimman muuntuvia toimistoja ja liikehuoneistoja. Kuopion Portissa on kyse nykyaikaisesta hybridirakentamisesta. Se parantaa energiatehokkuutta. Esimerkiksi liiketilojen hukkaenergiaa voidaan käyttää asuntojen lämmittämiseen, sanoo Ruotsalainen.

Hänen mukaansa hanke on saanut positiivisen vastaanoton ja merkittävä osa ensimmäisen vaiheen tiloista on jo varattu. 

– Yhteistyö kaikkien tahojen kanssa on sujunut hyvin. Olemme valjastaneet hankkeeseen riittävästi kokeneita osaajia ja kumppaneita sekä muita voimavaroja. Kuopion Portti on tärkeä käyntikortti meille rakentajillekin.

KUOPION KAUPUNGINJOHTAJA Jarmo Pirhonen pitää Asemanseudun kehittämistä Kuopion Portti -hankkeessa yhtenä kaupungin tärkeimmistä lähivuosien kehitysprojekteista vielä suuremman Savilahti-hankkeen rinnalla. Hänen mielestään on myönteistä, että alueelle on tulossa nykyaikaista ja monipuolista hybridirakentamista erilaisiin käyttötarkoituksiin.

– Asumis-, työssäkäynti- ja matkapalvelualue on tätä päivää sekä tulevaisuutta. Se on oiva Kuopion käyntikortti ja elävöittää innovatiivisesti kaupunkikuvaa. Lisäksi Kuopion Portti palvelee tähänastista paremmin eri matkustusmuotojen ja -palvelujen yhdistämistä, toteaa Pirhonen.

 

RAKENNUSLIIKE LAPTI OY

Itkonniemenkatu 15, 70500 Kuopio
Puh. 020 785 5500
asiakaspalvelu@lapti.fi
www.lapti.fi

 

 

koti
Asemanseutu
Lapti Oy
Kuopion kaupunki

Saatat tykätä myös näistä jutuista

Lähetä juttuvinkki tai kuva